וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

סערה בכפר הערבי שביקש שכונה לחיילים: "חייל משוחרר נחשב בוגד"

2.8.2017 / 21:30

"הקמת השכונה תוביל לקרע בכפר", טען חבר במועצה המקומית בענה. מנגד, ראש המועצה תומך במהלך, אך לטענתו האחריות להקמת השכונה לא נמצאת ברשותו: "צריך להכיר במציאות החדשה". המשוחררים כבר חולמים: "המהלך יעודד גיוס"

גדוד צבר של חטיבת גבעתי מסכם תרגיל גדודי תקופת אימון משמעותית ללחימה במתווה דרומי 27 ביולי 2017. ראובן קסטרו
למצולמים אין קשר לכתבה/ראובן קסטרו

הרוחות סוערות בכפר הערבי בענה בעקבות פנייתם של עשרות חיילים משוחררים תושבי המקום לראש הממשלה בנימין נתניהו, בבקשה שיסייע בקידום הקמת שכונה ליוצאי צבא בכפר. כפי שפורסם לראשונה בוואלה! NEWS בתחילת השבוע, החיילים פנו באמצעות עורך דין בבקשה להעתיק את המודל הקיים בכפרים הדרוזים והצ'רקסים לכפרם שבגליל המערבי, שמרבית תושביו מוסלמים. רעיון זה נתפס בקרב רבים בכפר לא רק כבגידה, אלא גם כצעד המאיים להחריף את מצוקת הקרקעות הקיימת במגזר הערבי בכלל ובכפר בענה בפרט.

"גיוס לצבא נחשב לסדין אדום", סיפר חבר המועצה המקומית בענה חסן בכרי, שהוא גם קרוב משפחה של השחקן המפורסם מוחמד בכרי שכינה בעבר את חיילי צה"ל "כלבים משוסים". לדבריו, אם בכל זאת מחליט צעיר מוסלמי להתגייס: "עושים עליו חרם, לא הולכים לחתונה שלו ולא ללוויה שלו". לטענתו, הקמת שכונות לחיילים משוחררים עשויה לגרום לקרע בכפר. "זה יוביל למלחמה ולרעידת אדמה. מאז שנות ה-90 לא הופשרו בכפר קרקעות לבנייה. מה יישאר לתושב שמחכה שנים כדי להקים בית? חייל משוחרר, שנחשב גם ככה לבוגד, עוד יקבל את הזכויות שלו? יש משפחות עם שמונה ילדים שאין להן מקום לגור בו".

עם זאת, ראש המועצה המקומית בענה, עבאס תיתי, סיפר כי יתמוך בהקמת השכונה במידה והרשויות יפעלו להקמתה. לטענתו של תיתי, הנושא נמצא באחריות משרד השיכון ומנהל מקרקעי ישראל. "אם המנהל ייעד שטח לשכונה, אני הראשון שאסכים לכך", אמר ראש המועצה. "יש לא מעט מתנגדים לרעיון הזה, אבל עד מתי נסתכל על הצעירים האלו בעין לא יפה? זה נכון שאנחנו לא מעודדים גיוס לצה"ל, אבל זאת מדינה דמוקרטית. יש מציאות חדשה וצריך להכיר בה. אותי מעניינת טובת התושב שמבקש שירות, והחיילים המשוחררים הם חלק מתושבי בענה. אני מוכן לעבוד בשילוב ידיים עם רשויות המדינה", הוסיף.


עוד בוואלה! NEWS:
הבית הלבן על הצהרת טראמפ השקרית על בנו: "פעל כפי שכל אבא היה עושה"
שר החוץ של ארה"ב: "לא מחפשים להפיל את המשטר בצפון קוריאה"
לאחר משבר הר הבית: חבר פרלמנט ירדני הזמין את ח"כ חזן לקרב

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך
עו"ד פאהד ספדי שעתר לבג"ץ כדי לאפשר למועצות הדרוזיות בגולן להצביע בבחירות המקומיות. באדיבות המצולמים
עו"ד ספדי המייצג את החיילים המשוחררים/באדיבות המצולמים

לדבריו של ראש המועצה, בכפר חיים יותר מ-50 חיילים שהשתחררו מצה"ל רק בעשור האחרון, חלקם כבר פנו אליו בעבר לפעול בנושא, אך הפעם הם שכרו עורך דין שיסייע להם בקידום הקמת השכונה מול המדינה. בימים האחרונים שיגר עורך דינם, פאהד ספדי, מכתב לראש הממשלה בשם מרשיו והצהיר כי במידה ולא יפעלו בנושא הוא יפנה לבית המשפט בדרישה לנהוג בחיילים המוסלמים בדרך שבה נהגו עם הדרוזים והצ'רקסים, המחויבים בניגוד למוסלמים לגיוס לצה"ל.

עיתוי היוזמה להקמת השכונה בבענה אינו מקרי. בדצמבר 2015 החליטה הממשלה לתקצב תכנית חומש לפיתוח ושדרוג מגוון רחב של תחומים בכפרים הערביים. במסגרת ההחלטה, הופשר שטח להקמת בנייני דירות, ובנובמבר הקרוב צפוי להתחיל שלב התכנון והכשרת התשתיות בשטח. החיילים מבקשים להקצות חלק מהשטח לשכונה הייעודית לחיילים המשוחררים. "השטח שהופשר מיועד בסך הכל ל-300 יחידות דיור", הסביר בכרי. "למה שהממשלה לא תעשה כפר או עיר במיוחד לחיילים משוחררים מהמגזר?", הוסיף.

מארגן הקבוצה שהתארגנה למען הקמת השכונה הוא מוטלק בדראן, בן 27 ששירת במג"ב. במשך שלוש שנים שירת כלוחם ובהמשך כמפקד כיתה בגזרת יהודה ושומרון. "הצבא גרם לי להבין שעליי לכבד כל דעה וכל אדם ללא קשר לעדתו או למקום שממנו הגיע", תיאר בדראן. "היום, אני סטודנט למשפטים ועצמאי עם שותף יהודי", סיפר.

לדבריו, הוא מאמין שהקמת שכונות לחיילים בכפרים הערביים "תוכל לגרום לשינוי משמעותי בכל הארץ". לדבריו, "התנאים המשודרגים יוכלו לעודד את הדור הצעיר להתגייס ולהשתלב בחברה הישראלית. ברמה החברתית, שירות בצבא, שבו אתה מפתח משמעת עצמית, עשוי גם להקטין את שיעורי העבריינות". עוד אמר כי הוא מאמין שהיוזמה תוכל לסייע בשינוי התדמית של המגזר הערבי במדינה. "יבינו שיש אנשים שמוכנים להקדיש את נשמתם וחייהם על מנת לשמור על ביטחונה של המדינה ולהגן על אזרחיה", תיאר.

אחד מחבריו של בדראן שהצטרף ליוזמה הוא חאלד בכרי, בן גילו שהשתחרר לפני חמש שנים משירות בגדס"ר הבדואי. "בכפר מסתכלים עלינו כעל בוגדים. כשהתגייסתי, אפילו החברים הכי טובים שלי הסתכלו עלי בצורה שונה", סיפר בכרי. "השאיפה שלי היא לראות עוד אנשים שמתגייסים ותורמים למדינה, כי זה נותן הזדמנויות לעתיד ומסייע להשתלב בחברה הישראלית". אחרי שהשתחרר מהצבא המשיך בכרי לעבוד ארבע שנים נוספות עם כוחות הביטחון והוצב דווקא בעיר העתיקה בירושלים. התפקיד אותו נדרש למלא היה לשמור על משפחות יהודיות ברובע המוסלמי. "זה לא היה קשה כי ידעתי שאני עושה את מה שצריך לעשות. בסופו של דבר כולנו רוצים לחיות בשלום, שכנים ערבים ויהודים ביחד" תיאר.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully