וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

רב-אלוף שמועתי: "בעידן הווטסאפ מחסלים אנשים בסיכול ממוקד"

8.8.2017 / 18:31

בשעות שחלפו עד שהותרה לפרסום תאונת האפאצ'י, הופצו שמועות רבות ברשתות החברתיות, וגל דיווחים שקריים שטף את המדינה. מנהלי קבוצות ווטסאפ לעדכוני חדשות סיפרו על ההתמודדות עם מפיצי שמועות סדרתיים בקרב על האמת. "אין להם אלוהים, הם צריכים להיות מאחורי סורגים"

צילום: בני בן סימון

בחסות האיפול שהטילה אמש (שני) הצנזורה על תאונת מסוק האפאצ'י בבסיס רמון שבדרום, נפוץ גל שמועות על בכירים, ובראשם הרמטכ"ל גדי איזנקוט וסגן שר הביטחון אלי בן דהן, שהיו כביכול בין ההרוגים בתאונה הקשה. ההודעות הופצו פייסבוק, בטוויטר ובקבוצות הווטסאפ. לא עבר זמן רב עד שדובר צה"ל וגורמים במערכת הפוליטיות הפיצו הודעות שהכחישו את המידע הלא מאומת שהופץ ללא אבחנה. חלק מאותן הודעות הכחשה הפרו את כללי הצנזורה ובישרו על התאונה בטרם הותרו הפרטים לפרסום.

שניים ממנהלי הקבוצות הפופולאריות, אייל חזה, מנהל קבוצת ה"וואטסאפ" "מקור אמין" המונה מאות חברים, ואודי מזרחי, מנהל קבוצת הפייסבוק הפופלארית "חדשות בזמן" המונה יותר מ-300 אלף חברים, הביעו את זעמם מפרסום ההודעות הזדוניות שהופצו אמש. "היום בעידן הווטסאפ והפייסבוק, ברגעים ספורים אפשר יכול לגמור אדם בסיכול ממוקד", אמר מזרחי. "תמיד כשמתרחשים אירועים ביטחוניים תחת צו צנזורה, צצות הודעות מומצאות, עצוב לומר שכמעט בכל המקרים בסיומו של תחקיר שאנחנו מבצעים, אנו מגיעים לאותם מפיצי שמועות,. לטענתו של מזרחי, מפיצי השמועות צצים בדרך כלל דקות מעטות לאחר שמתרחש אירוע חריג במדינה. "הבעיה היא שתמיד הן יוצאות מאותו מקום", אמר.

לוגו של קבוצת חדשות בזמן מהפייסבוק 2017. צילום מסך מתוך פייסבוק, מערכת וואלה! NEWS
צילום מסך מפייסבוק/מערכת וואלה! NEWS, צילום מסך מתוך פייסבוק
לוגו קבוצת הפייסבוק "מקור חדשות אמין" 2017. צילום מסך מתוך פייסבוק, מערכת וואלה! NEWS
צילום מסך מפייסבוק/מערכת וואלה! NEWS, צילום מסך מתוך פייסבוק
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
שמועה שהופצה אתמול בקבוצות הווטסאפ/מערכת וואלה!, צילום מסך

גם אייל חזה, מייסד קבוצת "חדשות מקור אמין", המונה מאות חברים וכוללת אנשי תקשורת, כונני עזרה ראשונה וקציני ביטחון בעבר ובהווה, סיפר על דרך פעולה ברורה מול אותם מפיצי שמועות, "יש לנו כללי השתתפות מאוד נוקשים בקבוצה, הכללים החשוב ביותר הוא כשיש אירוע בזמן אמת, מדווח רק מי שבידיו מידע מאומת, חובה לטשטש פרטים מזהים של נפגעים לפני שהותרו לפרסום, כמו פנים ולוחיות רישוי, ובשום פנים ואופן אין להעלות שמות של נפגעים לפני שהותרו לפרסום מגורם רשמי". לדבריו של חזה, "כשהקמתי את הקבוצה לפני שנתיים החלטתי לנתץ באופן ברור את השמועות, אני באופן אקטיבי עוצר מידע רגיש שמופץ לכל הכיוונים".

קצין צה"ל שנהרג בהתרסקות דודי (דוד) זהר. דובר צה"ל
בשעות שאחרי התאונה הקטלנית שבה נהרג, נפוצו שמועות רבות. דודי/דובר צה"ל

חזה שיתף בדרך העבודה, "אני מעביר את הודעות לגורמי ביטחון שבודקים את האמינות של המידע. לצערי הרב, גם היום הווטסאפ חוגג בדיווחים כוזבים. כאן מדובר במטריד, כנראה שהוא נהנה לראות את ההודעות הכוזבות שלו מופצות ללא שליטה לכל עבר ומשגעות את המדינה, ממש שריפה בשדה קוצים, המפיצים צריכים להיות מאחורי סורג ובריח". חזה הביע את אכזבתו מכמה מנהלי קבוצות הווטסאפ שלטענתו, "עושים שם רע לעבודה שהחברים עושים 24 שעות ביממה", לדבריו של חזה, לא פעם מצא את עצמו מתייעץ עם גורמי ביטחון כדי לברר אם הדיווחים "עברו את הגבול".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
שמועה שהופצה אתמול בקבוצות הווטסאפ/מערכת וואלה!, צילום מסך

לטענת מזרחי, עם הזמן הוא פיתח דרך פעולה ברורה לגבי אותם מפיצי שמועות. "בעבר הייתי חושף את השקרנים, ומגיש נגדם תלונות במשטרה ובדובר צה"ל, שלצערי הרב גורמי החוק טוענים שאין להם מה לעשות עם אותם אנשים – מזמינים אותם לחקירה ושם זה מסתיים, אותם איומים של גורמי החוק , רק מעודדים את מפיצי השמועות להמשיך ולשקר. אין להם אלוהים".

לדבריהם של מזרחי וחזה, לא מדובר בתופעה חדשה, תופעת השמועות הייתה כאן תמיד, אולם בעידן הרשתות החברתיות השמועות קיבלו רוח גבית, "קו פרשת המים הגיע פחות מיממה לאחר חטיפת שלושת הנערים, שהופצו שמועות לכל עבר".

בית החולים סורוקה בבאר שבע. שי מכלוף
לאיש אין סבלנות לאמת בעידן הווטסאפ. מסוק הפינוי נוחת בסורוקה, אמש/שי מכלוף

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully