וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"קנוניה של השמאל" מטלטלת את יחסי אוסטרליה וניו זילנד

16.8.2017 / 9:50

שתי המדינות נהנות מקשרים קרובים, אולם ממשלת הימין באוסטרליה עומדת בפני מפלה אפשרית אחרי שהשמאל בניו זילנד חשף כי סגן ראש הממשלה מחזיק באזרחות אוסטרלית. בניו זילנד יתקיימו בחירות בחודש הבא, והלייבור מקווים לעלות לשלטון

סגן ראש ממשלת אוסטרליה ג'ויס, אוגוסט 2017. רויטרס
עלול להיות מודח מהפרלמנט. סגן ראש ממשלת אוסטרליה ג'ויס/רויטרס

בין אוסטרליה וניו זילנד השכנות מתקיימים קשרים קרובים, אך לעתים התחרות ביניהן עלולה להפוך מכוערת. המתח בין שתי המדינות האחיות חדר אל הממשלות ביום שלישי, כשרת החוץ של אוסטרליה ג'ולי בישופ האשימה את מפלגת האופוזיציה בניו זילנד, הלייבור, בכך שהיא קושרת קשר להפיל את ממשלתה – טענה שנדחתה בתקיפות בידי הלייבור.

זאת הייתה תגובתה לכך שסגן ראש ממשלת אוסטרליה, ברנבי ג'ויס, גילה כי הוא מחזיק באזרחות ניו זילנדית, בניגוד לחוקה של אוסטרליה האוסרת על חברי פרלמנט להחזיק באזרחות כפולה. בית משפט באוסטרליה דן אם לפסול את ג'ויס ולהדיחו מהפרלמנט, מהלך שעלול להוביל לכך שממשלת הימין-מרכז של ראש הממשלה מלקולם טרנבול תאבד את המושב היחיד שמקנה לה רוב בבית הנבחרים – שם זקוקות המפלגות לרוב כדי לשלוט.

שרת החוץ של אוסטרליה ג'ולי בישופ, אוגוסט 2017. רויטרס
מאיימת כי ייגרם נזק ליחסים. שרת החוץ של אוסטרליה/רויטרס

עם זאת, ג'ויס אמר אתמול בפרלמנט כי ניו זילנד הודיעה לו בעל-פה כי אזרחותו בוטלה אחרי שהוא שב על בקשתו בסוף השבוע, ועתה הוא ממתין לאישור בכתב. למרות זאת, ביטול האזרחות לא ישפיע על החלטת בית המשפט מאחר שהדיון מתנהל סביב החוקיות שבהתמודדותו בבחירות האחרונות.

לטענת בישופ, האופוזיציה חברה לעמיתיה בניו זילנד כדי להעלות שאלות לגבי ג'ויס בפרלמנט בניו זילנד. "זה מאוד לא מוסרי, אך חשוב מכך, שזה מסכן את היחסים בין שתי הממשלות", אמר שרת החוץ של אוסטרליה לכתבים בקנברה. "ניו זילנד הולכת לבחירות, אם הממשלה תשתנה שם, אני סבורה שיהיה קשה לבנות יחסים עם מי שמעורב בטענות שנועדו לערער על יציבות הממשלה באוסטרליה".

הבחירות בניו זילנד יתקיימו בחודש הבא.

הצעה שאסור לפספס

התקדמו לדור הבא של ברי המים של תמי4: קטנים יותר, חכמים יותר

לכתבה המלאה
ג'סינדה אנדרן, מנהיגת האופוזיציה של ניו זילנד, אוגוסט 2017. AP
מעריכה את היחסים עם אוסטרליה. מנהיגת הלייבור בניו זלינד/AP

מנהיגת הלייבור בניו זילנד, ג'סינדה ארדרן, כינתה את הטענות שקריות "ומצערות מאוד". היא אמרה כי יצרה קשר עם גורמים באוסטרליה כדי להביע את אכזבתה מכך וכי היא תיפגש עם הנציב העליון בפרטיות. בישופ התייחסה לשתי שאלות שהועלו בפרלמנט בניו זילנד על ידי חבר מפלגת הלייבור כריס היפקינס, ששאל אם ילדים שנולדים באוסטרליה לאב מניו זילנד זכאים באופן אוטומטי לאזרחות. לדברי מנהיגת המפלגה, היא לא הייתה מודעת לשאלות הללו או למקרה של ג'ויס, עד שהסיפור פורסם בכלי התקשורת.

"אני מעריכה מאוד את היחסים עם אוסטרליה", אמרה מנהיגת הלייבור בניו זילנד. "אני לא אאפשר לטענות שקריות לעמוד בדרכם. אני אשמח לקבל שיחת טלפון מג'ולי בישופ כדי להבהיר את הנושא". שר הפנים של ניו זילנד פיטר דאן אמר כי השאלות של היפקינס לא גרמו למשבר, אלא התקשורת באוסטרליה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully