וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המשבר בהר הבית: עבדאללה מלך ירדן והנשיא טראמפ שוחחו לראשונה

29.7.2017 / 1:03

המלך עבדאללה שוחח עם נשיא ארצות הברית על ההתפתחויות האחרונות בהר הבית ומסגד אל-אקצא, והודה לו על תמיכתו וכן על החלק שמילא ממשלו בפתרון המשבר. מדובר בשיחה הראשונה שמקיים הנשיא האמריקני עם מנהיג באזור בנושא

צילום: רוני כנפו, עריכה: יוסי אלטר

המלך עבדאללה שוחח אתמול (שישי) עם נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ על ההתפתחויות האחרונות במשבר הר הבית ומסגד אל-אקצא. לפי סוכנות הידיעות הירדנית "פטרה", המלך הודה לנשיא האמריקני על תמיכתו וכן על החלק שמילא ממשלו בפתרון המשבר. מדובר בשיחה הראשונה שמקיים הנשיא עם מנהיג באזור בנושא.

במהלך השיחה הדגיש המלך עבדאללה את חשיבותו של שיתוף הפעולה כדי להימנע מהישנות של משברים ולשמור על הסטטוס קוו במסגד אל-אקצא ובהר הבית. את המגעים מאחורי הקלעים לפתרון המשבר ניהלו שליחי טראמפ ג'ארד קושנר וג'ייסון גרינבלט שהיה באזור.

מהבית הלבן נמסר כי "שני המנהיגים אמרו כי הם מעודדים מהמאמצים שננקטו כדי להפיג את המתחים ואת ההתקדמות שהושגה. הם התחייבו להמשיך להישאר בקשר הדוק". עוד נמסר כי "הנשיא טראמפ הדגיש את תפקידה החשוב של ירדן לשמירת הביטחון האזורי".

לקריאה נוספת:
עבדאללה תוקף את נתניהו: "להתנהגותו יהיו השלכות על היחסים"
עבדאללה ואבו מאזן: "לכבד את המציאות ההיסטורית בהר הבית"

נשיא ארה"ב דונלד טראמפ מברך את מלך ירדן עבדאללה השני במסיבת עיתונאים משותפת בבית הלבן בוושינגטון, ארה"ב, 5 באפריל 2017. רויטרס
טראמפ ועבדאללה/רויטרס

גרינבלט, השליח המיוחד של הנשיא לאזור בירך שלשום "על המאמצים להפחתת המתיחות בירושלים". לדבריו, "אנו מאמינים שרגיעה וביטחון יצרו את ההזדמנויות הטובות ביותר לשוב לשולחן המשא ומתן". גרינבלט הוסיף כי ארצות הברית תמשיך לעקוב מקרוב אחר המצב.

שלשום הביעה ירדן שביעות רצון על הסרת אמצעי הביטחון בהר הבית ומסרה כי צעד זה יסלול את הדרך לרגיעה באזור. דובר הממשלה מוחמד אל-מומאני ציין כי פירוק גלאי המתכות, מעברי הבדיקה והמצלמות "נדרשו כדי לשמור על המצב החוקי וההיסטורי. ישראל ככוח כובש לא יכולה לכפות צעדים שמשנים את הסטטוס קוו", אמר מומאני ל"פטרה".

עוד באותו נושא

מייאוש לשכרון כוח: ה"אפטר פארטי" של הניצחון הפלסטיני בהר הבית

לכתבה המלאה
שער האריות, ירושלים, 28 ביולי 2017. נועם מושקוביץ
שער האריות, אתמול/נועם מושקוביץ

במשך כל המשבר בהר הבית עמד עבדאללה על קשר עם גורמים בישראל וברשות הפלסטינית במטרה להשיב את המצב לקדמותו. ביום רביעי הוא שוחח עם יו"ר הרשות הפלסטינית אבו מאזן והשניים קראו לכבד את המציאות ההיסטורית בהר הבית.

המשבר הנוכחי בהר הבית החל בעקבות פיגוע הירי במתחם שבו נהרגו שני שוטרים ישראלים, רס"מ כמיל שנאן ורס"מ האיל סתאוי. בעקבות הפיגוע שאירע ביום שישי לפני כשלושה שבועות נסגר לשתי יממות המתחם למבקרים, לראשונה מאז ניסיון ההתנקשות בפעיל הר הבית יהודה גליק.

כוחות משטרה בעיר העתיקה בירושלים, 28 ביולי 2017. דוברות משטרת ישראל, מערכת וואלה!
הר הבית, אתמול/מערכת וואלה!, דוברות משטרת ישראל

סגירת המתחם עוררה זעם רב בקרב הפלסטינים ונתפסה כערעור הסטטוס קוו באתר הקדוש. ביום ראשון שלאחר הפיגוע פתחה המשטרה את האתר, אך באותו השבוע הוחלט בקבינט לתגבר בו את האבטחה באמצעות גלאי מתכות ומצלמות חכמות.

החלטה זו הביאה להפגנות סוערות בירושלים ועימותים בין פלסטינים לכוחות הביטחון בשכונות במזרח העיר. בעימותים נהרגו ארבעה מפגינים פלסטינים מירי. ביום שישי שלאחר מכן אירע פיגוע דקירה בהתנחלות חלמיש ושלושה בני משפחת סלומון, יוסי, חיה ואלעד נרצחו. המחבל בפיגוע טען כי עשה זאת בשל הפרת הריבונות בהר הבית מצד ישראל.

השבוע, בין היתר במקביל לתקרית ירי בשגרירות ישראל בירדן, החליטה הממשלה לפרק את אמצעי האבטחה בהר הבית. בתחילה פורקו גלאי המתכות ובהמשך המצלמות, ואתמול בלילה שערי המצלמות. מתחילת המשבר ועד שלשום לא הסכימו אנשי הווקף המוסלמי לאפשר תפילה בתוך הר הבית, אלא רק מחוצה לו. שלשום, עם הסרת אמצעי האבטחה, החלו מוסלמים להיכנס להר הבית ולהתפלל בתוכו.

(עדכון ראשון: 21:55)

שער האריות, ירושלים, 28 ביולי 2017. נועם מושקוביץ
הכניסה להר הבית, אתמול/נועם מושקוביץ

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully