וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חשש ההורים מפדופילים בבתי הספר ראוי למענה הולם יותר

טל ירון

6.8.2017 / 13:37

הדיווחים בתקשורת על מעצר פדופילים ודאי מעלה את הנושא החשוב על הפרק, אך כדי לזהות את התופעה מבעוד מועד ולסכל פגיעה בילדים, יש לפעול טוב יותר בתחנות שבדרך - מאופן גיוס העובדים ועד המחשת גודל וחשיבות התופעה בעיני אנשי המערכת

בעת האחרונה, ולא רק בה, אנו נתקלים חדשות לבקרים במידע על אודות תקיפות מצד פדופילים במוסדות חינוך, כשהחשש הגדול הוא במקרים של הסתננות בהצלחה למערכת החינוך כעובדי הוראה. מעצר מורים החשודים בפגיעה בתלמידים, עיסוק נרחב בסוגיית תעודות היושר וחשיפת פעילותה של יחידת פוקח על עברייני מין מטעם שב"ס, כל אלה היו חלק בלתי נפרד מהדיווחים שהטרידו הורים ואזרחים רבים בחודש האחרון.

בדרכם לזהות את התופעה, נתקלים אנשי הביטחון והסגלים הפדגוגיים בקשיים רבים דוגמת תופעת "תת הדיווח", שנובעת בין היתר מתחושת בושה שמתלווה לקורבנות ומונעת מהם לדווח לרשויות; "חזרתיות" שמקשה על הטיפול בפדופילים ומגבירה את המסוכנות שלהם; תחכום רב ויצירתיות מצד התוקף, משלב התכנון ועד לפעולה; קשיים בזיהוי בהיעדר "פרופיל" מובהק שמהווה מכנה משותף לפדופילים; אופיה המיליטריסטי של החברה הישראלית שמגדיר את איום הטרור כמועדף על פני איומים אחרים.

תדרוך של קציני יחידת צור של שירות בתי הסוהר לפני יציאה למעקב ופיקוח אחר עברייני מין. ינואר 2017. ראובן קסטרו
הגדלת נפח החניכה בנושא ודאי תסייע. הכשרת קציני אבטחה במערכת החינוך/ראובן קסטרו

ואולם, אין פירוש הדבר שלא ניתן לעשות דבר נגד התופעה. כיום, אזכור התופעה בקורסים שעוברים אנשי ביטחון והוראה במערכת החינוך הינו מינימלי. לא קיימת החלטה רגולטורית בנושא ואין מדיניות ברורה לגבי הדרכות אלה. שילוב איום הפדופיליה כחלק אינטגרלי ממערך ההדרכה, בדגש על תכנים שיגבירו מודעות לנושא ויעניקו כלי התמודדות, יכול להוות קפיצת מדרגה באופן הטיפול של המערכת בנושא. ישנן יוזמות עירוניות, כמו של מנהל מחלקת הביטחון בעיריית תל אביב, ששם כמטרה לקדם את המודעות לנושא מעל כל במה אפשרית ומרצה בפורום שונים בנושא.

ילדינו אינם פחות חשובים מהחלטות במגזר העסקי

חלק מהטיפול נעוץ גם במהימנות עובדים, שמהווה מעין "מעגל אבטחה" נוסף. אין סיבה שהמערכת החינוכית לא תאמץ שיטת גיוס שעובדת במערכת הביטחונית והעסקית. האם ביטחון ילדינו חשוב פחות מעסקות רגישות? תחום המהימנות מספק כלים רבים כמו בדיקות מאגרי מידע, בדיקות ממליצים, תשאולים והתאמה למגוון מטרות.

ניתן לשער שבדיקת ממליצים פשוטה של אותו מורה מחליף, שנחשד לאחרונה בתקיפת קטינים, יכולה הייתה לסייע בקבלת ההחלטה שלא להעסיקו. גם כאן, החלטת הרגולטורים נחוצה כדי להפוך את התיאוריה למעשה.

ניתן לומר כי החשיפה התקשורתית שלה זכה לאחרונה הנושא, היא חשיפת קצה הקרחון שחסמים רבים עדיין מפריעים להתמודדות עמה. שני פתרונות משמעותיים, כמו הגדלת ההדרכה בנושא והטמעת מעגל מהימנות בהליכי גיוס מורים, יוכלו לסייע בנושא. כמו תמיד, על הרגולטורים לקבל החלטה - ויפה שעה אחת קודם.

הכותב עובד כקב"ט מוסדות חינוך בעיריית ת"א-יפו ומרצה מוסמך באוניברסיטת אריאל - המרכז ללימודי ביטחון.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully