וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הרופאים לצד 350 הפעוטות האלרגיים שנותרו בלי מסגרת: "להחזיר את הסייעות"

איגוד רופאי האלרגיה דרש ממשרדי הבריאות והרווחה לפתור את המשבר, והסביר עד כמה הכרחית לפעוט שסובל מאלרגיות נוכחותה של סייעת רפואית. כעת, פחות מחודש לתחילת הלימודים, לילדים אין פתרון. משרד הרווחה: "משרד הבריאות אחראי לקיצוץ". משרד הבריאות: "לא באחריותנו"

צילום: ערוץ הכנסת, עריכה: אביב אירגז

איגוד רופאי האלרגיה ואימונולוגיה בישראל כתבו ביום חמישי שעבר מכתב למשרד הרווחה ולמשרד הבריאות, שבו הם תומכים במאבק ההורים לפעוטות אלרגיים למזון ברמה מסכנת חיים, ומבהירים כי החזרת 350 הסייעות הרפואיות למסגרות הינה הכרחית מבחינת רפואית. שכן בשלב זה, נותרו הפעוטות בלי מסגרת חינוכית לשנת הלימודים הקרובה.

"לפני כחודש התקבלה ההחלטה לבטל את העסקת הסייעות הרפואיות במעונות יום, בעבור פעוטות הסובלים מאלרגיה למזון וזאת ללא מתן פתרון חילופי הולם", כתבו הרופאים במכתבם לגורמי הבריאות והרווחה. "לאור זאת אנו מבקשים לשוב ולהדגיש כי פתרון הסייעות איננו הפתרון המיטבי או הרצוי להבטיח את שלומם של פעוטות עם אלרגיה למזון, וכי יש לשאוף לפתרון כולל ומערכתי המושתת על הכשרה והנגשה של המעונות באופן שיבטיח את שלומם של הילדים האלרגיים במסגרות הללו", נכתב.

ילד שותה מים מבקבוק ספורט. ShutterStock
המשרדים מגלגלים אחריות והילדים נותרו, עדיין, בלי פתרון לשנת הלימודים הקרובים/ShutterStock

"משום שאלו פני הדברים הרי שעמדתנו המקצועית היא, שכדי להבטיח את שלומם של הפעוטות הסובלים מאלרגיה למזון, יש להשאיר בשנת הלימודים הקרובה את הסייעות לפי הנוהל שהיה קיים עד כה, ובמקביל להיערך לצורך גיבוש תכנית סדורה ומערך הכשרה שיוכל לתת את המענה המיטבי, הן בתחום המניעה והן בתחום הטיפולי במקרה של תגובות למזון בעת שהיית הפעוטות בגנים ובמעונות", כתבו הרופאים. עוד נכתב, כי "רק לאחר שתגובש התוכנית הנ"ל ניתן יהיה ליישמה בכל המסגרות, ולסיים את העסקתן של הסייעות במעונות". על המכתב חתומים ראשי האיגוד, ביניהם אלרגולוגים ורופאים בכירים מבתי החולים שניידר, וולפסון אסף הרופא, בני ציון בחיפה וכן, בית החולים מאיר שבכפר סבא.

כפי שפורסם בשבוע שעבר בוואלה! NEWS, כ-350 פעוטות בגילאי לידה ועד גיל שלוש, אשר סובלים מאלרגיה קשה ברמה מסכנת חיים למוצרי מזון, נותרו ללא מסגרת חינוכית שיכולה לקלוט אותם בשנת הלימודים הקרובה, שתחל בעוד פחות מחודש. הסיבה לכך היא הפסקת מימון סייעות רפואיות עבורם, שתפקידן להרחיק מהפעוטות מוצרי מזון אלרגניים ומתן טיפול מקומי באם הפעוט נחשף לאותו אלרגן ומתחיל לפתח סימני אלרגיה קשה ובטרם ההתדרדרות המהירה במצבו הבריאותי וההכרתי.

עוד באותו נושא

350 פעוטות אלרגים ללא סייעת במעונות: "הילדים שלנו לא סוג ב'"

לכתבה המלאה
חיים כץ, שר הרווחה חותם על תכנית למימוש זכויות ניצולי השואה בישראל, בית העיתונאים סוקולוב, תל אביב. 14 באפריל 2016. ניב אהרונסון
החלטת משרדו התקבלה בתדהמה בקרב הורי הילדים. שר הרווחה חיים כץ/ניב אהרונסון

החלטה שנויה במחלוקת זו של משרד הרווחה, התקבלה בתדהמה בקרב הורי הילדים, שניצבים כעת בקושי לשלוח את ילדיהם למסגרות ומנגד מרבית המעונות שכבר נרשמו אליהם מבעוד מועד, מתנים כניסת הילדים בסייעת רפואית צמודה, מחשש לחיי הילדים וכן בכפוף להוראת הרופאים המטפלים, אשר מציינים במפורש כי הילדים זקוקים לליווי והשגחה צמודה.

בדיון סוער שהתקיים בנושא לפני כשבועיים בוועדה לשלום הילד, משרד הרווחה ומשרד הבריות גלגלו את האשמה מאחד לשני. הראשון טען כי שירות הסייעות הוכח כאינו אפקטיבי מאחר ואין והוא ניתן רק שעתיים ביום, וכן כי אין בידי הסייעות את הכלים וההכשרה לסיוע לילד בהתקף אלרגי, ועל כן החליטו לייעד את התקציב שהושקע בנושא לאורך השני עבור "פעילות רווחה חשובה אחרת". עוד הוסיפו במשרד הרווחה, כי עמדת משרד הבריאות היא להכשיר את הצוותים החינוכיים במעונות היום כיצד לטפל בילדים אלרגיים על חשבון שרות הסייעות.

משרד הבריאות: "הרווחה צריכה למצוא פתרון לתקופת הביניים"

במשרד הבריאות טענו בדיון כי מעולם לא תקצבו את הסייעות, אלא רק במשרד הרווחה, וכי אין ביכולתם לתקצב אותן. עוד הוסיפו נציגי משרד הבריאות באותו הדיון, בהתייחס לדרישת מעונות היום לחייב סייעת לכל ילד אלרגי למזון, כי ינחו את הרופאים המטפלים להסיר את ההמלצה לסייעת צמודה ממכתביהם למעונות היום, כדי להתיר כניסת הילדים למעונות כבר בשנת הלימודים הקרובה. אלא שעל פי המכתב שהגיע לידי וואלה! NEWS, יוצאים רופאי האלרגיה נגד משרד הבריאות והחלטתם ודורשים להחזיר את הסייעות לפעוטות כבר בתחילת השנה. הסיבה לכך נעוצה בין היתר, בעובדה כי הכשרת כ-2,000 מעונות יום לפעוטות בגיל הזה אורכת כשנה, על פי נתוני עמותת יהל עמותה לאלרגיות מזון, ובינתיים לא מספקים במשרד הרווחה ובמשרד הבריאות כל פיתרון ביניים לילדים האלרגיים לשנת הלימודים הקרובה.

מעמותת יהל נמסר כי "עמדת הרופאים הברורה מחזקת את עמדתנו ואת עמדת ההורים. ילדינו אינם הפקר ומגיעה להם מסגרת חינוכית שהם יוכלו לשהות בה בבטחה. כל ניסיונותנו להסביר את הדברים לא צלחו אז אנחנו מקווים שעתה, עם עמדת הרופאים הברורה, משרד הרווחה ומשרד הבריאות יתעשתו, יחזירו את הסייעות ויאפשרו לילדים שלנו את הזכות הבסיסית שמגיעה להם - ללכת למעון!".

ממשרד הרווחה נמסר בתגובה: "בשבוע האחרון מנכ"ל משרד העבודה והרווחה שלח מכתב נוסף למנכ"ל משרד הבריאות בנושא טיפול בילדים אלרגניים, וזאת משום שאין בסמכותו של משרד העבודה והרווחה לטפל בבעיות רפואיות. נדגיש כי ביטול הסייעות לילדים אלרגניים נעשה לאחר שמשרד הבריאות טען כי אין צורך בסייעת ייחודית וכי פעולות סטרליזציה והכשרות מנע לגננות לסייעות מספיקות דיין. לכן, אנו נערכים בגיבוש הכשרות לצוותים בנושא הזה. נציין עוד כי ח"כ יפעת שאשא ביטון, התחייבה כי תפנה לשר האוצר בבקשה לתקצב את הסיוע ואנו ממתינים לתשובות".

ממשרד הבריאות נמסר בתגובה: "מסייע למשרדי הממשלה האחרים בידע המקצועי, בייעוץ ובעדכון ההנחיות הקליניות, יחד עם איגוד הרופאים האלרגולוגים. במכתב שכתבו האלרגולוגים למשרד נכתב כי פתרון הסייעות אינו מיטבי. כמו כן ידוע לנו כי בכוונת האיגוד להוציא הבהרה לרופאים בעניין זה. סוגיית ההחלטה על מתן שירותי סייעות או מימון שירות זה - אינה באחריות משרד הבריאות, אך המשרד סבור כי לא ניתן לבצע מעבר מיידי לפתרון שאינו כולל סייעות ויש למצוא פתרון לתקופת הביניים, על ידי משרד הרווחה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully