וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לראשונה מאז 2003: העברית מחוץ למאה האוניברסיטאות המובילות בעולם

15.8.2017 / 16:30

דירוג שאנגחאי השנתי הציב את הטכניון במקום ה-93 בדירוג המוסדות האקדמיים המובילים בעולם, ירידה של 24 מקומות. האוניברסיטה העברית יצאה מהמאיה הראשונה, ונמצאת עם מכון ויצמן במקומות 150-101. במקומות הראשונים: הרוווארד וסטנפורד

עריכה: נועה לוי צילום: ערן גילווארג, אתר הטכניון, צילום באמצעות אפליקציית וואווי קרדיט סטילס: לעמ

(בווידאו: דירוג שנחאי ב-2016)

לראשונה מאז שנת 2003, האוניברסיטה העברית נותרה מחוץ לדירוג מאה המוסדות האקדמיים המובילים בעולם - כך עולה מדירוג שאנגחאי שהתפרסם היום (שלישי). הטכניון רושם ירידה של 24 מקומות למקום ה-93 בעולם, אך עדיין מוביל בקרב האוניברסיטאות הישראליות.

אחרי הטכניון, במקום השני מבין המוסדות הישראליים נמצאות האוניברסיטה העברית ומכון ויצמן שנכנסו לקבוצת הדירוג 150-101. אוניברסיטת תל אביב ממוקמת בקבוצת הדירוג הבאה (200-151) ובמקומות החמישי והשישי בר אילן ובן גוריון, הממוקמות בקבוצת 500-401 האוניברסיטאות הטובות בעולם.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

קופת החולים המובילה מציגה: השירותים שיהפכו את החיים שלכם לקלים יותר

בשיתוף כללית
הטכניון בחיפה. ShutterStock
במאייה הראשונה בעולם. הטכניון/ShutterStock

האוניברסיטה העברית יורדת זו השנה השנייה ברציפות. בשנה שעברה היא רשמה ירידה של 20 מקומות למקום ה-87, והשנה היא מאבדת את מקומה בין 100 הראשונות בעולם. מכון ויצמן שומר על מקומו מאשתקד וכמוהו אוניברסיטת תל אביב ובן גוריון. את הדירוג העולמי מובילות השנה הווארד, סטנפורד, קיימברידג' שעולה מהמקום הרביעי לשלישי, MIT מהחמישי לרביעי וברקלי שיורדת מהשלישי לחמישי.

נשיא הטכניון פרופ' פרץ לביא מסר: "הטכניון נמצא ברשימת מאה האוניברסיטאות המובילות בעולם על פי מדד שנחאי מאז שנת 2012. מעמד זה הוא תוצאה של עבודה משותפת של הנהלת הטכניון, עובדיו וחברי הסגל. חברי הסגל שלנו הם הכוח המוביל את הטכניון להצלחה במחקר ובהוראה, וזו הסיבה למשאבים העצומים שאנו משקיעים בבחירתם, בגיוסם ובטיפוחם. בעשור האחרון התחלפו יותר ממחצית חברי הסגל בחוקרים חדשים, שכולם נבחרו על סמך קריטריון אחד ויחיד: מצוינות".

פתיחת הלימודים האקדמאית באוניברסיטה העברית, ירושלים. אוקטובר 2015. טלי מאייר
ירידה שנייה ברציפות. האוניברסיטה העברית/טלי מאייר

לביא הוסיף כי "השפעתו העולמית של הטכניון מתרחבת בהתמדה ובחודשים הקרובים ייחנכו שלוחות הטכניון בניו יורק ובסין - הקמפוס הקבוע של מכון טכניון-קורנל ע"ש ג'ייקובס בניו יורק (JTCI) ייחנך בספטמבר ומכון טכניון-גואנגדונג בסין (GTIIT) ייחנך בחודש דצמבר. שני פרויקטים מובילים אלה מצטרפים לשותפויות אסטרטגיות שהטכניון מקיים עם אוניברסיטאות מובילות ברחבי העולם במסגרת חזונו להיות אוניברסיטת מחקר מדעית-טכנולוגית מובילה בעולם".

"אני מוצא סיפוק רב בכך שהטכניון נמצא כבר חמש שנים ברשימת 100 האוניברסיטאות המובילות בעולם," אמר פרופ' לביא. עם זאת, הוא הביע צער על הירידה בדירוג האוניברסיטאות בישראל במדד שנחאי ואמר: "מקבלי ההחלטות חייבים להבין שמדינת ישראל לא תוכל להישאר מעצמת מדע וטכנולוגיה בלי השקעה מסיבית בתשתיות המחקר".

מוועד ראשי האוניברסיטאות נמסר: "מדובר בצלצול התראה לממשלת ישראל, שחייבת לשים את המחקר בסדר עדיפות גבוה, שכן למחקר האקדמי בישראל יש השפעה דרמטית על כל תחומי החיים במדינה ביניהם הביטחון, הכלכלה והטכנולוגיה. מדובר במרוץ מול שאר מדינות העולם, בינהן מדינות ששמו נושא זה בראש סדר העדיפויות שלהן, והתוצאות בהתאם".

"הממשלה חייבת להשקיע יותר במחקר הישראלי"

חבר ועדת החינוך בכנסת ח"כ עודד פורר (ישראל ביתנו) קרא הערב לקיים דיון דחוף בנושא בוועדה. "ועדות הכנסת מתכנסות במקרים דחופים בזמן הפגרה, וזהו מצב חירום", אמר. "האקדמיה הישראלית, שלאורך השנים הייתה 'היהלום שבכתר' יורדת במדדים הבינלאומיים ואסור להקל ראש בכך".

מהאוניברסיטה העברית העברית נמסר כי היא לומדת את נתוני הדירוג. "אנו בפרט מודאגים מירידה בפרמטר אחד מרכזי לעומת עלייה בשני פרמטרים אחרים בדירוג. במדדים אחרים, הנחשבים בעולם (QS וטיימס), האוניברסיטה העברית ממשיכה להוביל את חזית המחקר והעשייה האקדמית בישראל", נמסר.

עוד נמסר כי "לפי דירוג שנגחאי, המחקר הישראלי בכללותו נמצא ככל הנראה בירידה מדאיגה לעומת התחזקות האוניברסיטאות מהמזרח ובעיקר מסין. ממשלת ישראל נדרשת לעניין וחייבת להשקיע עוד יותר במחקר הישראלי, גם בשל התחרות הבינלאומית הגוברת על מעמד המדע וגם בשל היות המחקר המדעי מנוע צמיחה כלכלי למדינה. על אף שהשנה גדלו תקציבי המחקר, נראה כי בראייה עתידית – אין זה מספיק וכעת אנו חווים את השנים הקשות – העשור האבוד – של ההשכלה הגבוהה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully