וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

עוקפים את הסגר הימי: נתיב ההברחה החדש של איראן לחות'ים בתימן

1.8.2017 / 21:08

גורמים אזוריים ומערביים אמרו כי משמרות המהפכה מנסים להתחמק מהמצור שמטילה הקואליציה הסעודית על המדינה, ומשתמש במסלול חדש. הציוד העיקרי - חלקי טילים שאינם ניתנם לייצור בתימן

עריכה: אריאל תמרין

משמרות המהפכה של איראן החלו להשתמש בנתיב חדש במפרץ הפרסי להעברת משלוחי נשק למורדים החות'ים בתימן – כך מסרו גורמים המעורים בנושא.

בחודש מרץ, גורמים אזוריים ומערביים אמרו כי איראן מעבירה כלי נשק ויועצים צבאיים לחות'ים ישירות דרך תימן או דרך סומליה. ואולם, הנתיב החדש מגדיל את הסיכון להיתקלות עם כלי שיט זרים המסיירים במי מפרץ עומאן ובים הערבי.

לפי גורמים מערביים ואיראניים, בששת החודשים האחרונים החלו משמרות המהפכה להשתמש בנתיב מים שבין כווית לאיראן, בניסיונם להתחמק מאמברגו הנשק על משלוחי הנשק למורדים השיעים הנתמכים על ידיהם.

לקריאה נוספת בנושא:
עצירים נצלים "על הגריל": בתי הכלא הסודיים שמשמשים את ארה"ב בתימן
עם עוד 300 מיליארד דולר, סעודיה תוכל אולי להכריע מורדים בכפכפים

לוחם ביחידה מיוחדת הנאמנה למורדים החות'ים בצנעא, תימן, 20 ביולי 2017. רויטרס
לוחם ביחידה מיוחדת הנאמנת לחות'ים, בצנעא/רויטרס

הם הוסיפו כי הספינות האיראניות מעבירות ציוד לכלי שיט קטנים יותר במעלה המפרץ, שם יש מעקב פחות הדוק אחריהן. המערבים מתקיימים במים הטריטוריאליים של כווית ובנתיבי שיט בינלאומיים סמוכים.

"חלקי טילים, משגרים וסמים מוברחים לתימן דרך כווית", אמר גורם איראני בכיר. "הנתיב משמש לעתים גם להברחת מזומנים". הוא הוסיף כי "מה שלאחרונה, ליתר דיוק בחצי השנה האחרונה, מוברח אלו בעיקר חלקי טילים שאינם ניתנים לייצור בתימן". הוא הסביר כי המזומנים והסמים משמשים למימון הפעילות של החות'ים.

בתימן מתחוללת בשנתיים וחצי האחרונות מלחמת אזרחים בין החות'ים לממשלתו של הנשיא עבד רבו מנסור האדי, שנתמך בידי הקואליציה הסעודית. יותר מעשרת אלפים איש נהרגו בלחימה, ויותר מ-300 אלף איש חלו בכולרה במדינה שנמצאת על סף רעב. איראן מגבה את בעלי בריתה השיעים במלחמה נגד ערב הסעודית ושכנותיה הסוניות, במאבק נוסף על השפעה אזורית במזרח התיכון.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

פריצות הדרך, הטיפולים ומה צופן העתיד? כל מה שצריך לדעת על סוכרת

בשיתוף סאנופי
תיעוד: מורדים חות'ים משגרים טיל בליסטי לעבר בסיס של הקואליציה. ספק 500
הסעודים לא מצליחים להכריע את הלחימה. טיל ששיגרו החות'ים/ספק 500

"היקף הפעילות, אני לא מכנה את זה סחר, לא גדול במיוחד, אך זהו נתיב בטוח", אמר גורם איראני שני. "המשלוחים יוצאים מנמלים קטנים באיראן, מאחר שפעילות בנמלים גדולים עלולים למשך תשומת לב". כשנשאל אם משמרות המהפכה מעורבים, הוא השיב כי שום פעילות במפרץ לא מתבצעת ללא מעורבותו של הגוף האמון על יצוא המהפכה האסלאמית. גורם איראני שלישי אישר אף הוא פעילות ההברחה והצביע על מעורבות משמרות המהפכה.

משמרות המהפכה ומשרד החוץ בטהראן סירבו להגיב, וגורמים חות'יים אף הם לא התייחסו לדיווח. עם זאת, בכיר בשורות המורדים אמר במרץ כי הטענות שאיראן מבריחה להם נשק נועדו לכסות על כישלונם של הסעודים במלחמה. גורמים כוויתיים לא השיבו לפניות אליהם ודובר מטעם הצי האמריקני אמר כי אין לו מידע בנושא.

הניסיונות לסכל משלוחי נשק בידי הקואליציה הסעודית זכו להצלחה מוגבלת למדי, ובמהלך השנה הנוכחית לא דווח על תפיסת משלוח ימי אחד. כמה סיכולים מועטים התבצעו בנתיב ההברחה היבשתי המרכזי במזרח המדינה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully