וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

טראמפ: לא כל מי שהיה בזירת הפיגוע ניאו-נאצי - תגנו גם את הצד השני

16.8.2017 / 0:55

לאחר שסיפק גינוי נגד הימין הקיצוני רק יומיים לאחר פיגוע הדריסה בהפגנת הנגד בווירג'יניה, טען נשיא ארה"ב כי התקשורת עוסקת ב"אלט רייט" - אך לא בהתנהלות "האלט לפט". "אם אתם משכתבים את ההיסטוריה, אולי תורידו גם פסלים של ג'ורג' וושינגטון?"

צילום: רויטרס, עריכה: אריאל תמרין

נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ יצא אמש (שלישי) להגנת המפגינים הימנים בפיגוע הדריסה בשרלוטסוויל שבווירג'יניה, והבהיר כי "הייתה אלימות בשני הצדדים". כשנשאל על תנועת האלט רייט והניאו-נאצים שנכחו בהפגנה, טען כי מדברים על האלט רייט, אך לא על התנהגות "האלט לפט" ("שמאל קיצוני", ע"נ).

ביום שבת הפגינו אנשי ימין קיצוני נגד הסרת הפסל של גנרל רוברט אי. לי בשרלוטסוויל בטענה למחיקת "ההיסטוריה הלבנה". מולם הוקמה מחאת-נגד, שתמכה בהסרת הפסל ובהפסקת הנצחת הגנרלים ממלחמת האזרחים ושעבוד השחורים. בשלב מסוים אחד המפגינים נגד הסרת הפסל דרס את אנשי הקבוצה הנגדית. עשרות נפצעו ואישה בת 32 נהרגה. בתיעוד תקרית הדריסה, שפורסם ברשתות החברתיות, נראה כלי רכב דוהר לעבר הולכי רגל שצעדו בכביש ומחו נגד עצרת הימין הקיצוני. מפגיני הימין הקיצוני קראו קריאות גזעניות, בהן גם "יהודים לא יחליפו אותנו".

אתמול גינה הנשיא את הקבוצה הניאו נאצית והקו קלוקס קלאן בשמם, לאחר שהסתפק לפני כן בגינוי רפה וטען ל"אלימות משני הצדדים". הערב התעקש: "היו גם אנשים נחמדים בצד המפגין, הם בסך הכול הגיעו לשם כדי למחות נגד הורדת הפסל של גנרל לי. מי הבא בתור? ג'ורג' וושינגטון? גם לו היו עבדים. לא כל מי שהיה שם בהפגנה היה ניאו נאצי".

לקריאה נוספת:
רק אחרי טראמפ - נתניהו גינה את הפיגוע בעצרת הניאו-נאצית
פנס גינה את הפיגוע בשרלוטסוויל: "אין מקום לניאו-נאצים בארה"ב"
"ניאו-נאצים – החוצה!": המחאה הגזענית הפרה את השקט בווירג'יניה

נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ מגנה את ה-KKK לאחר הדריסה בווירג'יניה. רויטרס, רויטרס
הביע סלחנות יום לאחר שגינה מפורשות את הניאו נאצים. טראמפ/רויטרס, רויטרס

בהמשך, טען טראמפ כי בקרב מפגיני הנגד "הייתה אלימות". לדבריו, "היתה שם קבוצה, אתם יכולים לקרוא לה השמאל, אתם קראתם לה השמאל, שתקפה מפגינים באלימות. יש אשמה בשני הצדדים". עוד אמר הנשיא כי "המפגינים הגיעו למחות באישור, ולמי שהגיעו נגדם לא היה אישור. זה היה דבר נורא לראות. מפגיני השמאל הגיעו לתקוף באלימות את הצד השני".

על הביקורת שספג בעקבות הגינוי שלו, אמר כי "אתה לא יוצא בהצהרות לפני שאתה יודע את העובדות. אני לא רוצה לצאת ולתת הצהרות פוליטיות מהירות בלי לדעת את העובדות. אמרתי בשבת שאני מגנה את האלימות והבורות באמריקה. האירוע בדיוק קרה. לפני שאני יוצא בהצהרה אני צריך את העובדות. אם העיתונות לא הייתה מזויפת, היו אומרים שמה שאמרתי היה נחמד מאוד".

טראמפ הוסיף עוד כי "הנהג של הרכב הוא בושה לעם. אפשר לקרוא לזה טרור או רצח. הוא רוצח, הוא עשה דבר שאין לו הצדקה". זאת, בהמשך לכך שהנשיא סירב לקרוא לאירוע "טרור" ולא גינה ישירות את הקבוצות הקיצוניות שהיו בהפגנה בהצהרתו הראשונה.

עוד באותו נושא

יומיים אחרי הפיגוע - טראמפ גינה: ”גזענות היא רשע, גם מצד ניאו-נאצים”

לכתבה המלאה
פצועים בדריסה בהפגנה נגד צעדת ימין קיצוני בשרלוטסוויל, וירג'יניה, ארה"ב, אוגוסט 2017. רויטרס
הנהג הנאשם בדריסה עומד למשפט בגין רצח. זירת התקרית בשרלוטסוויל, בשבת/רויטרס

מנהיג הקו קלוקס קלאן לשעבר דיוויד דיוק הודה לטראמפ על מה שכינה "האומץ והכנות לומר את האמת על מה שאירע בשרלוטסוויל". בדברים שכתב בחשבון הטוויטר שלו הודה דיוק לנשיא גם על "גינוי 'הטרוריסטים השמאלניים'", כהגדרתו, כשהוא מתייחס לחברי הארגונים "Black Lives Matter", הנאבק באלימות כלפי שחורים, ו-"Antifa", המתנגד לפשיסטים. ריצ'רד ספנסר, מנהיג תנועת "הימין האלטרנטיבי" הקיצונית, כתב אף הוא בחשבון הטוויטר שלו כי הוא "גאה בטראמפ על שאמר את האמת".

הנאשם בדריסת המפגינים הוא ג'יימס אלכס פילדס הבן, תושב אוהיו בן 20, העומד למשפט בגין רצח מדרגה שנייה ועבירות נוספות. שורת ארגונים קיצוניים, בהם ניאו-נאצים וחברי ארגון קו קלאס קלאן התומך בעליונות הגזע הלבן, מחו על ההסרה המתוכננת של הפסל. טראמפ נמנע מלהתייחס מפורשות לימין הקיצוני, אחד מבסיסי התומכים העיקריים שלו בבחירות לנשיאות, ואמר כי מדובר בבעיה עמוקה, שלא החלה תחת ממשלו ולא תחת ממשלו של ברק אובמה, קודמו בתפקיד.

מושל וירג'יניה הכריז על מצב חירום עוד לפני תקרית הדריסה וביקש מהתושבים לא להשתתף בעצרת. במהלך העימותים, פיזרה המשטרה גז מדמיע ועצרה כמה מפגינים אחרי שהכריזה על התקהלות בלתי-חוקית. בעימותים האלימים נפצעו 14 בני אדם נוספים.

"אומץ לומר את האמת": הציוץ של דיוויד דיוק:

"גאה בו": מתוך חשבון הטוויטר של ריצ'רד ספנסר:

צעדת ימין קיצוני בעיר וירג'יניה-המושל הכריז מצב חירום 12 באוגוסט 2017. רויטרס, רויטרס
פסלים דומים הוסרו בשנים האחרונות מאז הטבח בצ'רלסטון. ההפגנה בשרלוטסוויל, בשבת/רויטרס, רויטרס

בחודש פברואר, מועצת העיר שרלוטסוויל אישרה ברוב של שלושה מול שניים את הסרת הפסל מהפארק שנקרא בעבר על שמו של לי, לטובת הקמת אנדרטה חדשה לזכרה של האוכלוסייה המשועבדת בעיר הדרומית. הפסל, שבו לי רכוב על סוסו טרבלר, מוצב במקום במשך קרוב למאה שנה.

פסלים ודגלים המוקירים את הקונפדרציה הוסרו מהמרחבים הציבוריים ברחבי ארצות הברית מאז הטבח בכנסייה של קהילה אפרו-אמריקנית בעיר צ'רלסטון שבקרוליינה הדרומית ב-2015, שבוצע בידי תומך עליונות הגזע הלבן. רבים סבורים כי אותם פסלים ודגלים מעודדים גזענות דרך הוקרת מנהיגי הדרום בתקופת מלחמת האזרחים, שתמכו בעבדות. מנגד, יש מי שטוען שזהו חלק בלתי-נפרד מההיסטוריה של ארצות הברית וחלק מהמורשת באזור.

(עדכון ראשון: 23:35)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully