וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

סין: נשמור על נייטרליות אם קוריאה הצפונית תתקוף את ארה"ב

11.8.2017 / 5:25

מאמר שפורסם בביטאון מפלגת השלטון בבייג'ינג הבהיר את עמדתה ביחס למתיחות בחצי האי הקוריאני. עוד נכתב כי במקרה שארצות הברית תתקוף ראשונה סין תגן על פיונגיאנג. במאמר צוין כי סין "תגיב בחוזקה" למי שיסכנו את האינטרסים שלה

צילום: רויטרס, עריכה: יאיר דניאל ואביעד בללי

סין תישאר נייטרלית במקרה של מתקפה מצד קוריאה הצפונית על ארצות הברית אך תנסה לסכל מתקפה מצדה של וושינגטון על פיונגיאנג - כך עולה ממאמר מערכת שפורסם הלילה (שישי) ב"גלובל טיימס" ביטאון מפלגת השלטון הקומוניסטית בבייג'ינג. על פי המאמר, סין טוענת כי אין ביכולתה לשכנע את אף אחד מהצדדים לסגת. "יש צורך להבהיר לכל המעורבים כי אם פעולותיהם יסכנו את האינטרסים של סין, נגיב ביד חזקה", נכתב.

עוד נכתב במאמר כי "עלינו להבהיר שבמקרה של שיגור טילים מקוריאה הצפונית שיאיימו על אדמת ארצות הברית וזו תשגר מכת תגובה נשמור על נייטרליות". אולם, מובהר בהמשך, "במקרה שארצות הברית וקוריאה הדרומית ינסו לבצע מתקפות שיביאו להפלת השלטון בקוריאה הצפונית ולשינוי המפה הפוליטית בחצי האי הקוריאני, סין תמנע מהן לעשות כך".

בהמשך המאמר מודגש כי "סין תתנגד נחרצות לכל צד שינסה לשנות את הסטטוס קוו באזורים הנוגעים לאינטרסים שלה. חצי האי הקוריאני הוא אזור שבו האינטרסים האסטרטגיים של כל הצדדים נפגשים ואסור לשום צד לנסות להיות השליט המוחלט שלו".

עיניה של סין נשואות מזה זמן רב למתיחות בחצי האי הקוריאני, מחשש לחזרה על תרחיש דומה לזה של מלחמת קוריאה בראשית שנות החמישים שעלול להביא לגל של פליטים מהאזור. בנוסף לכך חוששים בבייג'ינג מאפשרות שעימות כזה יסתיים באיחוד הקוריאות ובהצבת בעלת ברית של וושינגטון מעבר לגבולה המזרחי.

לקריאה נוספת:
בצל איומי צפון קוריאה: יפן פרסה מערכת הגנה מפני טילים בטוקיו
קוריאה הצפונית: נשלים את התכנית לתקיפת גואם עד אמצע החודש
משחקי האש והזעם: החישוב המוטעה שעלול לגרום למלחמה גרעינית בקוריאה

שר החוץ של סין וואנג יי לוחץ ידיים עם שר החוץ של קוריאה הצפונית רי יונג-הו בפסגה במנילה, 6 באוגוסט 2017. רויטרס, רויטרס
שר החוץ הסיני וואנג יי עם עמיתו הצפון קוריאני רי יונג-הו, בפסגה במנילה השבוע/רויטרס, רויטרס

אמש הסלים נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ את הרטוריקה הלוחמנית שלו כלפי קוריאה הצפונית ואמר כי נראה שאיומו שלשום להגיב "באש ובזעם" למתקפה מצדה היה ככל הנראה לא מספיק. בשיחה עם כתבים בטרם נכנס להתייעצות ביטחונית הוסיף טראמפ כי "אם קוריאה הצפונית רק תחשוב על תקיפה של אזרחינו או של בעלות בריתנו, עליה להיות מתוחה, מאוד מתוחה. יקרו להם דברים שהם מעולם לא חשבו שעלולים לקרות להם".

אתמול בלילה הודיעה פיונגיאנג כי עד לאמצע החודש הנוכחי היא תוכל להשלים את תכניתה לתקיפה באזור האי גואם באוקיינוס השקט, שבו נמצאים שני בסיסים של הצבא האמריקני, בהם נמצאים מפציצים ועוגנות ספינות וצוללות. סוכנות הידיעות הרשמית במדינה KCNA מסרה מדבריו של הגנרל קים ראק גיום שפירט כי בידי הצבא הצפון קוריאני היכולת לשגר ארבעה טילים לטווח בינוני שינחתו בים במרחק של 30 עד 40 קילומטרים מחופי גואם. זאת, בין היתר, במטרה "לשגר אזהרה נחרצת לארצות הברית".

הלילה הודיע ראש ממשלת אוסטרליה מלקולם טרנבול כי ארצו תסייע לארצות הברית במקרה שקוריאה הצפונית תתקוף את בסיסיה בגואם. בריאיון לתחנת רדיו בארצו אמר טרנבול כי "אם קוריאה הצפונית תממש את איומיה האלימים מובן שיהיו לכך השלכות נוראיות". טרנבול הוסיף כי שוחח על הנושא עם סגן נשיא ארצות הברית מייק פנס. "ארצות הברית יודעת שאנחנו עומדים לצידה. המחויבות שלנו איתנה כסלע וזה ידוע לכולם".

עוד באותו נושא

טראמפ על איומי ”האש והזעם” נגד קוריאה: ”לא הייתי תקיף מספיק”

לכתבה המלאה
בסיס חיל האויר של ארה"ב בגואם 10 באוגוסט 2017. רויטרס, רויטרס
בסיס חיל הים האמריקני בגואם/רויטרס, רויטרס

בתחילת השבוע נועדו שר החוץ של סין וואנג יי ושר החוץ של קוריאה הצפונית רי יונג-הו בפסגת מדינות מזרח אסיה במנילה בירת הפיליפינים. וואנג כינה במהלך הפסגה את הסנקציות החדשות שהטילה מועצת הביטחון של האו"ם על פיונגיאנג "תגובה נכונה" אך הדגיש כי יש הכרח לקיים דו-שיח כדי לפתור את המשבר האזורי שלדבריו "נמצא בצומת קריטי".

הוא הוסיף כי בפגישתו עם עמיתו הצפון קוריאני הוא ייעץ לו לבחון מקרוב את החלטות האו"ם ולהימנע מניסויים גרעיניים נוספים. בנוסף לכך דחק וואנג ברי "להימנע מצעדים המנוגדים לטובתה של הקהילה הבינלאומית". על אף שלא פירט על דבריו של רי בפגישתם, אמר וואנג כי עצם העובדה ששר החוץ של קוריאה הצפונית השתתף בפסגה היא בעלת חשיבות. זאת, בנימוק שכך הוא יוכל לשמוע את עמדותיהן של מדינות האזור ולייצג את עמדתה של ארצו.

וואנג אמר עוד כי חידוש השיחות עם חברות מועצת הביטחון על תכנית הטילים של קוריאה הצפונית הוא יעד שיש לחתור אליו, גם אם לא יתרחש בקלות. בשולי אותה פסגה נפגש רי באופן חולף עם שרת החוץ של קוריאה הדרומית קאנג קיונג-ווה וזו הציגה בפניו בשיחה קצרה ולא רשמית יוזמה לשיפור היחסים. אולם, רי דחה את ההצעה ואמר כי היא "נעדרת כנות".

ניסוי שיגור בטיל בליסטי בין-יבשתי, קוריאה הצפונית, 28 ביולי 2017. רויטרס
שליט קוריאה הצפונית קים ג'ונג און לאחר ניסוי בטיל בליסטי בחודש שעבר/רויטרס
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully