וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חטיפת מטוס ופשיטה בבית חולים: כך מעלימה סעודיה את נסיכיה הסוררים

בסרט תיעודי של BBC נחשפים פרטים על היעלמותם של שלושה נסיכים, שהיו מעורבים בפעילות נגד הממשלה ונחטפו מאירופה בחזרה לממלכה. באחד המקרים, מטוס שהיה בדרכו לקהיר הונחת בריאד, והנוסעים הוחזקו במלון ללא אפשרות ליצור קשר עם העולם

צילום: יוטיוב

ערב הסעודית מנהלת רדיפה שיטתית אחרי בני מלוכה סוררים, שנחטפו בשנים האחרונות ונלקחו לממלכה בניגוד לרצונם – כך עולה מסרט תיעודי חדש, שיפורסם השבוע ברשת BBC בשפה הערבית. השלושה היו מעורבים בהפגנות נגד הממשלה בריאד, ונחטפו בין ספטמבר 2015 לפברואר 2016.

הגורם הבכיר ביותר בהם היה הנסיך סולטאן בין טורקי, שנחטף על ידי הסעודים ב-1 בפברואר 2016 יחד עם 20 איש נוספים מפמלייתו, רבים מהם ממדינות מערביות. בסרט, מתארים שני אזרחים מערביים שהיו חלק מפמליית הנשיא את הרגע שבו הבינו כי המטוס שבו טסו לא נחת בקהיר כפי שתוכנן, אלא הוסט ממסלולו אל ריאד.

מוחמד בן סלמאן, בנו של מלך ערב הסעודית סלמאן, אפריל 2017. GettyImages
הממלכה לא סובלת גילויי אופוזיציה. יורש העצר מוחמד בן סלמאן/GettyImages

הם סיפרו כי סולטאן צעק והתעמת עם כמה מהנוכחים בטיסה, ששלפו נשקים שאותם הסתירו במטרה להכניע אותו ולהשתלט על הנוסעים האחרים במטוס. לטענתם, כשהמטוס נחת, הוא כותר בידי עשרות מכוניות וכלי רכב צבאיים, לצד כוחות צבא ומשטרה רבים. הנסיך נגרר מהמטוס אל כלי רכב ללא לוחית רישוי, כשהוא צועק לאנשי פמלייתו כי הם נחטפו ועליהם להודיע על כך לשגרירויות שלהם. מאז, לא נראה הנסיך בציבור.

יתר אנשיו, בהם כמה נשים צעירות מערביות, הוחזקו בממלכה למשך שלושה ימים. בתחילה, כל המכשירים האלקטרוניים והדרכונים שלהם הוחרמו. הם לוו לבית מלון בריאד על ידי כוחות סעודיים, כמה מהם היו על המטוס כנוסעים ועתה לבשו מדי צבא והיו חמושים במכונות ירייה. תחת אבטחה כבדה, וללא הדרכונים שלהם לא הייתה בידיהם שום דרך לצאת מהמדינה.

sheen-shitof

במבצע מיוחד

הפטנט המתקדם בעולם שמבטיח שיפור עור הפנים מהטיפול הראשון

בשיתוף נומייר פלוס
נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ בריאד, ערב הסעודית, 20 במאי 2017. רויטרס
שום ממשלה מערבית לא ביקשה הבהרות. טראמפ והמלך סלמאן/רויטרס

הטלפונים והמכשירים האלקטרוניים שלהם הוחזרו להם, אחרי שהוסרו מהם כל התמונות והעדויות לחטיפתם – פרט לתמונה אחת. ביום השלישי להחזקתם בממלכה, האזרחים המערביים לוו אחד אחד לחדר במלון, כשהם מלווים בחיילים חמושים. קצין אחד התנצל בפניהם על חוסר הנוחות, לפני שגרם להם לחתום על מסמכים בערבית שאותם לא הבינו.

בהמשך, הם נשאלו לאן הם רצו להגיע. הם נלקחו אחד אחרי השני לנמל התעופה, עברו דרך האבטחה והגיעו למטוס דקות ספורות לפני המראתו – ורק אז הושבו להם הדרכונים.

הסרט הציג גם ראיות חדשות על חטיפתו הקודמת של הנסיך סולטאן ב-2003, כולל מסמכים רפואיים מבית החולים "המלך פייסל" בריאד. הדוח הרפואי מצביע על כך שהנסיך היה מונשם ומחובר לצינורות בז'נבה, שוויץ, בטרם הועלה על מטוס לערב הסעודית, בדומה לדברים שאמר הנסיך על כך שהוא נחטף על ידי חמישה רעולי פנים שהזריקו לו משהו בצוואר.

בריטי שהיה חבר בפמלייתו של הנסיך תיאר כיצד שעות לאחר חטיפתו של סולטן לממלכה, השגריר בז'נבה הגיע לסוויטה שבו התארח הנסיך במלון אינטרקונטיננטל בעיר, ואמר לחברי הפמליה שלו שעליהם לעזוב מאחר שהוא נמצא בריאד. לא נעשה שום ניסיון מצד ממשלת שוויץ או ממשלות מערביות אחרות ליצור קשר עם הנסיך סולטאן או עם נסיכים אחרים שנחטפו. תיק החקירה בזנ'בה, המתנהל נגד שני בכירים סעודים – בהם השר לעניינים אסלאמיים, סלאח א-שייח, נותר פתוח.

העסקה שלא הייתה באיטליה

הנסיך השני שהוזכר בסרט התיעודי הוא טורקי בן בנדר, בכיר בשירותי הביטחון לשעבר שאף פיקח למשך תקופה מסוימת על משפחת המלוכה. אחד מחבריו סיפר כי הוא כתב לו פתק ב-2015, לפני היעלמותו, שבו סיפר כי הוא חושש שהממשלה בריאד תתנקש בחייו או תחטוף אותו.

העיתון המרוקאי א-סבח דיווח בנובמבר באותה שנה כי הנסיך טורקי נעצר ומוחזק בבית כלא, בזמן שתכננן לטוס בחזרה לצרפת. כמה ימים לאחר מכן, הוא גורש לערב הסעודית לבקש הרשויות בריאד.

חברו של הנסיך סעוד בן סיף א-נסר, הנסיך השלישי שנחטף, סיפר בסרטון כי גם הוא הביע בפניו את החשש לפני היעלמותו כי הוא ייחטף או יחוסל בשל השתתפותו בפעילות של האופוזיציה. ב-2015, קונצרן רוסי-איטלקי פנה אליו וביקש ממנו להיות נציגו, ושכנע אותו לעלות על מטוס פרטי לאיטליה – שם הוא סבר שהוא עומד לקיים פגישה ולחתום על חוזה עסקי. עם זאת, מאז לא נראו עקבותיו.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully