וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נכד הקשישה שעברה התעללות: "המטפלת ירדה, הצבתי מצלמות – והזדעזעתי"

3.8.2017 / 17:36

עו"ד חי הבר חיבר את הנקודות כששכנת סבתו סיפרה על צעקות שבוקעות מדירתה, כשברקע הופיעו על גופה סימנים כחולים. המצלמות חשפו קללות, מכות והזנחה פושעת – עד למעצר. "הצענו לה בעבר לעזוב אם קשה לה, אבל היא בחר להישאר – ולהכות"

עריכת וידאו: ניר חן

שבוע חלף מאז הטלטלה שפקדה את משפחתו של עורך הדין הפלילי חי הבר. כמו בסרט, כפי שהוא מתאר זאת, התחקה צעד אחר צעד אחרי המטפלת הסיעודית של סבתו בתל אביב, ריטה קוזם, עד שהגיע למסקנה המכרעת: האישה שאמורה לדאוג לכל צרכיה של סבתו מתעללת בה קשות.

פציעות קשות וסימנים כחולים החלו להופיע בזה אחר זה על גופה של הקשישה בת ה-89, אלא שכשהיו שואלים אותה – הייתה אומרת שהיא לא זוכרת איך זה קרה. קזום, אזרחית רומניה, טענה שנפלה כשניסתה ללכת לבד. "אתה לא רוצה לחשוב שמישהו מכה את סבתא שלך, זה דבר שבלתי נתפס לבן אדם. אף אחד לא יכול לחשוב שאפשר להכות מישהי מבוגרת חסרת אונים, אתה מדחיק ולא רוצה להאמין שזה יכול לקרות. ולכן, כשהמטפלת אמרה 'ישנתי והיא קמה בלילה ונפלה כשרצתה ללכת לבד', כל מיני סיפורים כאלה, האמנתי", סיפר הנכד, עו"ד הבר.

עד שיום אחד שמעה שכנת המשפחה צעקות וקללות לצד קולות זעקה, והתקשרה אל בני המשפחה. היא סיפרה כי זמן מה היא שומעת צעקות מן הבית ובהתחלה הניחה שהמטפלת מרימה את קולה כדי שהקשישה תשמע טוב יותר – אלא שבאחד הימים האזינה בקפידה והבינה מה מתרחש בדירה. "זו הייתה למעשה הפעם הראשונה ששמענו כזה דבר, וכל הקצוות התחילו להתחבר", סיפר הבר, בהתייחס לסימנים הכחולים שהופיעו על סבתו.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
תמונות מתוך מצלמות האבטחה שהתקין הבר/מערכת וואלה!, צילום מסך

"ביקשתי מאימא שלי, כמנהגה, לרדת עם סבתא שלי והמטפלת לבית קפה על מנת שהבית יהיה פנוי. בזמן הזה נכנסתי לדירה והתקנתי בה מצלמות נסתרות שמשדרות בשידור חי לטלפונים הסלולריים שלנו", סיפר. אחרי שאמו החזירה את סבתו לדירה ועזבה אותה עם המטפלת, סיפר עו"ד הבר כי לא חלפו דקות אחדות – והחששות הכבדים שלו התממשו לנגד עיניו.

"ראינו פתאום כיצד היא דוחפת אותה, מכה אותה ומקללת אותה במילים כל כך קשות ברומנית", שחזר. "'למה את חיה בכלל? למה את לא מתה? מנוולת, שטן, תמותי כבר'. היא לא רק עברה התעללות פיזית, אלא גם התעללות מילולית ונפשית קשה מאוד". הבר החליט להמשיך במעקב כדי שהמטפלת לא תוכל לטעון שהיה מדובר בהתפרצות זעם רגעית. "באותו היום ראינו כיצד היא לא מסייעת לה בשום פעולה בסיסית כמו ללבוש חולצה או אפילו לרדת מהמיטה לפינת האוכל על מנת לאכול ארוחת ערב. זורקת לה מין כריך כזה על המיטה, שתאכל, והכול על מנת שלא להתאמץ ולסייע לה לשבת ליד השולחן כמו בן אדם".

ואז הגיעו התמונות הקשות באמת. "הלילה יורד והיא הלכה לישון. אנחנו נשארנו ערים גם במהלך הלילה, צמודים למסך. כמובן שכל הסיפורים על זה שהיא קמה באמצע הלילה או מתעוררת מוקדם פשוט לא היו נכונים - היא ישנה לאורך כל הלילה באופן רצוף וקמה ב-07:00 בבוקר. ואיך שהיא פותחת את העיניים, המטפלת ישר מקללת אותה. 'למה בכלל התעוררת? למה את לא מתה?', ואז התחילה מסכת נוספת של קללות ברצף ומכות. מכות לפנים, מכות לראש, תפיסת השיער וטלטול הראש".

sheen-shitof

עם הנחה בלעדית

השיער נושר? מכשיר הפלא האמריקאי ישים לזה סוף במהירות

בשיתוף HairMax
עו"ד חי הבר. נעם כהן
עו"ד הבר/נעם כהן

לדבריו, אלו לא היו הסרטונים היחידים שהוקלטו והמשפחה נחשפה אליה והאירועים האלימים לא התרחשו רק בחדר השינה, אלא גם בכל יתר חדרי הבית. יחד עם משפחתו, נסע הבר ישירות לבית סבתו והזמין ניידת משטרה. "ידעתי איפה לחפש את כל הראיות ולהפנות למשטרה, שפעלה בצורה מופתית".

ביום חמישי לפני שבוע הודיעו שוטרי מרחב ירקון על מעצרה של המטפלת. בוואלה! NEWS נחשפה מסכת ההתעללות שעברה הקשישה, ואתמול הוגשה לבית משפט השלום בתל אביב הצהרת תובע ובה נתבקש המשך מעצרה לחמישה ימים לצורך הגשת כתב אישום. המשמעות בפועל היא מעצר עד לתום ההליכים.

"סבתא שלי, בת 89, היא ניצולת שואה שעתה לארץ אחרי מלחמת העולם השנייה. סבא שלי נפטר לפני שנים רבות ומאז לאורך שנים חלה הדרדרות במצבה הרפואי, בשנים האחרונות היא בקושי מתניידת ונעזרת בכיסא גלגלים. היא לא יכולה ללכת לבד גם עם הליכון, צריך שיהיה מישהו שישמור עליה", סיפר. "היא רצתה להיות בבית שלה. היא לא הייתה מעוניינת לגור אצלנו".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
המטפלת, ריטה קזום/מערכת וואלה!, צילום מסך

הבר פונה לציבור מהמקום שאליו נאלץ להגיע: "חובה על כל אזרח שנחשף לעבירות של התעללות, בין אם זה בקשישים ובין אם זה בקטינים, לדווח לרשויות. רק על ידי ענישה מרתיעה מצד אחד ומצד שני הרחקתו של אותו עבריין מהחברה, יהיה ניתן לצמצם את התופעה הזאת. צריך לזכור שאם לא נתלונן ונסתפק בפיטורים, מחר אותה מטפלת תוכל לעבוד אצל מישהו אחר. המחשבה הזאת חייבת לעבור בראש. מקומו של אדם כזה הוא מאחורי סורג ובריח. ההרתעה צריכה להיות חזקה כדי שידעו איזו ענישה מצפה להם, וכך ינהגו כפי שצריך לנהוג באותה אוכלוסייה חלשה". לדבריו, "זו לא עבודת כפייה, זה לא חובה. אמרנו כמה פעמים למטפלת שאם קשה לה, אז אנחנו נמצא מחליפה והיא יכולה לסיים את העבודה שלה. היא בחרה להישאר. היא בחרה להישאר ולהמשיך להכות".

לסיכום, קרא למי שיש לו בן משפחה סיעודי להיזהר. "חשוב להתקין אמצעים שיכולים לתעד את מה שנעשה בבית בזמן שאתם לא שם, כי בן המשפחה לרוב לא ירצה לספר או ידע לספר אם הוא יהיה מאוים או מפוחד. אני לא רוצה לחשוב על סיטואציה שבה אולי אותו בן משפחה מאמין שככה צריכה להיות צורת הטיפול".

שבוע אחרי מעצרה של המטפלת, מספר הבר כי סבתו משתקמת. "היום, כשהיא איתנו, אני רואה את השינוי שחל בה יש בה יותר פתיחות, היא יותר מדברת, יותר מתעניינת, ישנה יותר טוב, אוכל יותר טוב, דברים שבאמת לא היו קורים קודם. אנחנו בהתחלה ייחסנו את זה למצב רפואי, אבל ללא ספק זה מצב נפשי קשה מאוד שממנו היא יוצאת".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully