וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לא רק מוסקבה זועמת: הסנקציות האמריקניות מסבכות את טראמפ

5.8.2017 / 8:05

איש לא תיאר לעצמו שחצי שנה לאחר כניסת טראמפ לבית הלבן, ארה"ב תטיל סנקציות חריפות כל כך על רוסיה. הזעם של מוסקבה מובן וגירוש הדיפלומטים האמריקניים לא יהיה הצעד האחרון. לטראמפ נותר רק לזעום על חברי מפלגתו, והעתיד נתון בסימן שאלה

צילום: רויטרס, עריכה: ורד לידני

שר החוץ המנוח אבא אבן אמר על ישראל שזו מדינה שאין לה מדיניות חוץ, רק מדיניות פנים. ארצות הברית בעידן טראמפ מתקרבת במהירות לנקודה הזו – מדינה שבה כל החלטה שהיא, במדיניות פנים, בכלכלה ובמדיניות חוץ נגזרת מאישיותו ומעמדו של הנשיא. הבית הלבן דולף ככברה, שבו כל שיחה הופכת במהירות לנחלת הכלל מפרסם העיתון "וושינגטון פוסט" תמלילים משיחותיו של הנשיא מיד עם כניסתו לתפקיד עם מנהיגים בעולם.

את תשומת הלב תפסה, ובצדק, השיחה עם נשיא מקסיקו אנריקה פניה נייטו על החומה, על מי יממן את החומה, וחשוב מכל – שפניו של טראמפ לא יולבנו במהלך הדברים. אבל הייתה שיחה נוספת, גרועה אף יותר, עם מלקולם טרנבול, ראש ממשלת אוסטרליה - אחת מבעלות הברית הנאמנות ביותר והחשובות ביותר של ארצות הברית בכל תחום, מהתייצבות לצדה במלחמותיה ועד שיתוף הפעולה המודיעיני בתכנית אשלון. בשיחה הודיע טראמפ לבן שיחו שזו השיחה הגרועה ביותר שהייתה לו, וציין לטובה שיחה עם מנהיג עולמי אחר. ולדימיר פוטין, כמובן.

לקריאה נוספת:
טראמפ במתקפה על הקונגרס: "היחסים עם רוסיה בשפל מסוכן - בגללו"
רוסיה בתגובה לסנקציות שאישר טראמפ: "הכרזה על מלחמת סחר כוללת"
למרות התנגדותו: טראמפ אישר את הסנקציות החדשות על רוסיה

טראמפ מכריז על רפורמת ההגירה לצד הסנאטורים קוטון ופרדיו, 2 באוגוסט 2017. רויטרס
חתם על חוק שהוא מתנגד לו. טראמפ/רויטרס

עד לרגע זה נזהר טראמפ בכבודו של פוטין, הרעיף עליו מחמאות רבות ויצא מגדרו כדי לרצות אותו. מן הסתם בחלומותיו השחורים ביותר לא תיאר טראמפ לעצמו – וכמובן גם פוטין לא תיאר לעצמו – שחצי שנה לאחר שטראמפ ייכנס לבית הלבן ארצות הברית תטיל סנקציות חריפות מאוד על רוסיה, ובאותה הזדמנות על קוריאה הצפונית ואיראן.

הקונגרס הרפובלביקני סטר בפומבי לנשיא הרפובליקני. אין שום דרך אחרת לראות זאת. ברוב בלתי נתפס – 419 לעומת שלושה בבית הנבחרים, 98 לעומת שניים בסנאט, הצביע הקונגרס בניגוד מוחלט לעמדתו של הנשיא, וזאת בתחום שהוא מסורתית תחום נשיאותי – יחסי החוץ, ודאי עם מעצמה. שתי המפלגות חברו יחד, אירוע דרמטי כלשעצמו בנשיאותו של טראמפ כדי לוודא שהנשיא לא יוכל להטיל וטו, שיש לחברי הקונגרס הרוב הנדרש לבטל את הווטו.

עוד באותו נושא

הקונגרס כבל את ידיו: טראמפ נאלץ להעניש את פוטין בניגוד לרצונו

לכתבה המלאה
נשיא רוסיה פוטין בחגיגות יום הצי בעיר סנט פטרסבורג, 30 ביולי 2017. רויטרס
יכה במקום הכואב. פוטין/רויטרס

לנשיא המתוסכל נותר רק לזעום על חברי הסנאט, ממפלגתו שלו, שגורמים נזק ליחסי ארצות הברית-רוסיה, פוגעים לדעתו בזכויותיו החוקתיות לנהל מדיניות חוץ, מדרדרים את היחסים עם רוסיה לשפל נוסף בעוד אינם מסוגלים אפילו לקדם את רפורמת הבריאות. בציוץ כמובן. נשאיר בצד את מידת התבונה הפוליטית בהעלבת הסנאטורים שטראמפ יזדקק להם בהמשך - מה המשמעות של ההצבעה? ומה יהיו השלכותיה?

ראשית ברור שלמרות מאמצי טראמפ, למרות עמדות חלק מהמחוקקים הקונגרס חשדני מאוד, מאוד מאוד, כלפי רוסיה בכלל ופוטין בפרט. שחלק ניכר מהמחוקקים, כולל הרפובליקנים מאמינים שרוסיה ניסתה להתערב במערכת הבחירות האמריקנית ואולי הצליחה. שרוסיה מהווה איום כלפי ארצות הברית והמערב. בקצרה, המחוקקים – רובם מבוגרים שזוכרים היטב את המלחמה הקרה מאמינים שאנו כעת, ובעצם זה זמן, במלחמה הקרה 2.0, וחשוב יותר – הם לא סומכים על המפקד העליון של הכוחות המזוינים שינהל אותה. הם מחשקים אותו.

החרפת היחסים תימשך

מבחינת רוסיה, הזעם והתסכול מובנים מאליהם. רוסיה (וישראל) היו המדינות שצהלו יותר מכל עם בחבירתו של טראמפ לנשיא. וכעת מתברר במוסקבה (ואולי בישראל) שהציפייה הייתה מופרזת, אם להתבטא בעדינות. רוסיה חיכתה עד עתה כדי לראות מה טראמפ ייתן לה – והוא נתן אמנם לא מעט, בעיקר בהצהרותיו הראשונות, ובהמשך המדיניות או אי-המדיניות בסוריה, המשאירה את המדינה מוכת המלחמה כזירה בלעדית לרוסיה וטהראן.

אבל הייתה ציפייה שטראמפ ישיב לידי רוסיה את שני המתחמים שאובמה החרים, שיבטל חלק מהסנקציות, אולי את חוק מגניצקי המגביל אישים המקורבים לפוטין. וכעת ברור להם לחלוטין שזה לא יקרה. טראמפ אולי רוצה, אבל אינו יכול. והוא חתם על חוק שהוא מתנגד לו.

נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ ונשיא רוסיה ולדימיר פוטין בפתח פגישתם בוועידת G20 בגרמניה. 7 ביולי 2017. AP
הציפייה הייתה מופרזת. טראמפ ופוטין, בחודש שעבר/AP

החרפת היחסים תימשך, מיד - רוסיה מגרשת 755 דיפלומטים אמריקניים, כך שמספר הדיפלומטים בשתי המדינות יהיה זהה - 455. וזה לא הצעד האחרון שתנקוט מוסקבה. ועל פוטין אפשר לסמוך שיכה במקום הכואב, במידת האפשר. ארצות הברית חזקה בהרבה מרוסיה, ואת זה יודע האדם בקרמלין.

אתמול אף הביע הקרמלין הסכמה עם דבריו של טראמפ על ההחרפה ביחסים עמם. "אנחנו שותפים מלאים לדעתו של הנשיא", אמר דובר הקרמלין דמיטרי פסקוב בתדרוך לכתבים. "ישנה סכנה בהעדר שיתוף פעולה ואינטראקציות בנושאים החיוניים לאזרחי שתי המדינות".

אז החוק החדש, שנועד לפגוע ברוסיה, פוגע ראשית בנשיא ארצות הברית, אבל לא רק. הוא שם על הכוונת את מדינות האיחוד האירופי, בראשן גרמניה. האיחוד האירופי, עוד בעל ברית משמעותי של ארצות הברית, בכל תחום שהוא – עמד בחזית הסנקציות נגד איראן. הסנקציות שמוטטו את כלכלת איראן היו אירופיות – גדיעת הקשר בין הכלכלה האיראנית למערכת הבנקאות העולמית סוויפט – ולא אמריקניות.

קנצלרית גרמניה אנגלה מרקל בוועידת האיחוד האירופי בנושא עזיבת בריטניה. 23 ביוני2017. רויטרס
גם האיחוד האירופי על הכוונת. קנצלרית גרמניה אנגלה מרקל/רויטרס

האיחוד האירופי הטיל וממשיך להטיל סנקציות על רוסיה, בתיאום עם ארצות הברית, עקב סיפוח חצי האי קרים. אבל החוק האמריקני החדש יהפוך חברות אירופיות רבות המעורבות בפיתוח צינורות הגז הטבעי מרוסיה לאירופה לעוברות על החוק האמריקני, אך כמובן לא על החוק האירופי. על כן לא רק רוסיה, גם האיחוד האירופי וגרמניה מאיימים על ארצות הברית במלחמת סחר, כשהאיחוד האירופי מוכן גם להגיש תלונה לארגון הסחר העולמי. איראן טוענת שהסנקציות מפרות את הסכם הגרעין, קוריאה הצפונית רואה בכך עוד התגרות מסוכנת - אבל זה רק בשולי החוק הבעייתי הזה.

אז באופן אירוני, אחרי חודשים רבים שבהם העולם כולו מתבונן בחשד ביחסי טראמפ ופוטין, אחרי הגילויים חדשות לבקרים על הקשרים בין מטה טראמפ לבין גורמים המקורבים לקרמלין, באה תגובת הממסד האמריקני. התגובה הזו חריפה, ואיש אינו מרוצה – לא נשיא ארצות הברית, לא נשיא רוסיה, אף לא מנהיגי האיחוד האירופי וברית נאט"ו, שחששו עד הימים האחרונים ממש מהתקרבות טראמפ ופוטין על חשבונם. נראה שרכבת ההרים הזו דוהרת במהירות שרק הולכת וגוברת - בכיוון שנותר נתון בסימן שאלה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully