וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חרף איומי ארה"ב: משאל העם שיהפוך את ונצואלה לדיקטטורה יוצא לדרך

30.7.2017 / 12:50

האופוזיציה תחרים את הבחירות לאסיפה החדשה, שתאפשר לנשיא מדורו לשנות את החוקה ולעקוף את הקונגרס. ממשל טראמפ הזהיר כי יטיל סנקציות נוספות אך השליט הסוציאליסטי סירב לסגת, גם אחרי מחאה אלימה שגבתה את חייהם של יותר ממאה איש

צילום: רויטרס, עריכה: ורד לידני

אזרחי ונצואלה יבחרו היום (ראשון) נציגים לגוף מחוקק חדש, שבסמכותו לכתוב מחדש את החוקה של המדינה השרויה במשבר כלכלי חריף. הנשיא ניקולס מדורו עורר ביקורת בינלאומית וזעם בקרב יריביו הפוליטיים כשדחף להקמת האסיפה המיוחדת אחרי כמעט ארבעה חודשים של מחאה מצד האופוזיציה, המזהירה כי הוא מבקש לכונן משטר אוטוקרטי ומחרימה את הבחירות. ההפגנות נגד המפלגה הסוציאליסטית השלטת גבו מאז אפריל את חייהם של יותר מ-115 בני אדם ועוד אלפים נפצעו ונעצרו.

"עד מחר, יהיה ברור שזאת לא רק הונאה חוקתית, אלא גם הטעות ההיסטורית הגדולה ביותר שמדורו וכנופייתו עשו", אמר מנהיג האופוזיציה פרדי גווארה. מדורו טוען כי הוא קורבן של ממשלות ימין ברחבי העולם וכי הקריסה הכלכלית של ארצו, שחווה מחסור חמור במזון ובתרופות וסובלת מאינפלציה תלת-ספרתית, היא תוצאה של "מלחמה כלכלית" שמנהלים אויביו נגד ונצואלה. לדבריו, רק הקמת האסיפה החדשה תוכל להביא לסוף המשבר והאלימות במדינה.

לקריאה נוספת:
רחובות נטושים ומתרסים בכבישים: שביתה כללית בוונצואלה נגד הנשיא
ונצואלה: 7 מיליון הצביעו במשאל עם נגד הנשיא; הרוגה מירי בקלפי
המשבר בוונצואלה מחריף: מסוק משטרה הפציץ את בית המשפט העליון

נשיא ונצואלה, ניקולה מדורו 30 ביולי 2017. רויטרס
טען שהוא קורבן של ממשלות ימין בעולם. הנשיא מדורו/רויטרס

האסיפה החוקתית החדשה תמנה 545 חברים, שייבחרו מתוך 6,100 מועמדים - בהם אשתו ובנו של מדורו. לפי ועדת הבחירות הלאומית, 364 נציגים ייבחרו לפי אזור גיאוגרפי. מבקרי השיטה טוענים כי היא מיטיבה עם אזורים כפריים, שם מדורו פופולרי יותר, בהשוואה לערים גדולות כמו קראקס הבירה, שם האופוזיציה חזקה יותר. 181 נציגים נוספים ייבחרו על בסיס מעמדות חברתיים.

מפלגות האופוזיציה מחרימות את הבחירות ותומכיהן מתכננים הפגנות ברחבי המדינה – צעד שמעלה את החשש לעימותים אלימים עם כוחות הביטחון. מבקרי הנשיא טוענים כי האסיפה החדשה תאפשר למדורו לפרק את הקונגרס, הנשלט בידי האופוזיציה, לעכב קיום בחירות עתידיות ולשכתב תקנות בחירות כדי למנוע מהסוציאליסטים להפסיד בהן. לפי הסקרים, רוב האזרחים מתנגדים לאסיפה החדשה, ובמשאל עם לא רשמי שקיימה האופוזיציה החודש, שבעה מיליון איש הצביעו נגד המהלך של מדורו. בממשל דחו את התוצאות ואמרו כי מספר המצביעים היה קטן בהרבה.

עוד באותו נושא

לקראת משאל העם: ונצואלה אוסרת על הפגנות נגד הנשיא

לכתבה המלאה
משאל עם בונצואלה 30 ביולי 2017. רויטרס
מחאה נגד משאל העם בקראקס, היום/רויטרס

משאל העם, שמתקיים לאחר דחיית הבחירות האזוריות וסירובו של מדורו להישמע להחלטות הקונגרס, ספג גינויים מצד מדינות המערב ושכנותיה של ונצואלה. ארצות הברית, הצרכנית הגדולה ביותר של נפט מוונצואלה, הטילה בשבוע שעבר סנקציות על 13 בכירים במפלגת השלטון. הנשיא דונלד טראמפ איים בהחרפת הצעדים נגד מדורו אם ההצבעה אכן תתקיים. קולומביה השכנה הבהירה כי לא תכיר בתוצאות.

המנטור של מדורו, הנשיא המנוח הוגו צ'אבס, קרא גם הוא בעבר לשינוי החוקה אחרי שעלה לשלטון ב-1999, אך שלא כמו מדורו, הוא ערך משאל עם קודם כדי לקבל את ברכתם של האזרחים. תומכי צ'אבס דחו את הניסיון לשנות את החוקה, שקיטב עוד יותר את המדינה המשוסעת. כמה ממתנגדי הממשלה שרפו אתמול מכונות הצבעה במדינת המחוז טצ'ירה, בניסיון לשבש את ההצבעה.

האסיפה החדשה אמורה להתכנס בתוך 72 שעות מאימות התוצאות הרשמיות. בכירים בהנהגה הבהירו כי היא תנקוט צעדים נגד התובעת הכללית לואיזה אורטגה, עד לא מכבר בעלת ברית של מדורו שהפכה לאחת ממבקריו הבולטים, וכן נגד מנהיגי הקונגרס שנשלט בידי האופוזיציה.

משאל עם בונצואלה 30 ביולי 2017. רויטרס
מחאה נגד משאל העם בקראקס, היום/רויטרס
הפגנה נגד הנשיא מדורו, קראקס, ונצואלה, 28 ביולי 2017. רויטרס
מפגינים מסתתרים מהמשטרה בעימותים בקראקס, היום/רויטרס

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully