וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נתניהו: "אמליץ לחון את אזריה"; ליברמן: "בטוח שהרמטכ"ל יתחשב בו"

30.7.2017 / 19:31

ראש הממשלה הבהיר כי עמדתו בנוגע לחנינת החייל היורה לא השתנתה, ושר הביטחון המליץ למשפחה לפנות לאיזנקוט בבקשת חנינה. כחלון: "לתת לרמטכ"ל את כל מרחב הפעולה בהחלטה". גלאון: "יש לי אמון מוחלט ברמטכ"ל שלא ימתיק את עונשו"

צילום: צלמי וואלה, עריכה: ורד לידני

ראש הממשלה בנימין נתניהו הגיב היום (ראשון) בטוויטר לדחיית ערעורי ההגנה והתביעה במשפטו של אלאור אזריה, שהורשע בהריגת מחבל מנוטרל בזירת פיגוע בחברון לפני כשנה וחצי. הוא הבהיר כי "‏דעתי לא השתנתה בדבר מתן חנינה לאלאור אזריה, כפי שהבעתי אותה לאחר הכרעת הדין", אז תמך בהענקת חנינה. לדבריו, "כשהנושא יעלה לדיון מעשי, אעביר המלצתי לחנינה לגורמים הרלוונטיים".

שר הביטחון אביגדור ליברמן מסר כי הוא "מבקש ממשפחת אזריה לא להגיש ערעור נוסף" על ההרשעה או על העונש של 18 חודשי מאסר בפועל. יתרה מכך, הוא קרא למשפחה לפנות לרמטכ"ל רב-אלוף גדי איזנקוט בבקשת חנינה.

עוד בוואלה! NEWS:
מאות מפגינים למען אזריה מחוץ לבית הדין: "לשחרר את אלאור עכשיו"
אזריה שוחרר מצה"ל והפתיע את משפחתו: "שמחים שהוא בבית"
שבוע וחצי לפני ההכרעה במשפטו: אזריה שוחרר מצה"ל למעצר בית

הכרעת דין לאלאור אזריה  30 ביולי 2017. תומר אפלבאום, מערכת וואלה! NEWS
"ההכרעה קשה, אך יש לכבד את בית המשפט". משפחת אזריה בבית הדין, היום/מערכת וואלה! NEWS, תומר אפלבאום

"זהו יום לא קל, אבל זוהי הכרעת הדין, ויש לכבד את בית המשפט", הבהיר ליברמן. "אני מבקש ממשפחת אזריה להישאר בנתיב הצבאי ולהביא את הפרשה הזו אל סיומה בהקדם האפשרי לטובת אלאור, המשפחה ועם ישראל". הוא הוסיף כי "זה הזמן לגשת לבקשת חנינה מהרמטכ"ל, ואין לי ספק שהוא יתחשב בנסיבות הקשות, הכאב שעבר על המשפחה ובכך שמדובר בחייל מצטיין שהיה נתון במעצר כשנה וחצי בבסיסו".

ח"כ עמר בר-לב (המחנה הציוני) הגיב לדברים שמסר שר הביטחון, וטען כי "‏עוד לא יבשה הדיו, וכבר ליברמן נותן 'עצות' למשפחת אזריה ומנסה להפוך הרמטכ"ל לבובה". לטענתו, מדובר בעניין "חמור ביותר". גם ח"כ ציפי לבני מסרה: "צריך לכבד את החלטת בית הדין, את צה"ל ואת ערכיו - בלי פוליטיקאים שמייעצים למשפחה או לרמטכ"ל".

עוד באותו נושא

בית הדין דחה את הערעורים: עונשו של אזריה נותר על כנו

לכתבה המלאה
שר הביטחון אביגדור ליברמן בפתח ישיבת ישראל ביתנו 26 ביוני 2017. נועם מושקוביץ
"‏עוד לא יבשה הדיו, וכבר ליברמן נותן 'עצות'". ליברמן/נועם מושקוביץ

שר החינוך נפתלי בנט טען כי "ההכרעה קשה, אך יש לכבד את בית המשפט". לדבריו, "כעת, לאחר שנה וחצי של תלאות, הגיע הזמן לחון את אלאור אזריה. למען לוחמינו המצויים בקו העימות ולמען מניעת אובדן כוח ההרתעה שלנו, אלאור אזריה חייב לשוב לביתו". הוא קרא להימנע מהתקפות על צה"ל בעקבות הפרשה, והוסיף: "יש לי אמון מלא ברמטכ"ל איזנקוט ובמפקדי צה"ל. בשום תרחיש אין מקום לקריאות כפי שנשמעו בעבר".

שרת התרבות מירי רגב מסרה כי "החייל המצטיין אלאור אזריה היה צריך להיות בבית מזמן. עכשיו זה בסמכותו של צה"ל, וזה הגיבוי הבסיסי שהוא צריך לתת לאלאור – חנינה, ויפה שעה אחת קודם". שר התחבורה ישראל כץ הוסיף כי "‏בית הדין אמר את דברו. כעת האחריות על ממשלת ישראל לפעול למתן חנינה מידית, להחזיר את אלאור הביתה".

סגנית השר ציפי חוטובלי, ישיבת סיעת הליכוד, הכנסת, 20 ביולי 2015. נועם מושקוביץ
"חשוב לזכור מי הרעים ומי הטובים". חוטובלי/נועם מושקוביץ

גם סגנית שר החוץ ציפי חוטובלי טענה כי "הכרעת הדין דורשת חנינה". לדבריה, "החייל מילא את תפקידו והגן על אזרחי ישראל בעת פעולת טרור. הוא ראוי לחנינה. בימים אלה, כשישראל עוד מבכה את הטבח בנווה צוף, חשוב לזכור מי הרעים ומי הטובים וכי חייל שהורג מחבל אינו פושע". היא הבהירה כי "ראוי לסיים את הפרשה עם חנינה מהירה".

השר צחי הנגבי מסר גם הוא כי "למען החייל ומשפחתו ולמעשה לטובת החברה הישראלית כולה, מן הראוי לפנות מידית למסלול החנינה, ולא להמשיך בהליך משפטי ממושך בבית המשפט העליון". לטענתו, "אני מאמין שהרמטכ"ל יפעל ברוח המשקפת את רצונם של מרבית אזרחי ישראל לשים את הפרשה העגומה הרחק מאחור". שר המדע אופיר אקוניס הוסיף כי "על נשיא המדינה להתערב ולחון את אזריה".

טקס חתימת הסכם גג בעיר עכו 3 במאי 2017. אדריאן הרבשטיין
"‏החיילים שלנו היו ונשארו הלוחמים המוסריים ביותר בעולם". כחלון/אדריאן הרבשטיין

שר האוצר משה כחלון אמר בעקבות ההכרעה כי "‏החיילים שלנו היו ונשארו הלוחמים המוסריים ביותר בעולם". הוא הבהיר: "כעת, לאחר ההכרעה המשפטית, צריך לתת לרמטכ"ל את כל מרחב הפעולה בהחלטה על מתן חנינה לאלאור".

ח"כ אורן חזן (הליכוד), שהגיע היום לבית הדין הצבאי לצד משפחת אזריה, כתב בטוויטר כי "רק בישראל לוחם מצטיין שחיסל מחבל נתעב, שבא לרצוח ושפך דם יהודי, הופך בעל כורחו לעבריין מורשע בהריגה ונשלח לכלא". הוא הוסיף: "ממש מדינה חפצת חיים...".

נערכים לקראת פינוי מאחז עמונה. דצמבר 2016. ניב אהרונסון
"לא שופטי בית הדין הם אלה שיקבעו את סולם הערכים שלנו". סמוטריץ'/ניב אהרונסון

ח"כ בצלאל סמוטריץ' (הבית היהודי) טען כי הכרעת בין הדין מהווה "כשל ערכי ופגיעה בקדושת החיים". הוא הוסיף כי "מחבל שיוצא לרצוח יהודים הוא בן מוות, ומי שהורג אותו לא יכול להיות מואשם ברצח וגם לא בפגיעה בקדושת החיים. נקודה".

"את בתי הכלא צריכים למלא מחבלים ולא חיילים מצטיינים שנלחמים בהם", עוד אמר סמוטריץ'. "חיילים גיבורים שמעדו ועברו על הפקודות צריכים להיות מטופלים בהליך משמעתי ולא בדין הפלילי". הוא הבהיר כי "יש לי כבוד רב לבית הדין הצבאי, אבל עם כל הכבוד הזה לא שופטיו הם שיקבעו את סולם הערכים של החברה". גם הוא קרא לרמטכ"ל לחון את אזריה, וטען: "מדינת ישראל לא יכולה להרשות לעצמה להתבזות כך בעיניי אויביה".

"בית המשפט חידד את אמות המידה המוסריות של צה"ל"

"פוליטיקאים מבקשים לעצמם פופולריות זולה על חשבון הרמטכ"ל, במטרה להציג אותו כאיש הרע בסיפור"

יו"ר יש עתיד, יאיר לפיד, מסר כי הוא "מגבה את הרמטכ"ל ואת בית המשפט על עמידתם האיתנה על ערכי הצבא. הם אלה שמופקדים על רוח צה"ל וערכיו". לדבריו, "על כולנו לקבל את פסק הדין ללא עוררין. אנחנו מחזקים את ידי צה"ל ומפקדיו למול כל ההתקפות".

יו"ר סיעת יש עתיד, ח"כ עפר שלח, הוסיף כי "הקריאות לחנינה מיידית לאלאור אזריה הן המשך של ההתערבות הפוליטית המזהמת את התהליך כולו. פוליטיקאים מבקשים לעצמם פופולריות זולה על חשבון הרמטכ"ל, במטרה להציג אותו כאיש הרע בסיפור". לדבריו, "פרשת אזריה היא מבחן ערכי לצה"ל, ומבחן לכך שרק מפקדי הצבא יקבעו את ערכיו. ראוי להניח לרמטכ"ל לקבל החלטות ללא לחץ של המערכת הפוליטית, והעובדה שראש הממשלה אינו נוהג כך היא עוד עדות לחוסר המנהיגות שלו".

חבר הכנסת נחמן שי (המחנה הציוני) אמר כי "במשפטו של אזריה חידד בית המשפט והעמיד במקומן את אמות המידה המוסריות של צה"ל. בכך חשיבותו העקרונית והיא תישאר כתקדים לכל אירוע בעתיד". לדבריו, "מעתה ואילך אני סמוך ובטוח כי הרמטכ"ל, ואם יידרש גם נשיא המדינה, יקצו את מלוא שיקול הדעת לנסיבות המעשה, לתקופה שחלפה מאז, למעצר הבית, ויגיעו למסקנות הראויות והנכונות".

הכרעת דין לאלאור אזריה  30 ביולי 2017. תומר אפלבאום, מערכת וואלה! NEWS
"המעורבות הפוליטית בפרשה גרמה נזק קשה מאוד". אזריה בבית הדין, היום/מערכת וואלה! NEWS, תומר אפלבאום

"בית המשפט הצבאי נתן גיבוי לרוח צה"ל ולעמידתו של הרמטכ"ל על ערכי צה"ל", מסר ח"כ אלעזר שטרן (יש עתיד). הוא טען כי "המעורבות הפוליטית בפרשה גרמה נזק קשה מאוד לצה"ל וגם לאלאור אזריה. אני קורא לראש הממשלה, לשרים ולחברי הכנסת למשוך את ידם מכל עיסוק בפרשיה ולהשאיר למפקדים את העיסוק בחנינה".

ח"כ איל בן ראובן (המחנה הציוני) אמר בעקבות ההכרעה כי "יש שופטים בישראל". הוא טען כי "המסר מהחלטת בית המשפט הוא מסר חשוב ועקרוני לחברה הישראלית. עוצמתנו היא בערכינו ובמוסר החברה הישראלית, גם כאשר נלחמים באויב. כלי המלחמה שלנו הם שונים בתכלית השינוי מכלי המלחמה של אויבינו. אין שום סתירה בין מוסר וערכים לבין חתירה למגע וניצחון בקרב".

אבי גבאי באירוע חילופי יו"ר במפלגת העבודה 12 ביולי 2017. ראובן קסטרו, מערכת וואלה!
"אנשים בעלי מעמד רשמי פוגעים בטוהר ההליך המשפטי". גבאי/מערכת וואלה!, ראובן קסטרו

גם ח"כ איתן כבל (המחנה הציוני) טען כי "יש שופטים ויש פסק דין. אין מקום לעמדות או פרשנויות". לדבריו, "כעת, כולם מחויבים לציית להחלטת בית הדין, זו הדרישה הבסיסית מכל אזרח שחי במדינה דמוקרטית ורוצה את שלטון החוק - ולא את שלטון הרחוב".

יו"ר המחנה הציוני אבי גבאי קרא: "תוציאו את הפוליטיקה הקטנה מהצבא ומהליכיו השיפוטיים". לדבריו, "גם היום לבי עם המשפחה וכן גם עם תומכי אזריה, להוציא המיעוט המקלל והמאיים שבהם, בני משפחת אזריה ששלחו את בנם לשירות צבאי קרבי וברגע אחד התהפך עליהם עולמם".

זהבה גלאון. ראובן קסטרו, ניר פקין
"צה"ל לא יהיה מיליציה". גלאון/ניר פקין, ראובן קסטרו

"נבחרי ציבור התבטאו באופן אקטיבי על אף מעמדם הממלכתי", הוסיף גבאי, "אנשים בעלי מעמד רשמי פוגעים בטוהר ההליך המשפטי. בעיצומה של הפרשה ראינו את ליברמן מתפתל באולפני הטלוויזיה, מגנה את גל ההתלהמות שהוא היה ממוביליו טרם מינויו לשר הביטחון".

הוא עוד אמר כי "ראינו גם את המסכה שנקרעה מעל פניו של נתניהו, שגם בפרשה הזו התגלה בוורטיגו מנהיגותי מובהק. הכול בשם הקרב הפוליטי עם בנט על שלושה וחצי מנדטים מתוך שולי הימין". גבאי סיכם: "פוליטיקאים לא צריכים לעסוק בהליכים משפטיים. פשוט".

ח"כ אראל מרגלית (המחנה הציוני) טען מצדו כי "בלי חרטה -אסור שתהיה חנינה". לדבריו, "החלטת השופטים מוכיחה כי ערכי צה"ל עומדים גם בפרץ הגחמות וההתלהמות של גורמים פוליטיים שמנסים לערער על צה"ל, על בתי המשפט ועל ערכים אוניברסליים שהם חלק מנשמת אפה של הציונות".

המועמדים לפריימריז במפלגת העבודה בעימות באולפן וואלה! NEWS 4 ביוני 2017. ראובן קסטרו
"בלי חרטה, אסור שתהיה חנינה". מרגלית/ראובן קסטרו

יו"ר מרצ ח"כ זהבה גלאון הוסיפה כי "גזר הדין של אלאור אזריה נותר על כנו, אבל המסר שהעביר בית הדין חשוב הרבה יותר. צה"ל לא יהיה מיליציה ולא תינתן לגיטימציה לחיילים שיפעלו ממקום נקמני עם מוסר של כנופיות". לדבריה, "הנזק העיקרי מפרשת אזריה הוא ליבוי אווירה ציבורית שמתארת רצח כגבורה ומקצוענות כבושה – חייל שירה למוות במחבל מנוטרל שלא מהווה עוד סכנה, מתואר כגיבור וכילד של כולנו".

להערכתה של גלאון, "אם אזריה יחליט שלא לערער לעליון, ויבקש את המתקת עונשו מהרמטכ"ל, יש לי אמון מוחלט ברמטכ"ל שלא ימתיק את עונשו". כמו כן, היא אמרה כי "יש לי אמון מלא בנשיא המדינה ראובן ריבלין, שלבו יהיה בצד הנכון של שלטון החוק ושל מוסר הלחימה, ושלא ייכנע ללחץ הציבורי שקורא לאפשר חנינה לאלאור אזריה".

(עדכון ראשון: 16:02)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully