וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

החוק אוסר - אך אין אכיפה: יותר מ-700 קטינים התחתנו בשנה שעברה

17.8.2017 / 17:30

מנתונים שהגיעו לידי וואלה! NEWS עולה כי מספר הזוגות הנשואים בקרב בני 15 עד 16 הוכפל בשנה שעברה, אך שום כתב אישום לא הוגש על אף התיקון לחוק. "תופעה חמורה שיכולה להוביל לאלימות במשפחה"

אילוסטרציה כלה קטינה. ShutterStock
שלושה מקרים של נישואי קטינים נרשמו בתל אביב/ShutterStock

772 בני נוער התחתנו בשנה שעברה בישראל, על אף החוק שאוסר זאת - כך עולה מנתונים שהגיעו לידי וואלה! NEWS, עלייה של עשרות מקרים בהשוואה ל-2015, אז נרשמו 726 זוגות קטינים.

ברשות ההגירה והאוכלוסין נרשמו השנה 726 קטינים בלי היתר של בית המשפט ו-46 עם היתר. עם זאת, הפרקליטות לא הגישה שום כתב אישום ולא ניתנו גזרי דין. בשנה שעברה, נפתחו 11 תיקים, שמונה מתוכם נסגרו וחמישה תיקים עדיין מצויים בטיפול וטרם התקבלה לגביהם החלטה.

בקרב בני 14 עד 15, נרשמו 11 נישואי קטינים, ובקרב בני 15 עד 16, הייתה עליה משמעותית במספר נישואי הקטינים - 136 מקרים. עוד עולה מהנתונים כי בשנה שעברה הוכפל מספר הקטינים בני 16 עד 17 שנישאו, עם 726 תלונות שהוגשו למשטרה על ידי רשות ההגירה והאוכלוסין בגין רישום של נישואי קטינים.

העיר שבה נרשם המספר הגבוה ביותר של נישואי קטינים היא מזרח ירושלים עם 540 נישואי קטינים, אחריה באר שבע עם 80 מקרים, רהט עם 23, ירושלים עם 15, כשבנתניה וברמלה נרשמו 14 מקרים בכל אחת. ערים בולטות נוספות שבהן נרשם מספר גבוה של נישואי קטינים הן חולון ופתח קווה, עם שבעה מקרםי כל אחת, בני ברק ואשקלון עם חמישה כל אחת ובתל אביב נרשמו שלושה מקרים של נישואי קטינים.

עוד בוואלה! NEWS:
בשיא החופש הגדול: שיבושים בפתיחת חופי רחצה בתל אביב
תיעוד: פטריוט מיירט כלי טיס בלתי מאויש בתרגיל של חיל האוויר
"ציפיתי לברזים מזהב": ניקול ראידמן תיעדה הזנחה במעון רה"מ

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

ב-2013 הוביל "מרכז רקמן" לקידום מעמד האישה באוניברסיטת בר אילן ביחד עם גילה גמליאל ויריב לוין מהליכוד את התיקון לחוק לנישואי קטינים, ויצר נורמה חדשה לנישואין רק מגיל 18. בכך בעצם השתוותה ישראל לגיל הנהוג במרבית העולם המערבי, המאפשר הגשה של כתב אישום כלפי מי שערך את טקס הנישואים או יזם זאת.

עו"ד ד"ר גלית שאול, מנכ"לית מרכז רקמן, אמרה כי "הנתונים מציגים כי למרות התיקון לחוק, אין אכיפה בשטח, התופעה של נישואי קטינות מאוד חמורה, ויכולה להביא לתוצאות של אלימות מוגברת במשפחה, סיכוי גבוה יותר לגירושים, סיכויי תמותה לוולד הנולד ולאם הצעירה, הנצחת חיים של עוני ודלות. על כן, ברור שללא עשייה אקטיבית של גורמי אכיפת החוק, התופעה לא תצטמצם".

עוד באותו נושא

"אין אכיפה": יותר מאלף קטינים נישאו בישראל בשנתיים האחרונות

לכתבה המלאה

לדבריה, התיקון לחוק מאפשר לראשונה אחריות פלילית וענישה, ומחייב את דיווחם של עובדים סוציאלים, גם לכנסת ולוועדת החוקה. "נדרשת פעולה בשני המישורים - מחד חינוך ומניעה המחייבת עבודה עם הקהילה לייצור חובת דיווח, ומנגד אכיפה יותר משמעותית של גורמי החוק שיגישו יותר כתבי אישום", אמרה שאול. "צריך להבין שרק תוכנית ממשלתית בין-משרדית שבה כל גורמי אכיפת החוק יעבדו במשולב על פי נהלים מסודרים ומאורגנים בעצם בדרך שבה תתקיים זרימה של הנתונים והעברת מידע מגוף לגוף שתביא ליישום החוק.

היא קראה לשרה לשוויון חברתי גילה גמליאל לפעול בנושא. "במסגרת אחריותה, היא עוסקת בשוויון בקבוצות נשים ובחברה הערבית", אמרה. "עליה לקחת על עצמה יישום של תוכנית כוללת בין משרדי הממשלה, החינוך, הבריאות והרווחה, עבודה עם גורמים בקהילה, בדרך שכבר הוכיחה את עצמה במקומות שונים בעולם כיעילה לצמצום התופעה".

1
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully