וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

טנקים בטדי? נשקלת האפשרות לחדש את מצעד צה"ל ביום העצמאות ה-70

10.8.2017 / 0:38

מסורת המצעדים שנפסקה ב-1973 עשויה להתחדש בשנה הבאה ולכלול תצוגת תכלית של מטוסי חיל האוויר מעל ירושלים ואלפי חיילים ברחוב יפו בבירה. בלשכת השרה רגב אישרו כי המצעד נמצא בתכנית החגיגות

צילום: צלמי וואלה!NEWS וארכיון המדינה, עריכה: שניר דבוש

במסגרת חגיגות ה-70 למדינה נשקלת האפשרות לחדש את מסורת מצעד צה"ל, שהייתה נהוגה ב-25 שנותיה הראשונות של המדינה – כך נודע אתמול (רביעי) לוואלה! NEWS. בשנת 1973 בוטל המצעד ומאז לא חודשה המסורת.

נתניהו הביע את רצונו בחידוש מסורת המצעד הצבאי ביום העצמאות האחרון, במהלך האירוע המסורתי בבית הנשיא. "היו מצעדים צבאיים בירושלים, ראיתי תותח, ראיתי טנק פעם ראשונה. ויש לי הצעה, חבריי, בואו נחדש את המצעדים הצבאיים ביום העצמאות", אמר אז. בחודשים האחרונים, במהלך דיונים שהתקיימו בנושא חגיגות ה-70 עם שרת התרבות מירי רגב, הביע נתניהו תמיכה מחודשת ברעיון.

מלשכת נתניהו לא נמסרה תגובה אך בלשכתה של רגב אישרו כי המצעד הוא חלק מהתוכניות לחגיגות ה-70. רגב אף פנתה לאחרונה בנושא לשר הביטחון אביגדור ליברמן, שהביע את תמיכתו אך הדגיש כי לא יוכל לתקצב את המצעד מתקציב הביטחון ויידרש לכך מקור תקציבי אחר.

מצעד צה"ל ביום העצמאות  1958. פרידן משה, ארכיון לע"מ, מערכת וואלה! NEWS
מצעד צה"ל ב-1958/מערכת וואלה! NEWS, פרידן משה, ארכיון לע"מ
מצעד צה"ל ביום העצמאות  1959. ארכיון לע"מ, מערכת וואלה! NEWS
מצעד צה"ל ב-1959/מערכת וואלה! NEWS, ארכיון לע"מ

מצעד צה"ל הראשון התקיים בזמן מלחמת העצמאות בשנת 1948, ובשנותיה הראשונות של המדינה הוא היה האירוע המרכזי של חגיגות יום העצמאות, שנדד בין ירושלים, תל אביב, וערים נוספות ברחבי הארץ. המצעד האחרון נערך בירושלים בשנת 1973 לציון חצי יובל שנים לקום המדינה, והוא כלל מטס של כ-400 מטוסים, טורים של טנקים וכלי ארטילריה שהוצגו לאורך המסלול, שנמשך על פני 25 קילומטרים.

לאורך השנים ניסו ראשי ממשלה שונים לחדש את המסורת לקראת "ימי הולדת עגולים" של המדינה אך ההצעות תמיד נדחו. לפי התכנון הראשוני, במידה ויאושר, בשנה הבאה יכלול המצעד אלפי חיילים ברחוב יפו המרכזי בעיר, וכן תצוגת תכלית של המטוסים המתקדמים של חיל האוויר שיטוסו מעל ירושלים. טנקים וכלי ארטילריה יוצבו ככל הנראה באצטדיון טדי, שכן לנוכח העבודות על הרכבת הקלה עשוי להתברר קושי בהצטרפותם למצעד הרגלי.

כפי שפורסם לראשונה בוואלה! NEWS, שלשום בא לסיומו משבר בן חודשים בנוגע לתקצוב חגיגות ה-70 למדינה, כתוצאה מעימות מתמשך בין שר האוצר משה כחלון והשרה רגב. לאחר שרגב איימה לבטל את החגיגות אם לא יימצא תקציב לאירועים, ראש הממשלה התערב וסיכם עם שר האוצר על מתווה מימון שלפיו האירועים יתוקצבו במאה מיליון שקלים - 50 מתוכם מתקציב המדינה, ו-50 במסגרת הסדר מימון עם קק"ל.


(עדכון ראשון: 20:53)

חיילים חוגגים בטקס הדלקת המשואות בהר הרצל, 1 במאי 2017. נועם מושקוביץ
ייתכן שבקרוב גם טנקים ישולבו בחגיגות, לא רק משואות. חגיגות יום העצמאות ה-69 בהר הרצל/נועם מושקוביץ
מירי רגב ומשה כחלון אוגוסט 2017. ראובן קסטרו, אבי כהן, עיבוד תמונה
המשבר הסתיים שלשום. כחלון ורגב/עיבוד תמונה, ראובן קסטרו, אבי כהן
מצעד צה"ל ביום העצמאות  1962. ארכיון לע"מ, מערכת וואלה! NEWS
מצעד צה"ל ב-1962/מערכת וואלה! NEWS, ארכיון לע"מ
2
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully