וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בעודו יוצא להגנת הלהט"בים - בנט מוסיף עוד לבנה לחומה בין אגפי מפלגתו

17.8.2017 / 18:00

יו"ר הבית היהודי צייץ נגד הקריאות לפטר את הדוברת הלסבית שלו ובכך הימר שוב על הלך הרוח במגזר הדתי-לאומי. לצד ההתקרבות שלו לאגף הליברלי בציונות הדתית, הוא מעמיק את הקרע מול החרד"לים המבקרים את עמדותיו

עריכה: שניר דבוש

לפני שנתיים וחצי, ערב הבחירות לכנסת ה-20, פרסם האתר הדתי "כיפה" סרטון שבו נשאלו חברי כנסת מהבית היהודי מה דעתם על נישואים חד-מיניים. הם השיבו כי הם מתנגדים לכך, וחלקם סיפקו התבטאויות שנויות במחלוקת נגד אנשי הקהילה הגאה. הביקורות לא איחרו לבוא, ולאחד מכנסי הבחירות של המפלגה פרצו נציגי קהילת הלהט"ב עם דגלים ושלטים, תוך צעקות מחאה והפרעה למהלך הישיבה.

בנט, שהיה אמור להשתתף באותו כינוס, ביטל את הגעתו, ואחרי שספג ביקורת מצד יריביו הפוליטיים, יצא למתקפה חזרה. "אם זכויות החד-מיניים חשובות לכם, תודיעו שלא תכנסו לממשלה שלא תחוקק חוק שיאפשר נישואים של זוגות חד-מיניים כחודש מיום כינון הממשלה", אמר. הוא עצמו הצטרף לעמדתם של חברי מפלגתו נגד נישואים מסוג זה, וטען כי "היהדות הפורמלית לא מכירה בנישואים חד-מיניים כמו שאי אפשר להעביר חוק שבשר וחלב זה כשר". לדבריו, "מה עשינו בכנסת האחרונה? היינו פרגמטיים. הכלל היה: הכרה – לא, זכויות – כן".

עוד בוואלה! NEWS
על השוליים, בכביש המהיר: תיעוד מהמרדף שהסתבך בכביש החוף
חומת הבטון בגבול לבנון: הגנה מפני חיזבאללה - או פגיעה אנושה בתיירות?
מרחץ דמים בפיליפינים: המשטרה הרגה עשרות חשודים בסחר בסמים

שר החינוך נפתלי בנט בכנס שדרות לחברה וכלכלה, סינמטק שדרות. נובמבר 2016. לירון מולדובן
מהמר על הלך הרוח במגזר שלו. בנט/לירון מולדובן

שנה אחרי, ימים ספורים בלבד אחרי ההתבטאויות של הרב הצבאי הראשי אייל קרים וראש המכינה הקדם צבאית הרב יגאל לוינשטיין, כינס בנט מסיבת עיתונאים שבה שינה מעט את הטון. הוא טען שלא ניתן להתייחס לחד-מיניים בהתאם לחוקי ההלכה בלבד. "לא את כל מי שעובר איסור תורה אנחנו מוציאים מחוץ למחנה. האם כל מחלל שבת מות יומת כמו שכתוב בתורה?", אמר. "למרות שלל עבירות התורה, הסנהדרין לא הוציא להורג". בנט גם גינה באותה הזדמנות את כינויי הגנאי של הרבנים נגד הומואים ולסביות ואמר "אי אפשר לכנות ציבור שלם כינויי גנאי ולהסתתר מאחורי ההלכה".

בתחילת השבוע שיגר הרב ישראל רוזן מהציונות הדתית מכתב לחברי המפלגה שבו הודיע על עזיבתו את הבית היהודי. הסיבה, טען רוזן, היא שבנט מעסיק אצלו את הדוברת ברית פרץ-גלור, שבת זוגה פרסמה את תמונת השתיים עם ילדיהן בעקבות סערת אימוץ הזוגות החד-מיניים. חודשיים קודם הודיע רוזן כי הוא פורש מחברותו במפלגה בשל עמדתה בחוק הגיור.

עוד באותו נושא

סערה בבית היהודי: דרישה מבנט לפטר דוברת על רקע נטייתה המינית

לכתבה המלאה
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
הודיע גם לפני חודשיים על פרישתו מהמפלגה. רוזן/מערכת וואלה!, צילום מסך

נראה שבנט לא נבהל מאיומיו, והוא יצא מידית להגנתה של פרץ-גלור. "מי שחושב שעליי להפלות אדם על רקע נטייתו, מינו או צבע עורו, ייתקל אצלי בסירוב מוחלט", צייץ בחשבון הטוויטר שלו. "חביב אדם, כל אדם, שנברא בצלם". כמה שעות לאחר פרסום הציוץ, שעורר תגובות רבות בזירה הציבורית והפוליטית, העדיפו חברי הכנסת בצלאל סמוטריץ' ומוטי יוגב לא להגיב לדברים. גם הרב חיים דרוקמן לא הגיב.

בנט נאלץ להמר על הלכי הרוח במגזר שתחת הנהגתו, ולכן קשה להאמין שהיה כותב ציוץ דומה לטובת קהילת הלהט"ב אם מדובר היה בסערה כללית יותר, שלא נוגעת באופן נקודתי למפלגתו. עם זאת, מדובר בשלב נוסף בתהליך שמפלגתו, המפלגה הדתית-לאומית היחידה בכנסת, עוברת בעודו עומד בראשה. שתיקתם של חברי הכנסת וחלק מהרבנים מעידה שהתהליך חי ובועט – ובו מנהיג דתי רוצה, יחד עם מפלגתו, להגיע הישר ללב המיינסטרים הישראלי.

מעבר לכך, הציוץ, ללא כוונה, הפך ללבנה נוספת בחומה שנבנית זה זמן רב בקרב הציבור הדתי-לאומי, ומפרידה בין החרד"לים והדתיים הליברליים. ציבורים אלה מתעמתים בשנים האחרונות במחלוקות יסוד כמו גיוס נשים לצה"ל, היחס לרפורמים ולקונסרבטיבים, זכויות נשים, זכויות קהילת הלהט"ב, מעמדה של הרבנות הראשית ועוד. נכון שהפעם החרד"לים לא טרחו להגיב לבנט, אך עמדתם ידועה ואת השלכותיו של השסע הזה לא יקבעו רק פוליטיקאים ורבנים, אלא גם הציבור עצמו.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully