וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

החודש הקשוח בבית הלבן: טראמפ סוגר רצף נוסף של הדחות בממשל

הנשיא האמריקני ממשיך בהחלפת בכירי ממשלו, ונראה כי הדחות מתפקידי מפתח בבית הלבן נעשות צפופות יותר ויותר. היועץ באנון הוא המפוטר הרביעי מהממשל בחודש האחרון, לאחר שורת עזיבות שהגיעו עקב התבטאויות בעייתיות ואף האשמות בהדלפה לעיתונאים

צילום: CNN, עריכה: יאיר דניאל

הדחתו של היועץ האסטרטגי הבכיר סטיב באנון אמש (שישי) מסיימת חודש צפוף במיוחד של עזיבות כפויות בבית הלבן. ההדחה, חריקה נוספת בצוותו של הנשיא דונלד טראמפ, מגיעה לאחר פיטוריהם של הדובר לשעבר שון ספייסר וראש הסגל לשעבר ריינס פריבוס, שסיימו את תפקידם ביולי, ויו"ר מערך התקשורת אנתוני סקרמוצ'י שפוטר בתחילת אוגוסט. אלו מצטרפים לשורת בכירים נוספים שהודחו בממשל טראמפ מאז החלה כהונתו בתחילת השנה, ובהם היועץ לביטחון לאומי מייקל פלין.

הראשון בסבב הפיטורים של החודש החולף היה ספייסר, שהדחתו ריחפה באוויר כמה חודשים בעקבות שורת פליטות פה מביכות וטעויות עובדתיות, שהעמידו בספק את התאמתו לתפקיד הדובר. בין היתר, זכורות אמירותיו כי טקס ההשבעה של טראמפ היה "עם הכי הרבה קהל אי פעם", וכי "אפילו אדם נתעב כמו היטלר לא השתמש בנשק כימי". הוא אף התעמת באופן אישי עם עיתונאים ושיבש שמות של מנהיגים.

עוד בנושא:
עוד טלטלה בממשל: טראמפ הדיח את יועצו השנוי במחלוקת באנון
ראש מערך התקשורת הזמנית של טראמפ: יועצתו בת ה-28
פיטורי באנון: עזיבת "הילד הרע" לא תביא בהכרח להרמוניה בבית הלבן

בתחילת דרכו, טראמפ התלהב מהדובר שלו בעיקר בגלל נתוני הרייטינג הנאים שהניב התדרוך היומי לעיתונאים. מבחינת הנשיא, זה היה הדבר החשוב ביותר, ולא משנה שבהרבה מקרים ספייסר עורר מבוכה בהתנהלותו. בהמשך, כנראה שגם לנשיא נמאס, והוא הורה להפחית את תדירות התדרוכים באופן דרסטי. גם כשכבר יצא ספייסר לעיתונאים, במקרים רבים נאסר עליהם להעביר את הדברים בשידור חי. בסופו של דבר, מונה מעליו סקרמוצ'י כראש מערך התקשורת. ספייסר הבין את הרמז, ועזב.

נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ וסגנו מייק פנס בחדר הסגלגל של הבית הלבן , 29 בינואר 2017. רויטרס
רק הסגן מייק פנס נשאר. טראמפ עם פנס, באנון, היועץ מייקל פלין, ספייסר ופריבוס, ינואר/רויטרס

סקרמוצ'י, שהתבטא אף הוא באופן שנוי במחלוקת במשך שמונת ימיו בתפקיד, הודח רק מעט לאחר עזיבת ספייסר. לפי הודעת הבית הלבן מתחילת החודש, סקרמוצ'י החליט לאפשר לראש הסגל ג'ון קלי, שעם כניסתו הודח, "דף חלק ואפשרות לבנות את הצוות שלו בעצמו". עם זאת, לפי דיווח בניו יורק טיימס, מנהל התקשורת לשעבר הודח לבקשת קלי, שהציב זאת כתנאי לכניסתו לתפקיד.

בין אמירותיו הססגוניות בתפקידו הקצרצר, אמר סקרמוצ'י בריאיון בסוף השבוע שקדם לפיטוריו כי "יפטר את כל סגל התקשורת" בבית הלבן וכי הוא לא מעוניין בתשומת לב תקשורתית כמו היועץ הבכיר באנון. "אני לא סטיב באנון, אני לא מנסה למצוץ לעצמי", אמר. כיוון שהוא לא אמר לעיתונאי בשום שלב שהדברים אינם לציטוט, הם מצאו את דרכם לעיתון כלשונם.

עוד באותו נושא

הישרדות דונלד טראמפ: חצי שנה של הדחות מהבית הלבן

לכתבה המלאה
ראש מערך התקקשורת של הבית הלבן אנתוני סקרמוצ'י בריאיון בבית הלבן, 26 ביולי 2017. רויטרס
תורם רפובליקני גדול שנחשב לנאמן לטראמפ. סקרמוצ'י/רויטרס

סקרמוצ'י, תורם רפובליקני גדול ומשקיע, הוא אחד ממקורביו הנאמנים של הנשיא ולא פעם הגן עליו בראיונות בטלוויזיה. הוא נחשב מקורב לבנו הבכור של טראמפ, דונלד ג'וניור, וכן לבתו איוונקה ולבעלה ג'ארד קושנר, יועץ בכיר לנשיא. לפי "ניו יורק טיימס", יש לו קשר ישיר עם הנשיא, שאותו הוא מכיר זה שנים. מינויו היה נחשב ללא שגרתי בשל חוסר ניסיונו בייעוץ תקשורתי.

החשוד בהדלפות הוחלף ב"כוכב אמיתי בממשל"

אותו קלי שלחץ כפי הנראה לפיטוריו של סקרמוצ'י, נכנס לתפקידו לאחר סילוק הבכיר הבא – ראש הסגל לשעבר ריינס פריבוס, בסוף יולי. פריבוס הודח מתפקידו לאחר שנחשד בהדלפות מהבית הלבן. לאחר ההודעה, צייץ טראמפ כי קלי הוא "מנהיג אמריקני דגול" שהוא "כוכב אמיתי בממשל". באותה העת, הודה טראמפ לפריבוס על שירותו: "אני רוצה להודות לריינס פריבוס על שירותו ומסירותו לארצו. השגנו הרבה ביחד ואני גאה בו".

פריבוס התראיין בעקבות ההודעה על הדחתו וניסה לשנות את הרושם כי פוטר. לדבריו, הוא ביקש להתפטר והנשיא ניאות לבקשתו. "אני תומך בנשיא, אני תומך באג'נדה שלו. תמיד אשאר חלק ממחנה טראמפ. זה נגמר והגיע הזמן לעבור הלאה", אמר. הוא סירב לענות על שאלות הנוגעות ליריביו בבית הלבן, בראשם סקרמוצ'י, שכינה אותו בריאיון ל"ניו יורקר" "פרנואיד מזוין" ואמר: "לא אכנס לנושאים האישיים. אין לי תגובה לזה. אנשים מקצועיים לא דנים באופן פומבי בשיחות פרטיות".

ראש הסגל היוצא בבית הלבן, ריינס פריבוס, עוזב את בסיס חיל האוויר אנדרוס, 28 ביולי 2017. AP
"תנו לו להסביר שהוא לא מדליף". פריבוס/AP

סקרמוצ'י היה זה שהאשים את פריבוס בפומבי בהדלפות לעיתונאים מהבית הלבן. "אני רוצה לדבר על ראש הסגל", אמר סקרמוצ'י בריאיון. "יש בינינו הבדלים וחילוקי דעות. כשאמרתי שאנחנו כמו אחים, זה בגלל שאנחנו קשים האחד עם השני. יש אחים כמו קין והבל. יש אחים שיכולים לריב אחד עם השני ולהסתדר. אני לא יודע אם היחסים שלי ושל פריבוס ניתנים לתיקון". הוא גם התייחס לציוץ בטוויטר שבו האשים את פריבוס, ואמר: "כשכתבתי בציוץ את מה שכתבתי וציינתי שם את שמו של ריינס, כולם מניחים שזה הוא כי עיתונאים יודעים מי מדליף. אז אם הוא רוצה להסביר שהוא לא מדליף, תנו לו לעשות זאת".

הסילוק האחרון עלול לסכן את מעמד טראמפ בימין הקיצוני

האחרון בסבב הפיטורים הנוכחי, כאמור, הוא באנון, יועצו הבכיר והשנוי במחלוקת של טראמפ. לטענת דוברת הבית הלבן שרה האקבי סנדרס, הוא עזב לאחר שהצדדים הסכימו על כך "באופן הדדי". עם זאת, ההחלטה של טראמפ להדיח את באנון פורסמה שלשום בניו יורק טיימס, שם נטען כי הנשיא דן בימים האחרונים עם בכירים בבית הלבן כיצד ואיך להדיח את באנון, אחד מיועציו הקרובים במהלך קמפיין הבחירות ומי שניהל את אתר הימין הקונספירטיבי "ברייטברט".

באנון התכתש בחודשים האחרונים עם גורמים אחרים בממשל ועם בני משפחתו של טראמפ, אך סילוקו עלול לפגוע בתמיכה בטראמפ בקרב אנשי הימין הקיצוני. רבים מהם אימצו אותו בברכה במהלך הבחירות האחרונות, וכן אחרי התבטאויותיו על פיגוע הדריסה בשרלוטסוויל, כשהאשים גם את מפגיני הנגד באלימות.

סטיב באנון, היועץ המיוחד של נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ, ינואר 2017. רויטרס
צבר כנראה כוח רב מדי - והודח. באנון/רויטרס

האסטרטג הראשי, המחזיק בדעות קיצוניות והתבטא בעבר באופן שנוי במחלוקת, צבר כפי הנראה כוח רב בממשל בחודשים האחרונים. המתקפה שלו על היועץ לביטחון לאומי הרברט מקמאסטר באמצעות אתר "ברייטבארט", הריאיון למגזין אמריקני שבו ביטל את דעתו של הנשיא ואמר כי אין באמת אופציה צבאית נגד קוריאה הצפונית, והחיכוכים התכופים ומלחמת העולם בתוך הצוות בין המחנה שלו למחנה שמנגד, הביאה את ראש הסגל קלי ללחוץ לפיטוריו של באנון, וטראמפ קיבל אותם.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully