וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

תשע הדקות הגורליות: פרטים חדשים על חקירת אסון האפאצ'י

8.8.2017 / 16:55

בצה"ל ממשיכים לחקור את נסיבות התאונה בבסיס רמון בנגב, שהובילה למותו של טייס המילואים דודי זוהר ולפציעתו הקשה של קצין נוסף. בשלב זה נראה כי התקלה נבעה מבעיה בהיגוי המסוק, והיא אינה קשורה לקרקוע המערך לפני כחודשיים

צילום: שלומי גבאי, עריכה: יאיר דניאל

נמשכת חקירת התרסקות מסוק האפאצ'י אתמול (שני) בבסיס רמון בנגב, שהביאה למותו של טייס המילואים דודי זהר: ממצאי החקירה שנערכה עד כה מעלים כי התקלה שהביאה לתאונה נבעה מבעיה בהיגוי הרוטור האחורי - והיא אינה קשורה לתקלה שהביאה לקרקוע המערך לפני כחודשיים.

מהרגע שבו דיווחו הטייסים על התקלה, סמוך לשעה 21:00, ועד להתרסקות עצמה חלפו תשע דקות. מיד לאחר הדיווח החלו השניים בטיסה לכיוון הבסיס בתום גיחת אימון של מסוק מטייסת "מגע הקסם" (190). התקלה הייתה חמורה והצריכה נחיתה מיידית - אך הם התרסקו מעל הבסיס בגובה מגדל הפיקוח בין שני מסלולים.

בתאונה נהרג זהר, רב-סרן (במיל'), בן 43 מחיפה. הוא יובא למנוחות הערב ב-18:30 בבית העלמין הצבאי בעיר. טייס נוסף שהיה במסוק נפצע אנוש, והוא מאושפז בבית החולים סורוקה בבאר שבע כשהוא מורדם ומונשם לאחר שנותח בשעות הלילה. הפצוע הוא אחיינו של תומר גוטרמן, סגן מפקד אותה הטייסת, שנהרג בתאונת מטוס לפני 14 שנה. זהר הכיר את גוטרמן, וקרא לבנו על שמו.

קצין צה"ל שנהרג בהתרסקות דודי (דוד) זהר. דובר צה"ל
דודי זהר, הטייס שנהרג באסון/דובר צה"ל
בית החולים סורוקה בבאר שבע. שי מכלוף
מסוק מפנה את הפצוע בתאונה לבית החולים סורוקה, אתמול/שי מכלוף

חקירת האירוע החלה כבר אמש, ובצה"ל מעריכים כי היא תיקח מספר חודשים. בראש ועדת החקירה עומד קצין בדרגת אלוף-משנה, וחברים בה מומחים מכלל המערכים הרלוונטיים. הוועדה נמצאת כעת בשלב איסוף הראיות. מערך מסוקי הקרב קורקע, אך יתר הפעילות בחיל נמשכת כסדרה.

מערך האפאצ'י, קורקע לפני כחודשיים בעקבות סדק שהתגלה בלהב של הרוטור האחורי במהלך בדיקה שגרתית, והושב לפעילות בהדרגה. עד לתאונה היה המערך בשלב של גיחות אימון בלבד, ולא שב לפעילות מבצעית.

מסוק אפאצ'י של חיל האוויר חמוש בטילי הלפייר בבסיס בדרום הארץ. GettyImages
מסוק אפאצ'י של חיל האוויר/GettyImages

ב-2005 רכש חיל האוויר מסוקי שרף (אפאצ'י-לונגבאו) חדשים ובאפריל באותה שנה נקלטו בטייסת שלושת מסוקי השרף הראשונים. במלחמת לבנון השנייה ביצעה הטייסת מאות גיחות במשימות סיוע לכוחות צה"ל, ציד משגרי רקטות, תקיפת מטרות מחבלים, תקיפת תשתיות וליווי של מסוקי סער במשימותיהם בדרום לבנון. במהלך המלחמה איבדה הטייסת שני אנשי צוות אוויר ומסוק עקב כשל טכני.

בשבוע הבא יסיים אשל את תפקידו, בתום כהונה של למעלה מחמש שנים - אחת הארוכות בתולדות החיל. מחליפו הוא האלוף עמיקם נורקין, שבתפקידו האחרון היה ראש אגף התכנון.

מפקד חיל האוויר אמיר אשל, תמונות ארכיון. אפריל 2015. ראובן קסטרו
מסיים את תפקידו בשבוע הבא. מפקד חיל האוויר אמיר אשל/ראובן קסטרו

ראש הממשלה בנימין נתניהו שלח אחר הצהריים תנחומים למשפחתו של ההרוג ואיחולי החלמה לפצוע, ואמר: "אנחנו יודעים מה גדול הכאב, שולחים איחולי החלמה לנווט שנאבק על חייו. נגיד לטייסים שלנו שהם מפגינים אמיתיים על עם ישראל. כולנו מחבקים ומאמצים אותם ללבנו".

שר הביטחון אביגדור ליברמן אמר היום כי יפעל לטיפול נחרץ בכלים חוקיים נגד מי שמפיצים "שמועות זדוניות בעת ובעקבות אירועים ביטחוניים", בעקבות גל השמועות השקריות אתמול אודות מותו של הרמטכ"ל גדי איזנקוט בתאונה. ליברמן כינה את התופעה "מופקרת, מסוכנת וחסרת אנושיות".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully