וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

צעד חשוב לנשות ירדן: אנסים לא יורשו להינשא לקורבן ולחמוק מעונש

1.8.2017 / 17:04

הבית התחתון בעמאן ביטל בתום דיון סוער את התיקון בחוק שאפשר לאנסים להינשא למי שאנסו, כדי למנוע ממשפחת הקורבן "בושה". החוק עוד דרוש את אישור הבית העליון והמלך, ובכך תצטרף ירדן לשורת מדינות ערביות נוספות שביטלו את הפרצה בחוק

צילום: CNN, עריכה: ניב מעוז

הבית התחתון בפרלמנט של ירדן אישר היום (שלישי) את ביטול החוק שאפשר לאנסים להימלט מענישה אם הם מתחתנים עם הקורבן שלהם. קריאות שמחה פרצו ממתחם הקהל בבית המחוקקים, שהצליחו להעביר בקושי את החקיקה בתום דיון סוער. המהלך נתפס כניצחון גדול עבור זכויות הנשים בממלכה אחרי שנים של קמפיין מצד פעילי זכויות נשים.

על אף העמדות הפרו-מערביות של עמאן והאליטות העירוניות הקוסמופוליטיות שלה, אזורים רבים בירדן עדיין חיים תחת מסורת שמרנית המקדשת את רעיון "כבוד המשפחה", הרואה בבן משפחה שעבר אונס בושה למשפחה, שאותה ניתן "למחוק" רק דרך נישואים. חלק מחברי הפרלמנט טענו כי החוק הכרחי כדי להגן על קורבנות אונס מפני סטיגמות חברתיות דרך נישואיהם.

לבסוף, המחוקקים הצביעו בהתאם להמלצות הממשלה וועדה מלכותית לבצע את הרפורמה.

הפגנה מחוץ לפרלמנט בעמאן, ירדן, למען ביטול חוק שמקל על אנסים, 1 באוגוסט 2017. AP
הפגנה מחוץ לפרלמנט בעמאן, בעד ביטול הפרצה בחוק/AP

ההחלטה עדיין זקוקה לאישור הבית העליון של הפרלמנט ושל המלך עבדאללה. אם תאושר, תצטרף ירדן לתוניסיה, למרוקו ולמצרים שביטלו פרצות דומות בחוק לאורך השנים. גם הפרלמנט בלבנון שוקל צעד דומה, בעוד שבכמה מדינות במזרח התיכון ובאמריקה הלטינית, כמו גם בפיליפינים ובטג'יקיסטן, הנהוג הזה עוד שורר.

לפני ההצבעה, כמה עשרות פעילים התכנסו מחוץ לפרלמנט בעמאן. הם החזיקו שלטים שבהם נכתב: "סעיף 308 הוא בושה למערכת המשפט של ירדן" ו"סעיף 308 לא מגן על הכבוד, הוא מגן על הפושע".

אווה אבו חלוואה, מנהלת של ארגון זכויות אדם מקומי, אמרה לפני ההצבעה כי "הצורך ב'הגנה' כזו מצביעה על בעיה מרכזית בדרך שבה החוק והחברה בירדן תופסים נשים". לדבריה, "החוק עדיין רואה בהן כגוף, הקשור לכבוד".

  • עוד באותו נושא:
  • ירדן

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully