וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פרסום ראשון: כך מתכננת הממשלה להיאבק בפוליגמיה בישראל

31.7.2017 / 15:05

התוכנית הממשלתית שהוצגה בפני ועדת השרים המיוחדת תילחם בתופעה שנחשבת לנפוצה במיוחד במגזר הבדואי. התוכנית, שגובשה על ידי שרת המשפטים איילת שקד, משלבת צעדים בתחום השיפוט, האכיפה, החינוך והרווחה

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
כ-16.6% מהתאים המשפחתיים באוכלוסייה הבדואית בדרום - פוליגמיים/מערכת וואלה!, צילום מסך

הגברת האכיפה על נישואים פוליגמיים, הגדלת מספר מעונות היום, העלאת דמי מזונות בגירושים פיקטיביים וקיזוז קצבאות ביטוח לאומי לגברים שאינם משלמים מזונות - אלה הם חלק מסעיפי התוכנית הממשלתית לטיפול בתופעת הפוליגמיה שהוצגה הבוקר (שני) בפני ועדת השרים המיוחדת שהוקמה בנושא. התוכנית, שגובשה על ידי שרת המשפטים איילת שקד, משלבת צעדים בתחום השיפוט, האכיפה, החינוך והרווחה במטרה להיאבק בתופעה, שנחשבת לרווחת במיוחד במגזר הבדואי.

לפי הנתונים שהוצגו בישיבה, האוכלוסייה הבדואית בישראל היא "שיאנית" הפוליגמיה בהשוואה לאוכלוסייה המוסלמית במדינה, וכן בהשוואה להיקף התופעה ברשות הפלסטינית. כ-16.6% מהתאים המשפחתיים באוכלוסייה הבדואית בדרום הם פוליגמיים.

עוד בוואלה! NEWS:
בעקבות הרפורמה: חוק הצהרונים מאיים לשבש את פתיחת השנה
כוח אש משמעותי: צפו בדגם החדש של נגמ"ש נמר עם צריחון ותותח
הבחירה האחרונה: על אזריה לוותר על ערעור - שרק יחמיר את מצבו

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
עומד בראש הצוות המיוחד למלחמה בפוליגמיה. שרת המשפטים איילת שקד/מערכת וואלה!, צילום מסך

בחודש ינואר האחרון הוקם צוות מיוחד תחת שרת המשפטים שקד ובהשתתפות נציגי משרדי הממשלה והרשויות המקומיות הרלוונטיות שיבנה תוכנית פעולה, בהתאם לתוכניות שיגובשו במשרדים השונים - חינוך הרווחה, בריאות ועוד. מטרת התוכניות היא להגביר את המודעות לנושא הפוליגמיה, להגביר את האכיפה בנושא לייצר תמריצים להשתלבות נשים בדואיות בשוק התעסוקה. התוכנית גובשה בחודשים האחרונים על ידי מנכ"לית משרד המשפטים אמי פלמור בשיתוף עם גורמי חינוך, רווחה, דת והנהגה בחברה הבדואית, במטרה "למצוא את האינטרס המשותף לפריצת הדרך שתעלה את החברה הבדואית כלפי מעלה מבחינה חברתית וכלכלית", כפי שאמרה היום השרה שקד בוועדת השרים.

מתוכנית העבודה שהוצגה היום עולה כי משרד המשפטים פועל כעת לתיקון חקיקה שיסמיך את הביטוח הלאומי לקיזוז קצבאות מהגבר בשל אי תשלום מזונות, ללא הגשת תביעה, שכן כיום קיים חוסר במשאבים שיאפשר הגשת תביעות לקיזוז מנהלי בקצבאות הגבר. כמו כן, בתחום השיפוט והאכיפה, העונש על ריבוי נישואים הוא עד חמש שנות מאסר, אולם המדינה נמנעה לרוב מהגשת כתבי אישום. בינואר האחרון פרסם היועץ המשפטי לממשלה הנחייה להחמרת האכיפה והענישה על פוליגמיה, ומאז התקבלו כ-75 דיווחים מבתי הדין השרעיים. במהלך הישיבה טענה השרה שקד כי ההנחיה נמצאה יעילה.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

קק"ל מעודדת לימודי אקלים באמצעות מלגות לסטודנטים צעירים

בשיתוף קק"ל
פוליגמיה מודרנית. מערכת וואלה!
התוכנית החדשה תתמקד גם במישור החינוכי/מערכת וואלה!

מלבד זאת, לנוכח תופעות של גירושים פיקטיביים ופסיקת מזונות נמוכים המעודדת גברים להתגרש בבתי המשפט, בחודשים האחרונים פעלה שקד למינוי קאדים חדשים לבית הדין השרעי. בנוסף, במסגרת התוכנית, בית הדין השרעי יפסוק דמי מזונות ריאליים במקרים של גירושים פיקטיביים. בנוסף, בחודשים האחרונים יצאה הנחיה חריגה בבתי הדין השרעיים להעלות את דמי המזונות ולהתחיל לפסוק דמי מזונות ריאליים. גורם משפטי בכיר הסביר בשיחה עם וואלה! NEWS כי אחת התופעות הנפוצות בחברה הבדווית ובחברה המוסלמית היא תופעה של "גירושים קטנים" - בהם הבעל מתגרש מאשתו רשמית אך לאחר מכן מחזיר אותה אליו הלכתית.

עד כה, בתי הדין השרעיים פסקו מזונות סמליים בלבד על הגברים המתגרשים, כך "שהגבר המתגרש לא קיבל אחריות על הילדים שלו", ולא היתה הרתעה להימנע מפוליגמיה. התוכנית מבקשת לשלב בין העלאת תשלומי המזונות שנפסקים וכן קיזוז אוטומטי של דמי המזונות מדמי הביטוח הלאומי, וכך, לדברי הגורם, "ייווצר מהלך שיוצר אחריות של הגבר כלפי הילדים ותיווצר מניעה של פוליגמיה".

התוכנית כוללת גם נדבך רחב לטיפול במישור החינוך, הרווחה והתעסוקה. הנתונים שהוצגו בישיבה מלמדים אחוזי נשירה גבוהים ממערכת החינוך בקרב ילדים בחברה הבדואית, העומדים על 28%, וגם העדר חינוך, השכלה ושליטה בשפה העברית. רק כ-4% מהילדים זוכים למעונות יום, ותופעות כמו נטישת נשים והזנחת ילדים ניכרות בהיקפים גדולים. היעדר מעונות יום מונע מנשים להשתלב בשוק העבודה ולזכות בעצמאות כלכלית וכך תורם להחלשתם ולקושי לצאת ממצבים של פוליגמיה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully