וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הדחות, שקרים ורפורמה שנויה במחלוקת: השבוע הסוער של טראמפ

6.8.2017 / 7:53

אחרי ההדחה של ראש הסגל הגיעו גם פיטוריו של יועץ התקשורת החדש, נאום פוליטי תקיף ותמוה מול ילדי תנועת הצופים ושתי שיחות טלפון שלא התקיימו מעולם. בינתיים מטפח הנשיא האמריקני את התחרות בין יועציו ומקדם הצעת חוק המכוונת לעומק בסיס התומכים שלו

צילום: CNN

גם השבוע הזה, כמו רבים מקודמיו, זימן לנו הדחות והפתעות אינספור במסגרת תכנית הריאליטי שמנהל נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ מן הבית הלבן. אלא שאחרי ההדחה של ריינס פריבוס בסוף השבוע שעבר, וזו של אנתוני סקרמוצ'י באמצע השבוע הנוכחי, דומה שמשהו בכל זאת השתנה. נראה כי ג'ון קלי, ראש הסגל החדש, קיבל את הסמכות להחליט מי יקבל שרשרת חסינות ומי יודח.

סקרמוצ'י, לדוגמה, התבקש לעזוב על ידי קלי, למרות שלכאורה היה כפוף ישירות לטראמפ. בכך משורטטת סוף סוף היררכיה מסודרת שבה ראש הסגל מתנהל כבעל הבית. כבר עתה ברור כי קלי בא לעשות סדר, ובמקרים רבים גם לאפשר לטראמפ לרדת מן העץ. אם בשבוע שעבר טראמפ לא החמיץ הזדמנות לתקוף את התובע הכללי ג'ף סשנז ולאותת בכל דרך אפשרית עד כמה הוא משתוקק לראות אותו הולך, הרי שהשבוע ההתנהגות הזו נעלמה לחלוטין. יתרה מכך, לפי דיווחים קלי בעצמו היה זה שהבטיח לסשנז כי מעתה המשרה שלו מובטחת.

עוד בוואלה! NEWS:
בתמיכת סין ורוסיה: סנקציות חדשות על צפון קוריאה בשל השיגורים
עם חכה ושנורקל: פוטין יצא למסע דיג בסיביר
נהג האוטובוס שהפך לדיקטטור ומוביל את ונצואלה אל התהום

נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ הגיע לחופשה בבדמינסטר, ניו ג'רזי, 4 באוגוסט 2017. רויטרס, רויטרס
מנהל תכנית ריאליטי. טראמפ בניו ג'רזי, השבוע/רויטרס, רויטרס

המהלך הזה לא מגיע בחלל ריק. הסנאט קיבל החלטה כי לא יאפשר לטראמפ לבצע מינויים הדורשים את אישורו במהלך הפגרה, שתיגמר רק בעוד חודש. כלומר, אם סשנז יפוטר, לא יהיה בקרוב דיון בזהות המחליף שלו. בנוסף, דווח כי כל היועצים של הנשיא, ובכללם בתו איוונקה ובעלה ג'ראד קושנר, ייצטרכו לעבור דרך קלי כדי לדבר עם הנשיא. הדבר הזה נטע תחושה מסויימת כי בתוך כל הכאוס של השבועות האחרונים, דברים מתחילים לנוע בכיוון הנכון. אתמול, כאשר באופן סמלי התבהרו השמים אחרי סופת רעמים, וקשת בענן השתקפה מעל הבית הלבן, צייצה בהומור רבקה ברג, עיתונאית המסקרת את הממשל: "בנאדם, מה ג'ון קלי לא יכול לעשות?".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

איך הופכים אריזת פלסטיק לעציץ?

בשיתוף תאגיד המיחזור תמיר

ובכל זאת, מכאן ועד לייצוב המצב בבית הלבן, הדרך עוד ארוכה. מאז שנכנס הנשיא לתפקידו, הוא מטפח את התחרות בין יועציו, דבר שאפילו דוברת הבית הלבן הודתה בו בשבוע שעבר. המצב הזה יוצר דינמיקה שבה חלק נכבד ממקורביו של הנשיא עובדים האחד נגד השני, ולא אחד עם השני. שניים מהם, לדוגמה, הם האסטרטג הראשי סטיב באנון והיועץ לביטחון לאומי, הגנרל הרברט מקמסטר. בשלושת השבועות האחרונים הדיח מקמסטר מהמועצה לביטחון לאומי שלושה יועצים הנחשבים מקורבים מאוד לבאנון. המלחמה בין השניים האלה מגיעה לסף רתיחה, ולא ברור עוד כמה זמן הם יוכלו לעבוד תחת קורת גג אחת.

דע את הקהל שלך

זה אחד הסיפורים המדהימים, אפילו במונחים של טראמפ. בשבוע שעבר נסע נשיא ארצות הברית לווירג'יניה המערבית, כדי לנאום במחנה קיץ של הצופים. כשבקהל עשרות אלפי בני נוער, הוא בחר לשאת נאום פוליטי ופלגני, שלא ממש הלם את המעמד. בין היתר, הוא סיפר להם כי הבטיח "לייבש את הביצה" במהלך הקמפיין, אבל כעת הוא חושב שצריך להשתמש במילים "בור שופכין" או "ביוב". בהמשך הוא תהה, "דרך אגב, האם הנשיא אובמה אי פעם בא לבקר בג'ימבורי?" (הוא לא), ומשם עבר לדבר באריכות על נצחונו בבחירות, שהתקיימו לפני תשעה חודשים.

"אתם זוכרים את הלילה המדהים ההוא, כשהמפה היתה צבועה כולה באדום? ואתם יודעים שיש לנו נחיתות משמעותית בחבר האלקטורים", אמר, ופירט איך וויסקונסין בחרה הפעם בו למרות היסטוריה של הצבעה לדמוקרטים, ואיך חשש לשווא מכך שיהיה פיצול באלקטורים במדינת מיין הקטנה, מה שיכול היה לגרור שוויון עם קלינטון. גם כשניסה לדבר אל הקהל עצמו, הנשיא לא הצליח להתאפק ודיבר למעשה על הממשל שלו. "חוקי הצופים מדברים על נאמנות ואמינות. לא יזיק לנו קצת יותר נאמנות, תאמינו לי". לקינוח, סיפר הנשיא לעשרות אלפי בני הנוער על המאמצים להשיג את מספר הקולות הדרושים כדי לאשר את רפורמת הבריאות, והצביע על שר הבריאות טום פרייס שעמד לידו. "כדאי שהוא ישיג את הקולות. לטובתו. אחרת, אני אגיד לו 'טום, אתה מפוטר'".

נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ נואם בכנס תנועת הצופים הלאומי בארצות הברית, יולי 2017. AP
נאום פלגני מול עשרות אלפי ילדי צופים. טראמפ בווירג'יניה המערבית/AP

אבל מה שמעניין באמת, זה מה שקרה אחר כך. בצופים לא התלהבו בלשון המעטה מהתוכן, ואף הוציאו הודעת התנצלות להורים, בה נכתב כי הם מצטערים "על האופי הפוליטי של הדברים שנכנסו לתוך התכנית של הצופים". כשטראמפ נשאל על התגובות לנאום בראיון לוול סטריט ג'ורנל, הוא השיב: "קיבלתי טלפון מראש הצופים, שאמר שזה היה הנאום הכי טוב שאי פעם הוצג בפניהם, ושהם אסירי תודה. כך היה". עם הגרסה של הנשיא יש רק בעיה אחת – בצופים אומרים שאותה שיחה מעולם לא התקיימה.

זו הייתה הפעם השניה באותו השבוע שבה טראמפ מציין שיחת טלפון שלא התקיימה. בתחילת השבוע אמר כי הוא מקבל מחמאות מכל עבר בנוגע למדיניות ההגירה שלו. "אפילו נשיא מקסיקו התקשר אליי". גם במקרה הזה, מיהרו בממשלת מקסיקו להבהיר כי שני המנהיגים לא שוחחו זה שבועות.
דוברת הבית הלבן, שרה האקבי סנדרס, שמחזיקה ככל הנראה באחד התפקידים הכי בלתי אפשריים עלי אדמות, נשאלה בתדרוך עיתונאים השבוע "האם הנשיא שיקר כשאמר שקיבל שיחות מנשיא מקסיקו ומראש תנועת הצופים?".

סנדרס השיבה כי: "לגבי נשיא מקסיקו הוא התכוון לשיחה שהיתה להם בוועידת ה-G20, שם דיברו על הנושאים האלה. בנוגע לצופים, כמה מחברי הנהגת הצופים בירכו והיללו אותו, ומסרו מחמאות חזקות בנוגע לנאום שלו". כשנשאלה שוב, האם מדובר בשקר, כיוון שהנשיא אמר באופן ספציפי שקיבל שיחת טלפון מנשיא מקסיקו ומראש תנועת הצופים, השיבה סנדרס: "לא הייתי אומרת שזה שקר, זו האשמה די קשה. השיחות התקיימו, פשוט לא בטלפון אלא באופן אישי".

חוזר אל הבייס

זה היה שבוע שבו הנשיא זכה לציוני דעת הקהל הנמוכים ביותר מאז היבחרו, כאשר לפי סקר של מכון קוויניפיאק, רק 33% אמרו כי הם תומכים בו. במקביל, הוא התייצב לצידם של צמד סנאטורים שהציגו רפורמת הגירה שנראית כצעד המכוון ישירות לבסיס התומכים הקשה שלו: קיצוץ ההגירה החוקית לארצות הברית ב-50%, העדפה לדוברי אנגלית - צעד שיקשה על מהגרים מבוגרים ממדינות אמריקה הלטינית - ומערכת הגירה מבוססת כישורים ולא מבוססת קשרים משפחתיים, כך שעובדים בעלי השכלה והכשרה מקצועית נמוכה יהיו בעדיפות נמוכה יותר לקבלת גרין קארד.

מדובר בצעד מעניין ומשמעותי מאוד, שאמור להלהיב את אותם התומכים שטראמפ דיבר אליהם במהלך הקמפיין כשאמר שמהגרים ממקסיקו גונבים להם את העבודות. יש לזכור כי רק בשבוע שעבר, נכשל, כנראה באופן סופי, המאמץ של הנשיא לבטל את רפורמת הבריאות "אובמה קר" של קודמו בתפקיד. העובדה כי הוא מטיל כעת את כובד משקלו על הרפורמה הזו, עשויה לסמן שזהו הקרב הבא שהוא מתכוון לנהל. אם לשפוט לפי התגובות בתוך המפלגה הרפובליקנית, גם הקרב הזה ממש לא עומד לעבור בקלות.

יריבו של הנשיא, הסנאטור הרפובליקני לינדזי גרהאם מצפון קרוליינה, מיהר לתקוף. "אם ההצעה הזו תהפוך לחוק, זה יהיה הרסני כלפי הכלכלה של ארצנו, אשר נשענת על כוח עבודה של מהגרים. מלונות, מסעדות, מגרשי גולף וחקלאים יאמרו לכם שקיצוץ ההגירה החוקית לארצות הברית בחצי, תשים את העסקים שלהם בסיכון".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully