וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

רוחאני: אם ארה"ב תמשיך בסנקציות - נחדש בתוך שעות את תכנית הגרעין

בנאום שנשא בפרלמנט, הזהיר נשיא איראן כי על טראמפ שלא לדחוק את טהראן לפינה. "הניסיון הכושל הקודם של הסנקציות הוביל את הממשלים הקודמים למו"מ", טען. וושינגטון הטילה בחודשים האחרונים שורת עיצומים על איראן, בשל פיתוח תכנית הטילים

צילום: רויטרס

נשיא איראן חסן רוחאני הזהיר היום (שלישי) כי טהראן תוכל לפרוש מהסכם הגרעין שנחתם ב-2015 בתוך שעות בודדות – אם ארצות הברית תמשיך להטיל סנקציות חדשות על ארצו. בנאום שנשא בפרלמנט, הוא תקף גם את הנשיא דונלד טראמפ, ואמר כי הוא הוכיח לעולם שוושינגטון היא לא "שותפה טובה".

רוחאני, שנבחר בחודש מאי לכהונה שנייה אחרי קדנציה ראשונה שבה השקיע מאמצים רבים לחתימה על הסכם הגרעין, אמר כי איראן מוכנה לפרישה מההסכם – אם וושינגטון תתעקש. כחלק מהעסקה, הוסרו הסנקציות הקשורות לתכנית הגרעין של טהראן, ובתמורה הוטלו עליה מגבלות חמורות בפיקוח של הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית (סבא"א).

עם זאת, איראן המשיכה לערוך ניסויים בטילים בליסטיים, ובארצות הברית ובמערב חושדים כי אלו עשויים לשאת ראשי קרב גרעיניים – בניגוד להבנות הסכם הגרעין. מנגד, בטהראן מכחישים זאת וטוענים כי פיתוח הטילים הוא למטרות הגנתיות בלבד.

נשיא איראן חסן רוחאני בביקור בתחנת הכוח הגרעינית בבושהר, ינואר 2015. AP
רוחאני בכור בבושהר/AP

רוחאני המשיך לתקוף את וושינגטון. "הניסיון הכושל של הסנקציות ושל האיומים הובילו את הממשלים הקודמים לשולחן המשא ומתן", אמר בנאום ששודר בטלוויזיה. "אם הם רוצים לחוות שוב את הניסיון הזה, בתוך זמן קצר, לא שבועות או חודשים, אלא בתוך כמה שעות וימים, נחזור למצב הקודם, חזקים יותר".

נשיא איראן, שספג ביקורת מצד גורמים שמרניים על כך שעשה ויתורים רבים מדי לטובת הסכם הגרעין, אמר עוד כי טראמפ הוכיח שהוא אינו שותף אמין - גם ביחס לבעלות בריתה של ארצות הברית. "בחודשים האחרונים, העולם היה עד לכך שארצות הברית מפרה בשיטתיות את מחויבויותיה, לא רק בהסכם הגרעין, אלא גם בהסכמים בינלאומיים אחרים", אמר רוחאני, שרמז להסכם האקלים שממנו פרש טראמפ לאחרונה.

בחודש שעבר אישר טראמפ סנקציות חדשות על איראן, שהועברו בקונגרס במסגרת חבילת עיצומים שכללה גם את רוסיה ואת קוריאה הצפונית.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully