וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חומת הבטון בגבול לבנון: הגנה מפני חיזבאללה - או פגיעה אנושה בתיירות?

17.8.2017 / 16:00

חלק מתושבי הצפון טוענים שהחומה שנבנית במקטעים לאורך הגבול מסתירה את הנוף, פוגעת בתיירים וגורמת לתחושה של מגורים "בתוך בסיס". מנגד, תושבים שלא זכו להגנתה, טוענים שהם עלולים להיות חשופים לאש חיזבאללה

צילום: מאיר ועקנין עריכת וידאו:ניר חן

בעוד הממשלה ממשיכה להזהיר מפני התעצמות חיזבאללה מעבר לגבול ותושבי הצפון חוששים מהיעדר מיגון מספק מול חיזבאללה בגבול הלבנון - יש מי שמתרעם על הקמת חומת הבטון, שנבנית על ידי צה"ל בשלוש השנים האחרונות במוקדים שונים לאורך הגבול, ונועדה להגן עליהם. אלה, חוששים שהפגיעה בנוף תפגע גם בתיירות, וטוענים שאינם בחרו להתגורר בתוך "בסיס צבאי". בחלק מהמקומות, החומה אף עוטרה בכתובות גרפיטי, בדומה לאחיותיה ברחבי הגלובוס. בצה"ל הסבירו כי חומת הבטונדות, שנבנתה לאורך עשרות קילומטרים ומתנשאת לגובה של בין שבעה לעשרה מטרים, היא חלק ממכשול הנדסי שנועד לתת מענה לירי תלול מסלול של חיזבאללה לעבר יישובי הגדר. בנוסף, היא הוקמה כמענה להצהרת הכוונות של הארגון לחדור לשטח ישראל ולהשתלט על יישובים.

מבדיקת וואלה! NEWS עולה כי לעיתים הצבא משנה את תוואי החומה המתוכנן, בהתאם לקולות שעולים מהשטח. במושב זרעית למשל, התושבים טוענים שבעקבות לחץ שהפעילו, צה"ל הסיר בטונדה שהוצבה מול בתים וצימרים. "אנחנו לא בסיס צבאי", אמר יו"ר ועד המושב וסגן ראש המועצה האזורית מעלה יוסף, יוסי אדוני. "הנוף הוא אחד היתרונות הגדולים שיש כאן. הבטונדות הסתירו את המראה שממנו ביקשו ליהנות גם התיירים שמגיעים לצימרים שלנו, שבקושי שורדים גם כך". לדבריו, תחושת הביטחון על הגבול "גם כך ירודה, ולכן אנו לא מעוניינים שהאורחים שלנו והילדים יקבלו עוד תזכורת יום-יומית למתיחות הביטחונית".

עוד בוואלה! NEWS:
נתניהו בכנס סגור: "נעבוד למרות ה'פרגון' מהתקשורת - לא יעזור להם"
ראש ה-CIA מזהיר: "צפון קוריאה מתקדמת בקצב מבהיל מאי-פעם"
תיעוד דרמטי מהנגב: זאבים רודפים אחרי עדר חמורי בר

מיגון בסמוך ליפתח יולי 2017. ראובן קסטרו, מערכת וואלה!
הצבא שינה לעיתים את תוואי החומה בהתאם לקולות מהשטח. גבול לבנון/מערכת וואלה!, ראובן קסטרו

גם במטולה, המרוחקת עשרות רבות של קילומטרים מזרעית, עוררה הכוונה להקים חומת בטונדות דילמה, אולם זו נפתרה עוד לפני שהצבא הספיק להקימה. בשונה מזרעית ומיתר יישובי הגדר, מטולה היא היישוב היחיד שמוקף בגדר הגבול עם לבנון בשלושה מתוך ארבעת כיווני גבולות השיפוט שלה.

"הצבא רצה להקיף את כל מטולה בחומת בטונדות ב-270 מעלות ואנחנו עמדנו על הרגליים האחוריות שלנו", אמר בשיחה עם וואלה! NEWS ראש המועצה המקומית מטולה, דויד אזולאי. "עוד לפני שהיא הוקמה, הגענו עם הצבא להסכמה שהחומה תוקם רק בצד המערבי של היישוב שבו אין פעילות תיירותית. לבסוף, צה"ל נמנע מהצבת חומה בצד הצפוני ובצד המזרחי של היישוב. ביקשנו להימנע מלהקיף את היישוב משלושה כיוונים, כי חששנו שזה עלול לפגוע בתיירות, אבל גם בגלל שלא רצינו להרגיש כמו בכלא".

לעומת תושבי מטולה וזרעית, בקיבוץ חניתה שבגליל המערבי, התושבים מתפלאים מהיעדרה הכמעט מוחלט של החומה. "הצבא אמר לנו שקיים קושי להציב בטונדות בגלל הטופוגרפיה של האזור", אמרה המנהלת העסקית של חניתה, אורלי גבישי. קו הבתים הראשון של הקיבוץ נמצא במרחק של כשבעה מטרים בלבד מהגדר הצפונית שלו, שמהווה למעשה גם את הגבול בין ישראל ללבנון.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

הטיפול שמאריך את חייהם של חולי סרטן ריאה

בשיתוף העמותה הישראלית לסרטן ריאה
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

עם זאת, צה"ל פעל בדרכים אחרות למיגון היישוב: מכשול הנדסי נחצב, ונחשפו קטעים של הצמחייה הצפופה והמאסיבית שבקרבת הגבול כדי לשפר את יכולת הזיהוי של התנועות החשודות מצדו השני. צעד נוסף, שהיווה את גולת הכותרות מבחינת צה"ל, היה חציבת מצוק שהפך לקיר בגובה של כשמונה מטרים, שנועד להוות מכשול משמעותי מפני חדירת לוחמי חיזבאללה. אך גם פתרון זה אינו מספיק לדברי חלק מהתושבים. לדבריהם, המצוק לא נותן מענה לירי שטוח ותלול מסלול על היישוב, והוא לא יכול לבוא במקום חומת הבטון, שכן כעת כביש הגישה היחיד לקיבוץ, נותר חשוף בפני אש חיזבאללה.

"מגדל שמירה בשטח לבנון מתנשא מעל גן הילדים שלנו כבר יותר משנה", טענה גבישי והוסיפה: "בצה"ל סיפרו לנו בשעתו שזה שייך לצבא לבנון, אבל בחודשים האחרונים הצבא הזדעק וטען פתאום שהוא שייך לחיזבאללה. למה אנחנו לא מוגנים מפני ירי?".

מדובר צה"ל נמסר: "בסמוך לקיבוץ חניתה נבנה בשנים האחרונות אחד ממקטעי המכשול הגדולים והמשמעותיים ביותר לאורך גבול לבנון. באזור המדובר לא הוצבו בטונדות משיקולים מבצעיים ובהתאם להערכת המצב". כמו כן, נמסר כי "בניית המכשול לאורך הגבול היא חלק אחד מתוך סל פתרונות מבצעיים, גלויים וסמויים, שמטרתם לספק מענה הגנתי ראוי לתושבי הגזרה. בנייה זו מתבצעת תוך בחינה של שיקולים רבים ובהם גם השיקול הטופוגרפי".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully