וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

70 שנה של שכנות רעה: כש-1.5 מיליארד איש חיים תחת איום של מלחמה גרעינית

26.8.2017 / 18:34

החודש ציינו הודו ופקיסטן את יום עצמאותן וניתוקן מהאימפריה הבריטית, מהלך שהותיר אותן קשורות בטבורן עד היום. מעשי הרג המונים בין הינדים למוסלמים בישרו את הקמתן, ומאז נלחמו השכנות שלוש מלחמות כשהאיום לסבב נוסף סביב השליטה על קשמיר נותר חם כל העת

בתום מלחמת העולם השנייה, הייתה בריטניה אחת המדינות המנצחות אך בד בבד נחלשה האימפריה העולמית שלה. יותר ויותר מושבות ושטחי חסות של הכתר דרשו לממש את זכות ההגדרה עצמית, כשליהלום שבכתר, כפי שכונתה הודו, הובטחה עצמאות עוד במהלך הלחימה בנאצים שבה השתתפו כ-2.5 מיליון חיילים הודים.

בקרב שתי הקבוצות הדתיות הגדולות ביותר בתת-היבשת ההודית, ההינדים והמוסלמים, שלטו התנועות הלאומיות - הקונגרס ההודי הלאומי בהנהגת מהטמה גנדי והליגה המוסלמית בראשות מוחמד עלי ג'ינה, ותמיכתו של ראש ממשלת בריטניה קלמנט אטלי ברעיון העצמאות הכריעה את הכף לטובת נסיגת הממלכה.

עם זאת, המתיחות הגוברת בין הקהילות השונות גרמה ללונדון להזדרז בשרטוט תכנית החלוקה, שהובילה אמנם להקמת שתי מדינות עצמאיות - אך במחיר דמים עצום, שצלקותיו ניכרות עוד היום, 70 שנה לאחר מכן.

הכוחות הבריטיים האחרונים עוזבים את הודו, דצמבר 1947. AP
נאלצו לוותר על היהלום שבכתר. הכוחות הבריטיים האחרונים עוזבים את הודו/AP

ב-14 וב-15 באוגוסט, מציינות פקיסטן והודו בהתאמה את יום העצמאות שלהן, אחרי שהמושל הבריטי נדד בין שתי המדינות שנולדו מהמושבה לשעבר. עם זאת, חגיגות העצמאות התחלפו חיש מהר בטבח אכזרי מצד שני הצדדים שלפתע מצאו את עצמם מעבר לקו גבול. לפי ההערכות הצנועות, יותר ממיליון איש נהרגו ועוד 15 מיליון מוסלמים, הינדים וסיקים החליפו את מקום מושבם מחשש לרדיפה. אל שתי הערים הגדולות במחוז פונג'אב, שחולק בין הודו לפקיסטן, הגיעו קרונות עמוסים בגופות בערב החלוקה החפוזה.

מנהיג תנועת העצמאות של הודו, מהטמה גנדי, 1931. AP
הוביל את תנועת העצמאות של הודו. מהטמה גנדי/AP
פליטים מוסלמים נמלטים מניו דלהי, הודו, אל פקיסטן, אוגוסט 1947. AP
פליטים מוסלמים נמלטים מניו דלהי, עם הכרזת העצמאות שלהן/AP
seperator

רבים עוד זכורים את האירועים הרצחניים בתת-היבשת. האחים סנטה ונירנג'ן סינג', שהצליחו לשרוד את המעבר מהכפר שלהם בצד הפקיסטני אל זה ההודי, סיפרו לרויטרס כיצד תושבים רבים היו צמאי דם והסתובבו ברחובות עם סכנים, חרבות ורובים. סנטה, שהיה אז בן 15 או 16, אמר כי יותר מעשרה תושבים בכפרם נהרגו בזמן המהומות ותיאר כיצד הם נשאו אח אחר שנפצע כשכדור פגע בראשו.

"הכדור עבר מצד אחד של הראש שלו לצד השני", סיפר סנטה במהלך כינוס של משפחתו המורחבת. "סחבנו אותו לאורך כל הדרך והוא מת אחרי שעברו לצד השני". אחיו הצעיר, נירנג'ן, שהיה אז רק בן חמש, עדיין זוכר את המראה של בתי הכפר עולים באש ושל הטבח בתושביו, וכן את סיפוריהן של נשים וילדות שנאנסו.

כיום, האחים חיים עם ילדיהם ונכדיהם ומעבדים את השדה הרחב שלהם שנמצא שלושה קילומטרים בלבד מהגבול הבעייתי.

כוחות הודיים ופקיסטניים מתכתשים בגבול, 1999

מאז עצמאותן, הודו ופקיסטן לחמו שלוש מלחמות, שתיים מהן על חבל קשמיר, מוקש ביחסים שלא נוטרל עד היום. המלחמה הראשונה, שהחלה כבר עם הסתלקות הבריטים, הסתיימה כעבור שנתיים, ב-1949 עם חלוקת המחוז בעל הרוב המוסלמי. החלוקה נותרה דה-פקטו קו הגבול עד היום אולם שתי השכנות תובעות שליטה מלאה על קשמיר, ומלחמה נוספת בין הצדדים ב-1965 הסתיימה בסטטוס-קוו.

ב-1971, החלה מלחמה נוספה, הפעם בין פקיסטן המערבית לפקיסטן המזרחית, והסתיימה בפרישת החלק המזרחי והקמת מדינת בנגלדש בתמיכת הודו. בלחימה האכזרית, שבמהלכה ניסה צבא פקיסטן לדכא התקוממות של לאומנים בנגלים, נהרגו מאות אלפים ומעשי הזוועה בו נגד הבנגלים מוגדרים רצח עם.

אל המשוואה בין שתי השכנות העוינות נכנס במהלך השנים ממד חדש ומסוכן - נשק גרעיני. הודו הייתה הראשונה להצטרף למועדון האקסקלוסיבי, כשערכה את הניסוי הגרעיני הראשון שלה ב-1974. לפקיסטן נדרשו 24 שנה כדי להדביק את הפער, וכיום מתקיימת הרתעה הדדית בין השתיים - ומנגד חשש מתמיד מפני אפשרות שיום אחד הן יעשו בנשק הגרעיני שלהן שימוש זו נגד זו.

חגיגות ברחובות מומבאי בעקבות הוצאתו להורג של המחבל מוחמד אג'מל קסאב, נובמבר 2012. רויטרס
אזרחים הודים חוגגים את הוצאתו להורג של אחד המחבלים ממומבאי/רויטרס

חשש כזה עלה ב-1999, שנה אחרי התחמשותה של פקיסטן בגרעין, במהלך סכסוך בהרי קרגיל שבקשמיר, ובו נהרגו אלף איש. ב-2003 הושגה הפסקת אש ושנה מאוחר יותר החל משא ומתן להסכם שלום. למרות השיפור המסוים ביחסים, אלו נותרו מתוחים בשל ההתקוממות של ארגונים אסלאמיים בקשמיר, שאותה ייחסו בהודו לפקיסטן על אף הכחשותיה.

משבר נוסף פרץ בנובמבר 2008, אחרי מתקפת הטרור במומבאי שבה נהרגו 166 איש. בהודו האשימו ארגונים הפועלים בפקיסטן והשיחות בין הצדדים שוב הוקפאו, למשך שלוש שנים.

עלייתו לשלטון בהודו של נרנדרה מודי הלאומן, שהתבטא לא אחת נגד פקיסטן בפרט ומוסלמים בכלל, הקטינה את הסיכוי לפרצת דרך בסכסוך בקשמיר. ואולם, מודי רשם ביקור מפתיע בפקיסטן ב-2015, כשנפגש עם ראש הממשלה נוואז שריף והפיח תקווה ששתי השכנות יוכלו להתגבר על הקשיים שמלווים אותן מאז נסיגת האימפריה הבריטית. זה לא קרה.

חמושים מפקיסטן המשיכו לתקוף בסיסי צבא הודים בקשמיר, וחילופי האש בין הצבאות לאורך הגבול התגברו מאז ספטמבר האחרון. אז חיסלו כוחות הביטחון ההודיים מנהיג צעיר וכריזמטי בשורות הבדלנים. חלקים נרחבים באוכלוסייה המקומית מגלים אהדה למורדים, ואלו נקטו שיטות שונות של מחאה, החל משביתות כלליות ועד התעמתות עם כוחות הביטחון ההודיים המחפשים אחרי חשודים.

מפגינים מיידים אבנים בהפגנה נגד השלטון ההודי בחבל קשמיר. רויטרס
צעירים משליכים אבנים לעבר כוחות הודיים בקשמיר/רויטרס

האיבה בן שתי המדינות, שאוכלוסייתן הכוללת מונה כמיליארד וחצי איש - כ-1.2 מיליארד תושבים בהודו, ועוד יותר מ-200 מיליון בפקיסטן, מורגשת גם בחיי היום-יום ולא רק לאורך קו הגבול. אחרי המתקפה על הבסיס ההודי בקשמיר בספטמבר שעבר, וחילופי האש העזים בין הצדדים, החליטו בפקיסטן לאסור על ייבוא והקרנת סרטים של תעשיית הסרטים בוליווד, אחת מאבני הראשה של הכלכלה ההודית.

גם על הספורט לא פוסחת המתיחות. ביוני האחרון, נעצרו 19 מוסלמים בכמה אזורים בהודו אחרי שחגגו את ניצחונה של פקיסטן במשחק קריקט מתוח שהתקיים בלונדון, כשהם יורים זיקוקי דינור. רבים ראו בכך חלק מהאפליה המעמיקה כלפי מוסלמים בהודו, שעשרות מהם נפלו קורבן ללינצ'ים של המון הינדי מאז נבחר מודי לראש הממשלה ב-2014.

טיל שאהין 3, בעל יכולת לשאת ראש קרב גרעיני, במצעד צבאי בפקיסטן, מרץ 2017. AP
טיל שאהין 3, שיכול לשאת ראש קרב גרעיני, במצעד צבאי בפקיסטן/AP

במסגרת היריבות שלהן, כרתו פקיסטן והודו בריתות עם אויבותיהן האחת של השנייה. פקיסטן התקרבה לסין, שמתחרה עם הודו על הנהגת אסיה ומצויה עמה בסכסוך גבול, ואילו הודו שומרת על קשרים קרובים עם אפגניסטן, שמאשימה את פקיסטן בכך שהיא תומכת ומממנת את טליבאן.

משקל חשוב יש לארצות הברית, שניסתה להלך על הטיפות ולשמור על יחסים קרובים עם שתי המדינות על אף הדרישה מפקיסטן לעשות יותר נגד ארגוני הטרור בשטחה. עם חיסולו ב-2011 של מנהיג אל-קאעדה אוסמה בן לאדן בשטחה של פקיסטן, הפכו היחסים בין וושינגטון לאסלאמבד מתוחים. ואולם, זה לא מנע מהממשל האמריקני להמשיך לחסל פעילי טרור בפקיסטן ללא אישור הממשלה.

תחת ממשלו של דונלד טראמפ, תיתכן תפנית בעלילה. בנאום שבו פרס את המדיניות שלו באפגניסטן, הוא קרא לפקיסטן לפעול נגד "המקלטים הבטוחים" של הטרוריסטים בשטחה, ודחק בהודו לסייע בייצוב אפגניסטן. פקיסטן זכתה במהירות לתמיכתה של סין, כשגם רוסיה ואיראן פוזלות לעברה, תוך שהיא דוחה את טענותיו של טראמפ, חביבם של הלאומנים ההינדים בהודו.

שלום בין שתי השכנות הקשורות בטבורן לא נראה בפתח, אך כל שנה שבה הן מצליחות להימנע מסבב נוסף וקטלני יותר מאי פעם של לחימה היא בשורה טובה לתושבי האזור.

ראש  הממשלה מודי על רגע הטאג' מאהל ביום העצמאות בהודו 16 באוגוסט 2017. רויטרס, רויטרס
מחריף את הטון. ראש ממשלת הודו מודי, ביום העצמאות/רויטרס, רויטרס
חגיגות יום הרפובליקה של הודו, ינואר 2017. AP
צבא הודו במצעד יום הרפובליקה, ינואר/AP

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully