וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מעלה הילוך: נתניהו הבטיח פתרון לתושבי המאחז העומד בפני פינוי

בפגישה עם נציגי נתיב האבות כינה נתניהו את פסיקת בג"ץ המורה להרוס 17 מבתי המאחז "מטלטלת" ואמר כי יקדם את בחינת כל החלופות לביצועה. התושבים ביקשו לזרז בדיקת מצבן של חלקות בשטח המאחז, בטרם פינויים בספטמבר

צילום: ניב אהרונסון

(עבודות לבניית התנחלות חדשה למפוני עמונה, בחודש שעבר)

ראש הממשלה בנימין נתניהו נפגש אתמול (ראשון) עם נציגי משפחות ממאחז נתיב האבות שבגוש עציון העומדים בפני פינוי, ודן עמם בחלופות אפשריות למצב. קודם לכן אמר נתניהו בפתח ישיבת הממשלה כי בכוונתו להקים ועדה שתבחן את הנושא והצהיר כי הוא עצמו יעמוד בראשה. "היום אנחנו נכנס ועדה בראשותי לדון בשאלת 'נתיב האבות'. אנחנו מטפלים בזה ברציפות ומנסים למצוא פתרון אנושי והגיוני לבעיה אנושית. אני מקווה שנצליח להתקדם בנתיב הזה", אמר נתניהו.

כבר בשבוע שעבר נפגש יואב הורוביץ, ראש הסגל בלשכת ראש הממשלה, עם נציגים מהמאחז, שעל פי פסיקת בג"ץ שניתנה בחודש ספטמבר האחרון יש להרוס עד לחודש מרץ בשנה הבאה 17 בתי מגורים הנמצאים בתחומו. זאת, מכיוון שנבנו בחלקם בניגוד לחוק על אדמות פלסטיניות פרטיות.

בפגישה שנערכה לאחר הישיבה נכחו נתניהו עצמו, ראש הסגל הורוביץ, שרת המשפטים איילת שקד ונציג ממשרדה, נציג משרד הביטחון, שלושה נציגים מתושבי המאחז ומזכ"ל תנועת אמנה זאב חבר. גורמים שנכחו בפגישה אמרו כי משפטנים צבאיים ונציג משרד היועץ המשפטי לממשלה סירבו להשתתף בה, בשל השתתפותם של נציגי נתיב האבות. עוד אמרו הגורמים כי נתניהו היה אסרטיבי מאוד במהלך הפגישה ונראה היה כי הוא מחפש פתרון אמיתי לסוגיה. לדבריהם, בתחילת הפגישה אמר נתניהו לנוכחים "אל תדברו איתי על בעיות, תנו לי פתרונות".

לקריאה נוספת:
בהוראת הממשלה: אושרה בניית אלף יחידות דיור - 102 למפוני עמונה
המדינה פינתה את האנדרטה לזכר סא"ל עמנואל מורנו בנתיב האבות
פסיקת בג"ץ לפינוי המאחז מעוררת שדים ישנים בקואליציה

ראש הממשלה בנימין נתניהו בישיבת הממשלה, אוגוסט 2017. רויטרס
נתניהו בישיבת הממשלה, אתמול/רויטרס
הפגנה נגד הריסת בתים במאחז נתיב האבות אוגוסט 2017. מתוך פייסבוק נתיב האבות, מערכת וואלה! NEWS
התושבים מפגינים נגד הריסת המאחז/מערכת וואלה! NEWS, מתוך פייסבוק נתיב האבות

במהלך הפגישה עלו כמה חלופות. בין השאר, הציעו נציגי התושבים לזרז את בחינת בקשות הערר שהוגשו לגבי שטח חלופי בתחומי המאחז שבו הוצע לבנות בתים עבור התושבים שיפונו. 25 בקשות ערר שהגישו פלסטינים תלויות ועומדות נגד אותו שטח וכל זמן שלא מסתיימת בחינתן לא ניתן לקדם את תכנון ובניית הבתים עבור המשפחות שבתיהן יהרסו. בחינת הבקשות עלולה להיארך חודשים רבים ואף יותר מכך. התושבים ביקשו לזרז את ההליך ולקצרו לחודשיים, כדי שיספיקו לבנות בתים חדשים בטרם פינויים במקרה שכל בקשות הערר יידחו. לדברי גורמים שנכחו בפגישה, ראש הממשלה אמר שאין לו יכולת להשפיע על זירוז הבדיקה.

הצעה נוספת שעלתה בפגישה היא חקיקת חוק שיוביל להקפאת הליכים עד לסיום בחינת בקשות הערר ובניית הבתים החלופיים לתושבים המיועדים לפינוי. על פי הצעה זו פסיקת בג"ץ בנושא המאחז תישאר בעינה, אך בשל החוק ידחה ביצוע הפסיקה עד לאחר שתושלם בניית הבתים החלופיים. לדברי הגורמים שנכחו בפגישה נתניהו לא שלל את ההצעה, אך אמר לנציגי התושבים כי עליהם להביא לשולחן את שר האוצר משה כחלון שבלעדיו לא ייצא המהלך לפועל. עוד אמרו הגורמים כי התושבים קיבלו על עצמם את המשימה לשכנע את כחלון לתמוך במהלך ולא להתייחס אליו כפגיעה בבית המשפט העליון.

עימותים בין שוטרים למתנגדי הפינוי של המאחז עמונה, 1 בפברואר 2017. נועם מושקוביץ
עבודות הריסת המאחז עמונה, בפברואר/נועם מושקוביץ

הצעה אחרת שעלתה בפגישה הייתה הגשת בקשה לדיון מחדש בעתירה שהוגשה לבג"ץ. ואולם, השרה שקד ביטלה את ההצעה הזו ואמרה שהדבר לא יקרה. נציג משרד הביטחון שהשתתף בפגישה העלה הצעות למקומות חלופיים עבור 17 המשפחות שבתיהם עומדים בפני הריסה. מזכ"ל אמנה חבר התנגד להצעה זו והדגיש שפתרון עבור המשפחות יוכל להיות רק בתחומי המאחז ולא במקומות אחרים בגוש עציון. לדברי חלק מהנוכחים בפגישה למרות שנתניהו רצה בתחילה לקפוץ על ההצעה, הוא קיבל את עמדתו של חבר.

לדברי חלק מהנוכחים הפגישה הייתה אפקטיבית ובמשך 35 דקות עלו הצעות לפתרון הבעיה וראש הממשלה היה נחוש למצוא פתרון עבור התושבים. עוד הוסיפו כי נתניהו ציין במהלך הפגישה כי בחן את תמונות הבתים העומדים בפני הריסה ואמר שמדובר בפסק דין מטלטל. זאת, לנוכח העובדה שמדובר בבתים גדולים שנבנו לפני שנים ורק חלק קטן יחסית מהם נמצא על קרקע פלסטינית פרטית. עוד ציינו חלק מהנוכחים כי ראש הממשלה אמר שכל החלופות ייבדקו ויקודמו על ידו כדי למצוא פתרון הולם עבור התושבים.

בצל החקירות נתניהו מגביר עיסוק בהתנחלויות

בניגוד לפסק הדין שניתן בנושא עמונה ותשעת הבתים בעפרה נתניהו נכנס כבר בשלב מוקדם כדי לנסות ולמצוא פתרונות חלופיים לתושבי 17 הבתים בנתיב האבות. לפני כחודשיים, ביוני, ביקש נתניהו מראש הסגל הורוביץ להתערב בנושא בניסיון למצוא פתרון.

בשבוע האחרון במקביל להתפתחויות בחקירות הקשורות לראש הממשלה, ועל רקע הביקורת בימין על התנהלותו במשבר המגנומטרים, הגביר נתניהו את הטיפול בנושאים הקשורים בהתיישבות. הורוביץ אף כינס בשבוע שעבר ישיבה מיוחדת שעסקה בהקמת ההתנחלות החדשה למפוני עמונה, עמיחי. בישיבה השתתפו נציגים ממשרדי הביטחון, האוצר והשיכון ובמסגרתה הוחלט לעשות מאמץ להתגבר על המכשולים הבירוקרטיים ולזרז את הקמת ההתנחלות.

ביום חמישי שעבר השתתף נתניהו בטקס הנחת אבן פינה לשכונה חדשה בבית"ר עילית ואמר כי "אנחנו פועלים במרץ לטובת ההתיישבות בכל חלקי הארץ". הוא סיפר לנוכחים במקום כי ראה בכניסה לעיר ההפגנה שערכו תושבי נתיב האבות והוסיף כי ראש הסגל בלשכתו נפגש באותו בוקר עם נציגי התושבים "על מנת לנסות למזער נזקים במסגרת החוק".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully