וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"ניאו-נאצים – החוצה!": המחאה הגזענית הפרה את השקט בווירג'יניה

13.8.2017 / 9:22

תושבי שרלוטסוויל בווירג'יניה הוכו בתדהמה לאחר העימותים האלימים שבמהלכם פעיל ימין קיצוני דרס למוות מפגינה בת 36, ופצע 19 איש נוספים. שליח וואלה! NEWS לשרלוטסוויל שמע מתושבי העיר על רגעי האימה ועל המאבק המקומי שיצא משליטה, בזמן שטראמפ נמנע מגינוי מפורש

צילום: רויטרס, עריכה: שניר דבוש

שעות ספורות אחרי אירוע הדריסה בשרלוטסוויל, וירג'יניה, עיר הסטודנטים שוקקת החיים נראית כעיר רפאים. בדרך כלל, שבת בערב הוא הזמן העמוס בשבוע, כאשר עשרות הפאבים לאורך המדרחוב המרכזי מתפקעים מאדם. אמש הסתובבו בעיר בעיקר קבוצות של שוטרים, כחלק ממצב החירום שהוכרז בעיר, והעסקים המקומיים במרכזה נסגרו כולם בלי יוצא מן הכלל.

המקום היחיד שבו ניתן היה להבחין בהתקהלות היה המקום שבו אירעה הדריסה, בה נהרגה אישה בת 36 ונפצעו 19 בני אדם מפגיעת רכב שבו נהג על פי החשד ג'יימס אלכס פילדס, תושב אוהיו בן 21. מדי פעם עוברים בזירת הדריסה מבקרים, מניחים זרים ומדליקים נרות. אוון קירדנל, סטודנט בן 20 מאוניברסיטת וירג'יניה שהיה עד לדריסה והגיש עזרה ראשונה לנפגעים סיפר בשיחה עם וואלה! NEWS במקום האירוע כי הוא צעד ברחוב כאשר הרכב דהר במהירות של כ-60 קמ"ש.

עוד בוואלה! NEWS:
ארה"ב: רכב דרס מפגינים נגד עצרת ימין קיצוני; אישה נהרגה ו-19 נפצעו
חשד לפיגוע בצרפת: שישה חיילים נפצעו מדריסה בפרבר של פריז
חייל וחיילת נפצעו קל בפיגוע דריסה ליד קריית ארבע; המחבל נורה למוות

זר פרחים שהונח בזירת דריסת המפגינים בעיר שארלוטסוויל בווירג'יניה, 13 באוגוסט 2017. אי-פי, AP
זר פרחים שהונח בזירת הדריסה/AP, אי-פי

"אנשים צרחו 'יריות', אבל מיד כשהבנתי שזו התנגשות, מיהרתי להגיש עזרה ראשונה. לקח הרבה זמן עד שהגיעו חובשים". לדבריו, "אני קצת המום, אבל שמח שיכולתי לסייע". הוא אומר כי מה שקרה בעיר אינו מייצג כלל את האווירה במקום. "שרלוטסוויל ידועה כמקום של שלום ואהבה. מרכז העיר זה אזור של משפחות, מקום פתוח ומקבל את כל מי שמגיע".

המהומות פרצו במחאה על החלטה להסיר את הפסל של גנרל לי, מפקד כוחות הקונפדרציה במלחמת האזרחים. מדובר בהחלטה מקומית, כזו שאין סיבה כי תנקז אליה מפגינים מרחבי ארצות הברית. אבל במציאות הנוכחית באמריקה, של אווירה משוסעת ומפולגת, עם מתיחות גזעית, זה היה הניצוץ שהצית את אדי הדלק הרעילים שנמצאים באוויר בשנתיים האחרונות.

עוד באותו נושא

אמו של הדורס בצעדת הימין בווירג'יניה: "ביקשתי שיפגין בצורה שלווה"

לכתבה המלאה

תזכורת כואבת לשנאה הגזעית העמוקה בחברה האמריקנית

עבור פעילי הימין הקיצוני, העימותים הם הזדמנות להפגנת שרירים. ההפגנות החלו ביום שישי בערב, כשקבוצות פעילים, חלקם ניאו-נאצים, החלו לצעוד כשהם נושאים לפידים וצועקים "דם ואדמה".

150 שנים אחרי שנגמרה מלחמת האזרחים, הפצע שהותירה בחברה האמריקנית לא נרפא. בזמן שעבור רבים מדובר בחלק בלתי נפרד מההיסטוריה האמריקאית, כזה שיש להנציח ולנצור אותו, יש הרואים בהאדרת הגנרלים של צבא הקונפדרציה תזכורת לעבר הגזעני של אמריקה שצריך להיפסק. הוויכוח מתנהל במישור הציבורי בשנים האחרונות, ומהווה מושא להפגנות ומחאות. טענת פעילי האלט-רייט הייתה כי הסרת הפסל היא שכתוב ההיסטוריה ופגיעה במורשת הלבנים.

ההפגנה שתוכננה להיערך אתמול הידרדרה לאלימות עוד לפני המועד המקורי שבו היתה אמורה להתקיים, כשפעילי הימין והמפגינים שהתארגנו להפגנת נגד הכו אלה את אלה באבנים ומקלות. זו הייתה תזכורת כואבת נוספת עד כמה עמוקה השנאה בחברה האמריקנית, ועד כמה מתעתע הוא השקט השורר במרבית הזמן, כשאחת לכמה חודשים ישנה התפרצות אלימה על רקע גזעי.

צעיר מדליק נרות בזירת דריסת המפגינים בעיר שארלוטסוויל בווירג'יניה, 13 באוגוסט 2017. עמרי נחמיאס, מערכת וואלה!
ריצ'ארד פוקס מדליק נרות לזכר ההרוגה/מערכת וואלה!, עמרי נחמיאס

התושבים, שחזו במקום הסימפטי והשלו בו הם חיים הופך לזירת התגוששות ודריסה מכוונת, זעמו על האירועים. ריצ'ארד פוקס, תושב העיר ובעלים של חווה ובית מלון, סיפר לוואלה! NEWS כי הוא תומך בהשארת הפסל של הגנרל לי, אלא שלדעתו פעילי הימין הקיצוני "חטפו" את הדיון האם להשאיר את הפסל או להסירו, אשר התנהל בצורה מכובדת ברמה המקומית.

פוקס שהגיע למקום הדריסה, להדליק נרות ולהניח פרחים אמר כי "הריפוי חייב להתחיל ממקום כלשהו. היום היה הדבר הכי גרוע שראיתי אי פעם בעיר. אנשים נדרסו במכוון, וצריך להתחיל לדבר אחד עם השני כדי להבין איך הגענו לכאן. אנחנו בשנת 2017, לא בשנות ה-40 או ה-60".

"זה לא יכול להיות יותר גרוע מזה. אנשים מתו ברחובות. אנחנו חייבים להתאחד. לשנאה ולבורות אין מקום בשרלוטסוויל"

לדבריו, "החברה שלנו משוסעת, מעולם לא היינו כה מפולגים. יש קיצונים בשני הצדדים, והצד של האלט-רייט השתלט על הדיון שהתקיים ברמה המקומית. הם חושבים שהם עזרו, אך הם פגעו בסיכוי להציל את הפסל. זה נושא מקומי שעליו נלחמנו במועצת העיר. אני בעד להשאיר את הפסל ולתת לזה הקשר, שזה ישמש לחינוך, זה מאוד חשוב", הוסיף.

כשפוקס נשאל האם הוא אופטימי, הוא הפתיע כשהשיב בחיוב. "זה לא יכול להיות יותר גרוע מזה. אנשים מתו ברחובות. אנחנו חייבים להתאחד. לשנאה ולבורות אין מקום בשרלוטסוויל".

מצב החירום צפוי להימשך גם היום, כשנוכחות מסיבית של משטרה אמורה למנוע את הישנות ההתנגשויות בין שתי קבוצות המפגינים. בינתיים, במערכת הפוליטית בארצות הברית נשמעת ביקורת על הנשיא, דונלד טראמפ, שנמנע מלגנות באופן מפורש את פעילי ה"אלט רייט", שרבים מהם מזוהים כתומכיו ופעלו לבחירתו, והסתפק בגינוי כללי "לאלימות והבורות מכל הצדדים".

פינוי פצוע מאירוע דריסה בהפגנה נגד צעדת הימין בשרלוטסוויל, וירג'יניה, אוגוסט 2017. רויטרס, רויטרס
זירת הדריסה, אתמול/רויטרס, רויטרס

לוואקום נכנסו בכירי מפלגתו שגינו את הדריסה והדגישו כי החשוד הוא פעיל ימין קיצוני. הסנאטור הרפובליקני קורי גארדנר מקולורדו צייץ: "יש לקרוא לרשע בשמו. אלו פעילי עליונות לבנה, וזה טרור מקומי". הסנאטור טד קרוז כתב כי "על משרד המשפטים לחקור זאת כמעשה טרור", ויושב ראש בית הנבחרים, פול ראיין, אמר ש"אנשי העליונות הלבנה הם מקור פורענות. יש להתמודד עם השנאה ועם הטרור שהיא מביאה".

גם הסנאטור מרקו רוביו שיגר עקיצה לטראמפ: "חשוב שהעם ישמע את הנשיא מתאר את האירועים כפי שהם – טרור של אנשי עליונות לבנה". מושל וירג'יניה, טריי מקולוף, היה התקיף מכולם כשאמר: "לכל הנאצים שבאו, לכו הביתה. אתם לא רצויים. תתביישו".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
החשוד בדריסה, ג'יימס אלכס פילדס/מערכת וואלה!, צילום מסך

בעוד שעות ספורות תתעורר ארצות הברית לבוקר קשה, שבו התמונה שתשתקף אליה מן המראה היא של אומה הנמצאת בנקודת רתיחה חברתית. דונלד טראמפ הקדיש את הימים האחרונים לאיומים תכופים על שליט קוריאה הצפונית ועל נשיא ונצואלה כי הוא שוקל פעולה צבאית כנגדם, אבל נראה כי לפני שיתפנה לעשות סדר בעולם, יש לו עוד הרבה מה לתקן ולרפא אצלו בבית.

עימותים בין אנשי ימין קיצוני לבין מפגינים נגדם בעיר שארלוטסוויל בווירג'יניה, 13 באוגוסט 2017. אי-פי, AP
עימותים בין פעילי ימין קיצוני למפגינים נגדם בשרלוטסוויל, אתמול/AP, אי-פי
מנחמים שהדליקו נרות בזירת דריסת המפגינים בעיר שארלוטסוויל בווירג'יניה, 13 באוגוסט 2017. עמרי נחמיאס, מערכת וואלה!
מנחמים שהגיעו לזירת הדריסה בשרלוטסוויל, היום/מערכת וואלה!, עמרי נחמיאס
מושל וירג'יניה טרי מקאוליף במסיבת עיתונאים לאחר דריסת המפגינים בשארלוטסוויל, 13 באוגוסט 2017. אי-פי, AP
מושל וירג'יניה טרי מקולוף במסיבת עיתונאים, הלילה/AP, אי-פי

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully