וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שומר הסף והמושך בחוטים: מה עושה ראש הסגל בלשכת ראש הממשלה

3.8.2017 / 6:30

ארי הרו וגיל שפר מילאו בשנים האחרונות את התפקיד הרגיש של מי שמווסתים את הגישה לראש הממשלה. כל אחד מהם נחקר במשטרה בשתי פרשות נפרדות ובחשדות שונים - ועם שניהם מתנהלים מגעים להסכם עד מדינה. המשטרה תנסה לקבל מידע מכריע ממי שהיו שומרי הסף של נתניהו

צילום: אבי כהן, עריכת וידאו: ניר חן

בשבוע החולף נחשפו המאמצים הנרחבים שמושקעים במשטרה בגיוסם של ארי הרו וגיל שפר, שניהם אנשי סוד ומקורבים לשעבר של ראש הממשלה בנימין נתניהו, להסכמה על עסקאות של עדי מדינה. הרו ושפר מסובכים כל אחד בחקירה נפרדת עם חשדות שונים לחלוטין, אך המכנה המשותף ביניהם בולט לעין - שניהם כיהנו כראשי סגל של נתניהו בשנים האחרונות. מדובר בתפקיד העוזר הבכיר ביותר בלשכת ראש הממשלה, שפותח וסוגר את הדלתות בפני הבאים והיוצאים ממשרדו של נתניהו, ולרוב - מדובר באיש הכי צמוד לאזרח מספר אחד.

ראש הסגל הוא הגורם המתכלל של כל הצוות הבכיר ביותר בסביבת ראש הממשלה, ובשלב ראשון - הוא אחראי על יצירת סביבת עבודה הרמונית ויעילה בלשכה עצמה וגיבוש כלל הגורמים - מזכיר הממשלה, המזכיר הצבאי, ראש המועצה לביטחון לאומי (מל"ל), מנכ"ל משרד ראש הממשלה, הדובר או ראש מערך התקשורת וההסברה, והמטה כלכלי-חברתי והמועצה הלאומית לכלכלה - לכדי סנכרון יעיל. במשך תקופות ארוכות בכהונתו השנייה של נתניהו, ראש הסגל משמש גם ראש הלשכה, כך שהוא אחראי גם על ניהול הלשכה וארגון לוח הזמנים וסדר היום של ראש הממשלה.

לקריאה נוספת:
אחרי ארי הרו: ניסיונות לגיוס איש סודו הנוסף של נתניהו לעד מדינה
בדרך להפיכתו לעד מדינה: "ארי הרו ימסור מידע גם בתיק הצוללות"
הערכות במשטרה: עדותו של גנור תוביל לגל מעצרים במערכת הביטחון

ארי הרו ראש הסגל לשעבר של ראש הממשלה בנימין נתניהו , 23 במרץ 2009. AP
ראש הסגל אחראי על סדר יומו של ראש הממשלה. הרו ונתניהו/AP

בנוסף לניהול המטה המקצועי, ראש הסגל מופקד על ניהול סדר העדיפויות של הנושאים שעולים על שולחן ראש הממשלה בכלל התחומים - מדיני, ביטחוני, פוליטי וכלכלי. בין היתר, הוא צריך לווסת את הגישה אל ראש הממשלה, ולהוות חצץ וסינון לרעשי הרקע שעשויים להפריע לו בעבודתו.

כך, לעתים קרובות, יישלח ראש הסגל מטעמו של נתניהו למשימות פוליטיות מיוחדות, ולשמש בא כוחו לצורך הורדת מתיחויות קואליציוניות או פיוסים של שרים נעלבים, או טיפול בבעיות שעל סדר היום הציבורי - לדוגמה, פינוי עמונה או ניהול משא ומתן עם ההסתדרות לפני שהן מגיעות לשולחן החשוב ביותר במדינה. יש שיכנו אותו שומר הסף של ראש הממשלה, במקרים אחרים אולי יתאים יותר הכינוי המושך בחוטים.

לתפקיד ראש הסגל, שהוא כנראה משרת האמון החשובה ביותר בסביבתו של ראש הממשלה, יש תנאי סף כמו ניסיון ניהולי, ציבורי ואקדמי, אך התנאי המקדים החשוב ביותר לתפקיד הוא אמון ונאמנות. מעבר לכך, הגדרות ודרישות התפקיד של ראש הסגל משתנות מראש ממשלה לראש ממשלה, כשאצל נתניהו, למשל, כפי שמעידים בכירים לשעבר מלשכתו, התפקיד כולל גם נדבך משמעותי של תיאום ועדכון עם רחוב בלפור - ועם רעיית ראש הממשלה.

יותר מזהות ראש הממשלה, מה שמשפיע על תפקיד ראש הסגל הוא זהותו ואופיו של האדם הנושא בתפקיד, מהו הרקע שממנו הוא מגיע ומה מניע אותו לפעולה. "יש מי שמתעסק יותר בפוליטיקה, יש מי שמתעסק יותר בנושאי חוץ, יש כאלה שמתעסקים בגברת, ויש כאלה שפשוט מתמקדים בניהול הצוות", סיפר לוואלה! NEWS בכיר לשעבר בלשכה.

עוד באותו נושא

כאלף הפגינו מול בית היועמ"ש: "היחיד שיכול לפרק את השחיתות"

לכתבה המלאה
גיל שפר ראש לשכתו של ראש הממשלה בנימין נתניהו לשעבר, 30 בנובמבר 2016. ראובן קסטרו
חמישה ראשי סגל עברו בלשכת נתניהו בשמונה שנים. שפר ונתניהו/ראובן קסטרו

בשמונה השנים האחרונות כיהנו כחמישה אנשים בתפקיד ראש הסגל בלשכת ראש הממשלה. הראשון לקבל את התואר הנכסף היה נתן אשל, מקורב מזה שנים למשפחת נתניהו, שמונה לתפקיד ב-2010 וב-2012 נאלץ לפרוש מתפקידו אחרי שהתגלה כי צילם את אחת מעובדות הלשכה מתחת לחצאית. למרות זאת, אשל לא התרחק באמת מהמתרחש ברחוב בלפור, והוא עדיין נחשב לאחד הלוחשים המשמעותיים על אוזניהם של נתניהו ורעייתו, כשבחמש השנים האחרונות הוא עושה זאת ללא כל תפקיד רשמי.

במקומו של אשל מונה שפר, ששימש עד אז מנהל הלשכה, והחזיק בתפקיד כשנתיים - עד מרץ 2014 - ומינויו של הרו לתפקיד ראש הסגל. הרו נקרא חזרה ללשכת ראש הממשלה ארבע שנים בלבד אחרי שעזב את תפקיד מנהל הלשכה ופתח בינתיים את חברת 3 HGLOBAL, העומדת במרכז החקירה נגדו, אבל עם ניסיון והיכרות ארוכת שנים - אחרי שבעשור הקודם שימש יועץ בכיר לנתניהו כיו"ר האופוזיציה, ועמד בראש ארגון "ידידי הליכוד" שגייס עבורו כספים בארצות הברית.

האנשים שהכי קרובים לצלחת

בסוף 2014, פחות משנה אחרי שובו, הרו הודיע כי הוא עוזב את הלשכה, כדי לסייע בבחירות שהתקיימו בחודש מרץ באותה שנה, ודוד שרן - ששימש עד אז ראש המטה של השר יובל שטייניץ - מונה לתפקיד. במאי אשתקד הודיעה לשכת ראש הממשלה על מינויו של יואב הורוביץ לתפקיד ראש הלשכה, שכן שרן היה מיועד להתמנות לתפקיד מזכיר הממשלה. ואולם, כעבור שלושה חודשים נתניהו החליט לא למנותו לתפקיד, והוא עזב את הלשכה. בשלב זה, הורוביץ נושא בשני התפקידים - ראש הסגל ומנהל הלשכה.

התחלופה הגבוהה מלמדת גם על חוסר היציבות לפרקים בסביבתו של נתניהו, אך בעיקר על השחיקה הגבוהה של התפקיד שדורש מחויבות אין קץ ונאמנות אין סוף. מדובר בתפקיד שמעניק גישה חופשית כמעט לחלוטין לכל מה שמתרחש במרכז קבלת ההחלטות בישראל, וגישה בלתי-אמצעית לחלוטין לראש הממשלה ורעייתו, בכל המישורים שמעסיקים את סדר יומם הצפוף, מההחלטות הגדולות ביותר בנושאי ביטחון ומדיניות - כלה במגעים פוליטיים וגיוס תרומות - ועד הקטנות ביותר, סידורי ישיבה ולוגיסטיקה קטנה.

אם המשטרה תצליח בסופו של דבר לגייס את הרו או שפר למעמד עדי מדינה - הם עשויים לקבל מידע מכריע שיסייע בחקירות תיק 1000, 2000 וגם 3000 - הישר מהאנשים שהיו בתקופות מסוימות הכי קרובים לצלחת.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully