וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הישרדות דונלד טראמפ: חצי שנה של הדחות מהבית הלבן

30.7.2017 / 8:08

כמעט כמו בתכנית הריאליטי שלו, נשיא ארצות הברית הספיק לפטר בכירים רבים בתקופה קצרה יחסית בבית הלבן. החל מגורמים שמצויים בחקירה ועד לכאלו שגילו על פיטוריהם בטלוויזיה - המאבק על לבו ואוזנו של הנשיא, מלווה בסיכון להדחה

רויטרס

חצי שנה ועוד שבוע - זה הזמן שחלף מאז הושבע דונלד טראמפ לנשיא ארצות הברית. מאז, הבית הלבן לא ידע הרבה רגעים של שקט. למעשה, חוסר היציבות בצוותו של הנשיא הורגש כבר בימיו הראשונים בתפקיד. הגורמים לכך רבים. ראשית, חלק משמעותי מבעלי התפקידים הבכירים בבית הלבן לא נשא קודם בתפקיד רשמי בעולם הפוליטי. כך למשל, מצא עצמו ראש מערך התקשורת בבית הלבן, שלא עבד כדובר יום אחד בחייו, מופתע אחרי ששיחה שניהל עם עיתונאי ובה קילל בשפת ביבים את עמיתיו לסגל הנשיאותי מצאה את דרכה לעיתון.

מהיום הראשון לכהונה ניכרו חריקות בצוות של הנשיא, והעלילה הלכה והסתעפה - ככל שעבר הזמן והדמויות התחלפו. האסטרטג הראשי, סטיב בנון, נחשב ליריבו של החתן, ג'ארד קושנר. גם דמויות בכירות אחרות כמו הדובר לשעבר שון ספייסר, ראש הסגל לשעבר ריינס פריבוס, והיועצת הבכירה קליאן קונווי – כל אחד ואחת מהם מצא את עצמו מנסה לתמרן לא רק בתוך העבודה הסבוכה גם כך, אלא במסגרת של מאבק על לבו ואוזנו של הנשיא.

עניין זה מוביל אותנו לנקודה האחרונה והמשמעותית מכולם - טראמפ, כך נראה, נהנה מכל הבלגן הזה, ומההתנהלות בסגנון תכנית ריאליטי שבה היועצים הבכירים ביותר מפוטרים בציוץ בטוויטר וראש ה-FBI לומד על פיטוריו בטלוויזיה. המסר שלו לבכירי הממשל שלו: "תהיו נאמנים לי או שתהיו בחוץ". דוברת הבית הלבן, שרה האקבי סנדרס, הודתה בכך לפני כמה ימים ואמרה כי "הנשיא מעודד את התחרות הזו" בין היועצים השונים. וכך, נוצר מצב שבו האנשים הקרובים ביותר לנשיא עסוקים כל היום בהדלפות ולכלוכים האחד נגד האחר כדי להוכיח שהם אלה שנאמנים לטראמפ לעומת חבריהם לסגל הבית הלבן.

לקריאה נוספת בוואלה! NEWS:
חיסול זבובים ופיטורים בטוויטר: ההשפלה שהעביר טראמפ את ראש הסגל המודח
הפנים החדשות של הבית הלבן: "אפטר את כולם"
"הדג מסריח מהראש": מנהל התקשורת של טראמפ מחריף את הכאוס בממשל

נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ וסגנו מייק פנס בחדר הסגלגל של הבית הלבן , 29 בינואר 2017. רויטרס
המאבק על לבו של הנשיא מוביל לחוסר יציבות. טראמפ ואנשי ממשלו/רויטרס

הדחתו של ראש הסגל פריבוס ביום שישי האחרון היא בהחלט לא האחרונה בשרשרת. כעת, יש לזכור שגם מעמדו של התובע הכללי ג'ף סשנז מעורער למדי, אחרי שטראמפ סימן גם אותו כמי שאינו נאמן מספיק. אבל עד שייגזר דינו של סשנז, נחזור לרשימת בכירי הממשל שפוטרו או אולצו להתפטר ב-190 הימים מאז נכנס טראמפ לתפקיד.

עוד באותו נושא

טלטלה בממשל טראמפ: ראש הסגל שנחשד בהדלפות הודח מתפקידו

לכתבה המלאה

סאלי ייטס

סאלי ייטס, התובעת הכללית של ארצות הברית לשעבר מעידה בסנאט בעניין הקשר בין פלין לרוסיה, 8 במאי 2017. רויטרס
פוטרה תוך עשרה ימים. סאלי ייטס/רויטרס

התובעת הכללית בפועל, מעין ירושה מימי ממשל ברק אובמה, שהתבקשה להמשיך ולמלא את תפקידה באופן זמני עד לכניסתו של ג'ף סשנז לתפקידו. היא פוטרה ב-30 בינואר, עשרה ימים בלבד לאחר שטראמפ נכנס לתפקידו, שעות ספורות לאחר שהנחתה את הפקידים במשרד המשפטים שלא להגן בבית המשפט על "צו החרם" של הנשיא.

מייקל פלין

מייקל פלין, היועץ לביטחון לאומי של הנשיא דונלד טראמפ, בטקס ההשבעה, 20 בינואר 2017. רויטרס
העילה הרשמית להדחה: שיקר לסגן הנשיא. מייקל פלין/רויטרס

מכל האנשים שפוטרו או אולצו להתפטר בממשל טראמפ, זה ככל הנראה גם המקרה המוצדק ביותר מכולם. 24 ימים בלבד לאחר שנכנס לתפקידו, ב-14 בפברואר, נאלץ היועץ לביטחון לאומי, מייקל פלין לעזוב. העילה הרשמית והמיידית להדחה הייתה כי שיקר לסגן הנשיא מייק פנס לגבי השיחות שהיו לו עם שגריר רוסיה בארצות הברית, סרגיי קיסליאק, לפני כניסתו לתפקיד. השניים שוחחו על האפשרות שוושינגטון תסיר את הסנקציות מעל מוסקבה אחרי שטראמפ ייכנס לבית הלבן. מדובר בעבירה משום שכאזרח פרטי אסור היה לפלין להבטיח הבטחות הנוגעות למדיניות החוץ של ארצו.

אבל זה היה רק קצה הקרחון. בהמשך התברר כי צוות חילופי השלטון של הנשיא טראמפ ידע עוד לפני השבעתו כי פלין נתון לחקירה פדרלית בגלל קשריו עם ממשלת טורקיה - ומינה אותו בכל זאת לתפקיד. הוא עבד כלוביסט עבור ממשלת טורקיה, מבלי שנרשם כסוכן זר ומבלי שניתן לו אישור לעסוק בכך בהיותו גנרל בדימוס. זאת ועוד, לפי סגן יושב ראש ועדת הביקורת בבית הנבחרים, אלייז'ה קאמינגס, פלין שיקר כאשר חידש את הסיווג הביטחוני שלו.

בשנת 2015, הוא נסע לרוסיה להשתתף בכנס של רשת הטלוויזיה הממשלתית RT עליה קיבל תשלום של 45 אלף דולר. למרות זאת, הוא הצהיר כי "חברות אמריקניות" שילמו על הנסיעה. מסירת מידע שקרי לממשל ביודעין היא עבירה פלילית שדינה עד חמש שנות מאסר.

למרות שהיועץ לביטחון לאומי לשעבר יידע את הצוות של טראמפ כבר ב-4 בינואר, 16 ימים לפני ההשבעה כי הוא מצוי בחקירה, הוא מונה לאחד מתפקידי המפתח בממשל. הוא נחשף למידע מסווג ורגיש וניגודי העניינים הפריעו לתפקודו כבר מההתחלה. שישה ימים בלבד לאחר מינויו, ניגשה לבית הלבן התובעת הכללית דאז, סאלי ייטס, והודיעה ליועצים משפטיים בממשל כי פלין עלול להיות נתון לסחיטה מצד ממשלת רוסיה. רק 18 ימים אחר כך הוא נאלץ להתפטר.

חודשיים לאחר שפלין אולץ להתפטר התבקשה גם סגנית היועץ לביטחון לאומי, קייטלין מקפרלנד לעזוב את תפקידה. זאת לאחר כניסתו של היועץ החדש לביטחון לאומי, הגנרל הרברט מקמאסטר. בתמורה, הוצע לה תפקיד חלופי כשגרירה בסינגפור.

ג'יימס קומי

עדותו של ראש האף בי איי לשעבר ג'יימס קומי בפניי הסנאט, וושינגטון, 8 ביוני 2017. רויטרס
שמע על פיטוריו בטלוויזיה. ג'יימס קומי/רויטרס

ב-9 במאי הופתעו כתבי הבית לאחר שקיבלו הודעה מהדובר לשעבר, שון ספייסר, שלפיה "הנשיא הודיע לראש ה-FBI, ג'יימס קומי, כי כהונתו הסתיימה". קומי עצמו, כך התברר בהמשך, גילה על פיטוריו מהטלוויזיה, וחשב שמדובר במתיחה. כמה שבועות לאחר מכן פורסם כי קומי פוטר לאחר שסירב להפצרותיו של טראמפ "לרדת" מהחקירה של קשרי מייקל פלין ורוסיה.

בשימוע שנערך לו בסנאט, קומי הדהים את שומעיו כשהודה כי הדליף את הדברים בתקווה שימונה חוקר מיוחד לבדוק את הפרשה - מה שאכן קרה. החוקר המיוחד רוברט מולר, אדם קפדן ויסודי, עובד באופן עצמאי כך שאינו חייב דין וחשבון לתובע הכללי. במילים אחרות, אי אפשר לפקח על מהלכיו. טראמפ אולי חשב שבפיטורי קומי הוא יאט את חקירת הקשרים עם רוסיה וישלח מסר מצנן לבאים בתור, אבל בדיעבד נראה כי ההפך הוא הנכון.

שון ספייסר

דובר הבית הלבן שון ספייסר בתדרוך לעיתונאים. 30 במאי 2017. AP
פוטר בשל שורת התבטאויות מביכות. שון ספייסר/AP

פיטוריו של ספייסר ריחפו באוויר במשך חודשים ארוכים בעקבות שורה של פליטות פה, תקריות מביכות וטעויות עובדתיות שהעמידו בספק את מידת התאמתו לתפקיד. בקדנציה הקצרה שלו כדובר הבית הלבן הוא טען כי טקס ההשבעה של טראמפ היה "עם הכי הרבה קהל אי פעם", אמר כי "אפילו אדם נתעב כמו היטלר לא השתמש בנשק כימי", התעמת באופן אישי עם עיתונאים ושיבש שמות של מנהיגים.

הנאמנות המוחלטת שלו לטראמפ הביאה אותו לעיתים גם לאמירות חינניות. כך, למשל, כשהנשיא צייץ בשעת לילה מאוחרת את המילה הבלתי נשכחת "קובפפה", ספייסר בחר לומר כי "רק הנשיא וקבוצה מצומצמת של אנשים יודעים למה הוא התכוון", במקום פשוט להודות שמדובר בטעות הקלדה. במקרה אחר, שאלו אותו עיתונאים מה עמדתו של הנשיא לגבי חרם הכניסה על תושבי שבע מדינות בעלות רוב מוסלמי. ספייסר התעקש כי "לא מדובר בחרם". כשהעיתונאית אמרה לו שזה בדיוק איך שטראמפ מכנה זאת, השיב לה ספייסר כי הנשיא קורא לזה כך כיוון שהוא "משתמש במילים שבהן משתמשת התקשורת". ספייסר עצמו, אגב, כינה את אותו המהלך "חרם" רק יממה קודם לכן.

בתחילת דרכו, טראמפ התלהב מהדובר שלו בעיקר בגלל נתוני הרייטינג הנאים שהניב התדרוך היומי לעיתונאים. מבחינת הנשיא, זה היה הדבר החשוב ביותר, ולא משנה שבהרבה מקרים ספייסר עורר מבוכה בהתנהלותו. בהמשך, כנראה שגם לנשיא נמאס, והוא הורה להפחית את תדירות התדרוכים באופן דרסטי. גם כשכבר יצא ספייסר לעיתונאים, במקרים רבים נאסר עליהם להעביר את הדברים בשידור חי. בסופו של דבר, מונה מעליו אנתוני סקרמוצ'י כראש מערך התקשורת. ספייסר הבין את הרמז, ועזב.

זמן קצר לאחר מכן, גם עוזר דובר הבית הלבן, מייקל שורט, עזב את תפקידו. שורט היה מקורב לספייסר, ומחליפו סקרמוצ'י, הזהיר בראיונות לתקשורת כי הוא עלול להיות מפוטר. בשל כך, שורט החליט להגיש את התפטרותו.

ריינס פריבוס

ראש הסגל היוצא בבית הלבן, ריינס פריבוס, עוזב את בסיס חיל האוויר אנדרוס, 28 ביולי 2017. AP
שימש כחוליה המקשרת עם המפלגה הרפובליקנית. ריינס פריבוס/AP

פריבוס שימש כראש הוועידה הרפובליקנית, והובא לבית הלבן על תקן נציג הממסד. טראמפ הגיע למפלגה מעולם העסקים ולא הכיר רבים מפעיליה ועסקניה המרכזיים. עבורם פריבוס היה הכתובת בבית הלבן והחוליה המקשרת בין הנשיא למפלגה. הוא גם נחשב למי שאמור לאזן כמה דמויות קיצוניות במיוחד כמו בנון ופלין. יחד עם זאת, אופיו הנוח יצר לו דימוי של אדם חלש. טראמפ הריח את החולשה הזו ולכן שקל את החלפתו במשך תקפה ארוכה. פריבוס עצמו הודה בריאיון ב-CNN כי הוא "דן באפשרות עם הנשיא פעמים רבות". בנוסף, הוצמדה לו תווית של מדליפן, ולא ברור שבצדק.

הדברים הגיעו לשיא בשבוע האחרון, כשראש מערך התקשורת בבית הלבן סקרמוצ'י, נהג באופן שערורייתי כלפי פריבוס. הוא אמר לעיתונאי כי ראש הסגל הוא "פרנואידי סכיזופרן מזוין", ואז צייץ בטוויטר כי הוא זועם על ההדלפות מתוך הבית הלבן ותייג את פריבוס. ביום שלמחרת הוא התראיין ב-CNN והמשיך לרמוז שפריבוס מדליפן, וכי "אם הוא רוצה להוכיח שאינו כזה, הוא מוזמן לעשות זאת". פריבוס לעומת זאת שמר על שתיקה. יממה לאחר מכן, במקום שטראמפ יעמיד את ראש מערך התקשורת במקומו ויסביר לו כי מדובר בהתנהלות לא קולגיאלית המסבה נזק לממשל, הוא בחר להודיע, איך לא, בטוויטר, על החלפתו של פריבוס.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully