וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

משאיות עמוסות חומרי נפץ: מתקפת הטרור ברחבי ברצלונה שסוכלה במקרה

תא דאעש שהוציא לפועל את המתקפה בקטלוניה תכנן לפי דיווחים לפוצץ מכוניות תופת במוקדים הומי אדם, כמו הקתדרלה המפורסמת לה סגרדה פמיליה. הרשויות טרם תפסו את החשוד המרכזי אך פשטו על דירת האימאם בעיר שבה התגוררו רוב חברי התא. אותר הישראלי האחרון שהיה מנותק קשר

אבי אשכנזי

חוליית הטרור בברצלונה תכננה לפוצץ משאיות עמוסות חומרי נפץ בשלושה מוקדים מרכזיים בעיר – כך דיווח אתמול (שבת) עיתון בספרד, בעוד הנהג שביצע את פיגוע הדריסה ביום חמישי טרם נתפס על ידי הרשויות. שר הפנים של ספרד חואן איגנסיו זוידו אמנם הכריז כי התא שאחרי למתקפת הטרור שגבתה את חייהם של 14 בני אדם פורק לחלוטין, אך הממשלה האזורית של קטלוניה אמרה כי ייתכנו מעצרים נוספים. ממשרד החוץ נמסר הערב כי אותר מנותק הקשר הישראלי האחרון, יומיים אחרי דריסת עשרות הולכי הרגל בשדרות הרמבלה.

לפי העיתון "אל אספניול", אחד המוקדים של התא, שהורכב לפי דיווחים מ-12 מחבלים ממוצא מרוקאי, היה הקתדרלה המפורסמת "לה סגרדה פמיליה" - אחד מסמליה הבולטים ביותר של ברצלונה המושך מדי שנה עשרות מיליוני מבקרים. כלי הרכב השני היה אמור להתפוצץ בלבד שדרות הרמבלה, והשלישי באזור הנמל.

זירת פיגוע הדריסה בברצלונה, ספרד, 17 באוגוסט 2017. AP
כוחות ביטחון בשדרות הרמבלה לאחר הפיגוע/AP

התכניות שלהם שובשו בעקבות תאונת עבודה בדירת המסתור שלהם בעיירה אלקנר, שבה אירע פיצוץ בלילה שבין רביעי לחמישי. לפי דיווח באל פאיס, המשטרה איתרה בהריסות המבנה שרידים של שלוש גופות. בתחילה הוגדר הפיצוץ כדליפת גז, עד שהמשטרה הודיעה לאחר הפיגוע בברצלונה כי יש קשר בין המקרים. בין הריסות המבנה אותרו עשרות מכלי גז וחומר הנפץ TATP, המשמש להכנת מטענים ביתיים, כמו אלו שבהם נעשו שימוש בפיגועים של דאעש שאירעו בשנתיים האחרונות באירופה.

בתחילה הוגדר הפיצוץ כדליפת גז, עד שהמשטרה הודיעה לאחר הפיגוע בברצלונה כי יש קשר בין המקרים. בין הריסות המבנה אותרו עשרות מכלי גז וחומר הנפץ TATP, המשמש להכנת מטענים ביתיים, כמו אלו שבהם נעשו שימוש בפיגועים של דאעש שאירעו בשנתיים האחרונות באירופה.

עד עתה, נחשפה זהותם של רק כמחצית מחברי התא – החשוד המרכזי, יונס אבו יעקוב, בן 22, שהתגורר בריפול. לפי אחת הסברות, ייתכן שאחרי שדרס עשרות בני אדם ברמבלה, הוא גנב כלי רכב אחר, רצח את הנהג ופרץ מחסום משטרה בעיר עם רכב מדגם פורד פוקוס, שנמצא נטוש כשלושה קילומטרים ממרכז העיר.

עוד חמישה מחבלים חוסלו בפיגוע הדריסה בקמברילס, שאירע שעות לאחר הדריסה בברצלונה, שלושה מהם זוהו - מוסא אוקביר, בן 17, סעיד עלא, בן 18, מוחמד הישאמי, בן 24.

ארבעה חשודים נעצרו - שלושה מהם בריפול. אידריס אוקביר, בן 28 ואחיו של מוסא. הוא הסגיר את עצמו למשטרה וטען כי מסמכיו נגנבו על ידי אחיו הצעיר כדי לשכור את כלי הרכב ששימשו לפיגועים; מוחמד עלא בן 27; וסאהל אל-קריב, בן 34. העצור הרביעי נעצר באלקנר בעקבות הפיצוץ בדירה.

sheen-shitof

פתרון עוצמתי לכאב

טכנולוגיה מהפכנית לטיפול בכאבים אושרה ע"י ה-FDA לשימוש ביתי

בשיתוף Solio
שוטרים בלאס רמבלאס, בברצלונה 19.8.17. רויטרס
רמת הכוננות לא הועלתה, אך האבטחה תוגברה. שוטרים בלה רמבלה/רויטרס

לפי דיווח בצרפת, הרשויות מחפשות כלי רכב נוסף - שלישי במספר, שייתכן ששימש את המחבלים לעבור את הגבול. כלי הרכב השני, שככל הנראה שימש למילוט, אותר לאחר הפיגוע בברצלונה בעיירה ויק.

הרשויות בקטלוניה הגבירו את האבטחה בחבל העשיר שבצפון ספרד, אולם רמת הכוננות נותרה ברמתה הרביעית מתוך חמש, מאחר שאין מידע ממשי על מתקפה נוספת. אמצעי בידוק מיוחדים הופעלו במהלך היום, בזמן משחקיהן של קבוצות הכדורגל ברצלונה וג'ירונה בליגה הספרדית. אלו קיימו דקת דומייה לזכר הקורבנות.

ארץ מוצאם של שמונה מתוך 14 ההרוגים זוהתה – מארצות הברית, איטליה, קנדה, פורטוגל, בלגיה וספרד. יותר מ-50 מהפצועים עדיין מאושפזים בבתי החולים, בהם 12 במצב אנוש ועוד 24 במצב קשה. המלך פליפיה והמלכה לטיציה ביקרו היום פצועים והניחו זרים באנדרטה מאולתרת שהוקמה בעיר.

(עדכון ראשון: 22:49)

מלך ספרד פליפה מבקר בבית החולים את פצועי הפיגוע בלאס רמבלס 19.8.17. רויטרס
המלך פליפה והמלכה לטיציה מבקרים פצועים מהפיגוע/רויטרס
פיגוע דריסה בלה רמבלה שבקטלוניה, ספרד, 18 באוגוסט 2017. רויטרס
כוננות גבוהה בעיר. שוטרים בברצלונה/רויטרס

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully