וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

גרמניה: הדוקר בהמבורג - פלסטיני שהיה מוכר לרשויות כקיצוני

לפי הרשויות, מבקש המקלט, שנולד באיחוד האמירויות, סבל גם מבעיות נפשיות. אחד מחבריו פנה לרשויות וסיפר כי עבר הקצנה, אך בסוף החקירה נקבע כי הוא לא מציב איום מידי. "לא מבינים למה הוא עשה זאת"

זירת אירוע הדקירות בסופר בהמבורג, גרמניה, 28 ביולי 2017. רויטרס
הדוקר יואשם ברצח. זירת הדקירות בהמבורג, אתמול/רויטרס

הדוקר שהרג אתמול (שישי) אדם אחד ופצע שישה אחרים במתקפה במרכול בעיר המבורג שבגרמניה היה מוכר לרשויות במדינה, שהעריכו בעבר כי הוא מחזיק באידאולוגיה אסלאמית קיצונית אולם לא הצליחו לקבוע כי הוא מהווה איום מידי כלשהו. שר הפנים המחוזי אנדי גרוטה הסביר כי הדוקר בן ה-26, שזוהה רק כאחמד א., הופיע ברישומים המודיעיניים כאסלאמיסט אולם לא כג'יהאדיסט, ולא היו כלל אינדיקציות לכך שהוא עלול לבצע מתקפה בזמן הקרוב.

גרוטה גם ציין כי הדוקר, פלסטיני יליד איחוד האמירויות הערביות, הגיש בקשה למקלט בגרמניה, שאליה הגיע בחודש מרץ 2015, לאחר שעבר בספרד, שבדיה ונורבגיה. לא נמסר הרקע לבקשת המקלט של הצעיר הפלסטיני וטרם התברר באיזה אופן הגיע לאירופה, אולם בקשה זו נדחתה. עם זאת, לדברי השר, לא היה ניתן לגרשו באופן מידי מכיוון שהיו חסרים לו מסמכי זיהוי, בנוסף לקביעה כי הוא אינו יציב מבחינה נפשית.

זירת אירוע הדקירות בסופר בהמבורג, גרמניה, 28 ביולי 2017. רויטרס
שוטרים בזירת האירוע, אתמול/רויטרס

הנציגות הפלסטינית בברלין הייתה אמורה לספק לו מסמכי זיהוי חדשים – תהליך שנמשך כמה חודשים – והוא מסר לרשויות כי הוא יהיה מוכן לעזוב את המדינה ברגע שאלה יהיו מוכנים. אלא שבעת האחרונה, לדברי הרשויות וכפי שסיפרו מכריו של הדוקר, הוא ככל הנראה עבר תהליך של הקצנה, שהוביל למתקפה האחרונה – אותה, להערכת הרשויות, ביצע לבד לחלוטין.

טורסטן טוס, ראש השלוחה של הסוכנות לביטחון פנים בהמבורג, אמר כי אחד מחבריו של המחבל פנה לרשויות וסיפר כי הוא החל להתעמק בקוראן בעת האחרונה והפסיק לשתות אלכוהול. הוא זומן לריאיון, שבסיומו נקבע כי הוא בעל "אישיות מעורערת", אולם לא מציב איום מידי.

כמו כן, בחיפוש בחדרו של המחבל במרכז הקליטה שבו הוא מתגורר בהמבורג, לא נמצאו כלי נשק או חפצים דומים. על פי ההערכה, את הסכין באורך של כ-20 סנטימטרים ששימש לדקירה הוא לקח ממדף במרכול, ובאמצעותו דקר אזרחים, בעוד אחרים השליכו לעברו כיסאות וחפצים אחרים, וכך התאפשר מעצרו בזירה. התובע יורג פרוליך מסר כי עד כה, המחבל לא דיבר בחקירתו, וציין כי בכוונת הרשויות להעמידו לדין בגין רצח וניסיון רצח, אולם ככל הנראה לבקש להחזיקו במחלקה פסיכיאטרית במקום בבית כלא רגיל.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

הטיפול שמאריך את חייהם של חולי סרטן ריאה

בשיתוף העמותה הישראלית לסרטן ריאה

"הוא היה עצוב כי אמו הייתה חולה"

שכנו של המחבל במרכז הקליטה תיאר אותו כ"אינטליגנטי מאוד", וסיפר לסוכנות הידיעות הצרפתית כי "הוא תמיד עזר למבקשי מקלט אחרים עם בירוקרטיה". עם זאת, לדברי השכן, פליט סורי בן 31, בשבועות האחרונים "היה לו משבר, הוא החליף ללבוש אסלאמיסטי והתחיל לקרוא את הקוראן בקול רם בחדרו".

"שלושה שבועות אחרי רמדאן, היה לו משבר נוסף", תיאר, "הוא התחיל לשתות הרבה ולעשן ג'וינטים. הוא היה עצוב כי אמו הייתה חולה וכי בקשת המקלט שלו נדחתה". השכן סיכם: "אני חושב שכל הסיפור הזה עצוב מאוד. הוא היה בן 26, ועוד לא השיג כלום. אנחנו לא מבינים למה הוא עשה את זה".

שר הפנים המחוזי גרוטה ציין כי "אנחנו יכולים להגיד, לפי שעה, כי הוא פעל ממניעים דתיים-אסלאמיסטיים, אבל גם יש שם השפעות של חוסר יציבות פסיכולוגי". הוא הודה כי "התוקף היה מוכר לשירותי הביטחון, אולם ככל הידוע לנו, לא הייתה כל סיבה להעריך כי הוא עלול להוות סכנה מידית. היא נרשם כאסלאמיסט חשוד במערכותינו, אבל לא כג'יהאדיסט".

המתקפה האחרונה מגיעה בעוד מועד הבחירות הכלליות בגרמניה מתקרב. הקנצלרית אנגלה מרקל מקווה לזכות בכהונה רביעית בחודש ספטמבר הקרוב, אולם הביקורת נגד מדיניותה הפרוגרסיבית בקבלת פליטים ומבקשי מקלט, החל משנת 2015, ממשיכה למשוך אליה אש, במיוחד על רקע מתקפות טרור שבוצעו על ידי מבקשי מקלט.

הפיגוע האחרון שאירע בגרמניה היה מתקפת הדריסה בשוק חג המולד בברלין בחודש דצמבר האחרון, אז נהרגו 12 בני אדם. מבקש המקלט התוניסאי שביצע את הפיגוע, אניס אמרי, היה גם הוא מוכר לרשויות, אולם גם הוא לא נחשב לאיום מידי. המעקב אחריו הופסק, לאחר שסוכנויות הביטחון לא הצליחו לקשור אותו לחשד ממשי כלשהו.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully