וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הימין בלחץ: היועץ לביטחון לאומי של טראמפ מטהר את הקיצונים בממשל

5.8.2017 / 16:40

הגנרל מקמאסטר הדיח בשבועות האחרונים כמה גורמים המזוהים עם קודמו בתפקיד, פלין הפרו-רוסי והאנטי-מוסלמי, בגיבוי ראש הסגל החדש. נשיא ארה"ב נלחץ להגנתו, אך בבסיס התומכים שלו לוחצים עליו לסלק את מי שבולם מהאידיאולוגיה שלהם להתבסס

צילום: רויטרס, עריכה: ורד לידני

בעוד נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ יצא לחופשת קיץ ארוכה במיוחד בניו ג'רזי, בוושינגטון מתחולל קרב דרמטי בין שני אגפים יריבים בממשלו, שתוצאתו תשפיע על זהות הבית הלבן חסר המנוחה. הגנרל הרברט מקמאסטר, היועץ לביטחון לאומי שירש את מקומו של המודח הראשון בממשל ג'ון פלין אי שם בפברואר, מנסה לטהר את המועצה לביטחון לאומי מנאמני פלין ויועצי הנשיא סטיב באנון וג'ראד קושנר.

ברוחו של ראש הסגל החדש ג'ון קלי, גנרל בעצמו שכופה לפי דיווחים בארצות הברית משמעת צבאית בבית הלבן, הוא הדיח השבוע את עזרא כהן-ווטניק, איש סוכנות מודיעין ההגנה שהיה חביבם של באנון וקושנר, והיה מעורב בהדלפת מידע שהכפישה את סוזן רייס, היועצת לביטחון לאומי של הנשיא הקודם ברק אובמה. רייס מואשמת על ידי טראמפ ומקורביו בקנוניה נגדו, והעובדה שמקמאסטר הותיר על כנו את הסיווג הביטחוני של רייס במכתב ששלח לה גרמה לזעם בקרב הימין בארצות הברית.

הרברט ריימונד מקמאסטר לוטננט ג'נרל בצבא האמריקני ונשיא ארה"ב דונלד טראמפ להיות היועץ לביטחון לאומי. רויטרס
השינוי העמוק בממשל נמשך. טראמפ ומקמאסטר, פברואר/רויטרס

אל כהן-ווטניק קדמו שורת הדחות, של גורמים שנויים במחלוקת שאיישו את המועצה של פלין והחזיקו בעמדות בעייתיות מבחינת הממסד הצבאי והמודיעיני האמריקני. בשבוע שעבר סולק מהמועצה דרק הארווי, אף הוא איש צבא לשעבר, ובאמצע החודש שילם את המיח ריצ' היגינס, מנהל התכנון האסטרטגי במועצה שחיבר מזכר שבו קבע כי מתנהלת "מלחמה פוליטית" נגד טראמפ בידי תומכי הגלובליזציה ואסלאם קיצוני.

טיהור המועצה לביטחון לאומי, זו שלוחשת על אוזנו של טראמפ על הנושאים הרגישים ביותר, מטריד מאוד את הימין הקיצוני בארצות הברית. אחד מבסיסי התמיכה הגדולים ביותר של הנשיא במהלך קמפיין הבחירות רואה בכך הכרזת מלחמה של וושינגטון, ודורש מטראמפ להדיח את מקמאסטר. בין שאר הטיעונים נגד הגנרל המוערך עלו בימים האחרונים האשמות כי הוא אנטי-ישראלי, ואמר כי ישראל היא "כוח כובש ולא לגיטימי".

sheen-shitof

פתרון טבעי

גבר, הגיע הזמן לשפר את התפקוד המיני ואת הזוגיות שלך

בשיתוף גברא
יועציו של טראמפ, סטיב באנון וג'ראד קושנר, בישיבת קבינט, 12 ביוני 2017. רויטרס
מאבדים את השפעתם במועצה לביטחון לאומי. קושנר ובאנון מאחורי טראמפ/רויטרס

טראמפ, שנראה שנותן יד נרחבת לגנרלים בממשלו כדי שאלו יעצרו את המפולת של השבועות האחרונים, מיהר להעניק תמיכה פומבית ליועץ לביטחון לאומי שלו. "אני וגנרל מקמאסטר עובדים טוב מאוד יחד", אמר בהצהרה שפורסמה על ידי הבית הלבן. "הוא אדם טוב ומאוד פרו-ישראלי. אני מודה לו על העבודה שהוא ממשיך לעשות למען המדינה שלנו".

הודעת התמיכה המהירה של הנשיא, שלא מהסס לתקוף בעצמו בכירים בממשלו, עשויה להצביע על כך שבחר ללכת עם הזרם המרכזי בממסד הביטחוני ולחדול מאלו הגורסים בתיאוריות קונספירציה מסוכנות - אם כי אין זה מבטיח דבר. בין טראמפ למקמאסטר יש חילוקי דעות סביב האסטרטגיה שעל ארצות הברית לנקוט באפגניסטן, והיו שהעריכו שהוא עשוי לפטר אותו.

עם זאת, לנוכח גל הפיטורים והעזיבות בשבועות האחרונים - הדובר שון ספייסר, ראש הסגל ריינס פריבוס וראש מערך התקשורת אנטוני סקרמוצ'י - הדבר האחרון שהנשיא צריך הוא עוד זעזוע בממשלו הנתון לחקירת התובע המיוחד רוברט מולר. "לנשיא יש ביטחון מלא בגנרל מקמאסטר", אמר גורם בכיר בבית הלבן לניו יורק טיימס.

האזהרה של הפרשן השמרן בילי קריסטול

מי שרוכבת על הגל היא, איך לא, רוסיה. התקשורת של הקרמלין הגבירה את המתקפות על מקמאסטר, שרואה בה איום של ממש, בניגוד גמור לפלין, יקירו של ולדימיר פוטין ומי שעזב את הממשל אחרי ששיקר לגבי שיחותיו עם השגריר הרוסי בוושינגטון. בנוסף לכך, בארצות הברית מדווח כי תוכמי הקרמלין מציפים את הרשתות החברתיות עם ההאשטג #לפטראתמקמאסטר.

הפרשן השמרן הבולט בילי קריסטול אמר כי מדובר בצומת דרכים גורלי עבור הנשיא. "ההצלחה או הכישלון של מתקפת באנון/הימין הקיצוני/רוסיה על מקמאסטר היה רגע מכונן עבור ממשל טראמפ - והמדינה כולה", כתב בחשבון הטוויטר שלו, מי שמרבה לבקר את טראמפ מהכיוון הממסד הרפובליקני.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully