וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

צה"ל: 9 פלסטינים נפצעו בהפרות סדר בגדה; הסהר האדום: 225 נפצעו

כוחות הביטחון פיזרו מתפרעים בכמה מוקדים ברחבי יהודה ושומרון וצה"ל מסר על ארבעה עצורים. בירושלים שרר שקט יחסי. אחר הצהריים דווח כי המשטרה פתחה את כל השערים להר הבית ואפשרה כניסה מתחת לגיל 50

צילום: רוני כנפו, עריכה: יוסי אלטר

הפרות סדר התרחשו בצהריים (שישי) ברחבי יהודה ושומרון, לאחר שהסתיימו תפילות יום שישי בעיר העתיקה בירושלים. הסהר האדום הפלסטיני דיווח על 225 פצועים בתקריות ברחבי הגדה מירי כדורי גומי ומגז מדמיע, אך צה"ל טען כי נפצעו רק תשעה בני אדם. דובר צה"ל מסר עוד כי במהלך הפרות הסדר האלימות הושלכו בקבוקי תבערה, ייודו אבנים, הונחו שני מטענים מאולתרים והובערו צמיגים. כוחות צה"ל ומג"ב עצרו ארבעה מעורבים בהפרות הסדר ביהודה ובבנימין.

בירושלים שרר היום שקט יחסי. אחר הצהריים דיווחו כלי תקשורת פלסטיניים כי המשטרה פתחה את כל השערים להר הבית ואפשרה כניסה לצעירים מתחת לגיל 50. משטרת ירושלים מסרה כי תפילות יום שישי בהר הבית הסתיימו ללא אירועים חריגים וכי אלפי מתפללים הגיעו לעיר העתיקה. בשל כך פורקו החסימות שהוצבו סביב העיר. עוד נמסר כי לקראת סיום התפילות החלו צעירים להתגודד בצומת רוקפלר וליידות אבנים וחפצים אל עבר המשטרה, שבתגובה נקודתית פיזרה את המתפרעים.

לקריאה נוספת:
מייאוש לשכרון כוח: ה"אפטר פארטי" של הניצחון הפלסטיני בהר הבית
בתום בוקר מתוח: השקט נשמר בעיר העתיקה לאחר תפילת הצהריים
עימותים בין כוחות הביטחון למתפללים בהר הבית; דיווח: יותר ממאה נעצרו

עימותים במזרח ירושלים, יולי 2017. נועם מושקוביץ, מערכת וואלה! NEWS
מתפללים נמלטים מכוח מג"ב בוואדי ג'וז בירושלים/מערכת וואלה! NEWS, נועם מושקוביץ
עימותים במזרח ירושלים, יולי 2017. נועם מושקוביץ, מערכת וואלה! NEWS
שוטרי מג"ב בוואדי ג'וז, היום/מערכת וואלה! NEWS, נועם מושקוביץ

מוקדם יותר בבית לחם התקהלו 200 בני אדם בסמוך לקבר רחל, בצומת פריגת שבכניסה לשכם כ-50 פלסטינים זרקו אבנים וגלגלו צמיגים בוערים אל עבר כוח צה"ל. הכוח השיב בירי כדורי גומי וכתוצאה מכך נפצעו שני בני אדם בפלג גופם התחתון. בהפרות סדר במחסום קלנדיה שמצפון לירושלים נפצע באורח קל חייל צה"ל שנפגע בפניו מיידוי אבנים.

בנוסף לכך, בסמוך לכפר קדום שבשומרון יידו כ-30 פלסטינים אבנים אל עבר כוח צה"ל ובקלקיליה כעשרה אנשים גלגלו צמיגים בוערים אל עבר כוח צה"ל. עימותים נרשמו גם בין מתפללים לכוח מג"ב בשכונת ואדי ג'וז בעיר העתיקה בירושלים, במהלכם השליך הכוח כמה רימונים הלם לפיזור המתפרעים. בנבי סאלח שבבנימין הפגינו עשרות בני אדם מפגינים, וכוח צה"ל פיזר אותם בעזרת אמצעים לפיזור הפגנות. בגם בסמוך לגדר המערכת ברצועת עזה התפרעו עשרות פלסטינים, בסמוך לנחל עוז. כוח צה"ל פיזר אותם בעזרת אמצעים לפיזור הפגנות.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
הסכין ששימשה את הדוקר בניסיון הפיגוע בצומת גוש עציון/מערכת וואלה!, צילום מסך

הבוקר הוחלט לאסור על כניסתם של מתפללים מתחת לגיל 50 לעיר העתיקה בירושלים ולמתחם הר הבית. כניסתן של נשים בכל הגילאים הותרה. בשעות הבוקר נשמר השקט והשוטרים בכניסה לשער האריות אף אפשרו כניסת גברים צעירים יותר לאחר שעברו תשאול ביטחוני. אולם, זמן קצר לאחר שהסתיימה תפילת הצהריים החלו להירשם עימותים ברחבי הגדה ובמזרח ירושלים

אלפי צעירים פלסטינים נאספו ברחבי העיר העתיקה, בקרבת הכניסות להר הבית מעבר למחסומים המשטרתיים. עם תום התפילה, הם התפזרו בשקט באזור הרחובות סולטאן סולימאן וסלאח א-דין. הווקף האסלאמי הודיע כי יקיים הערכת מצב בשעות אחר הצהריים.

צעירים בשכונת וואדי ג'וז, מזרח ירושלים, 28 ביולי 2017. נועם מושקוביץ
מתפללים מתאספים לתפילת הצהריים באזור ואדי ג'וז, היום/נועם מושקוביץ

השר לביטחון הפנים גלעד ארדן קיים היום בסמוך לכותל המערבי הערכת מצב עם מפכ"ל המשטרה רב-ניצב רוני אלשיך ומפקד מחוז ירושלים ניצב יורם הלוי, לקראת תפילות הצהריים. ארדן שיבח את שוטרי המחוז על "הנחישות והעמידה האיתנה", ועל מעצרם של עשרות מתפרעים בהר הבית.

לדבריו, "משטרת ישראל עשתה את כל הצעדים על מנת להביא לרגיעה בשטח. ההסתה עדיין קיימת ויש מי שרוצה בכל מצב להתסיס ולהבעיר את השטח. אנחנו לא נהסס וננקוט יד קשה ותקיפה". עוד אמר ארדן כי "האחריות העליונה של משטרת ישראל היא להבטיח את הביטחון בהר ובירושלים".

כוחות משטרה בעיר העתיקה בירושלים, 28 ביולי 2017. דוברות משטרת ישראל, מערכת וואלה!
שוטר בסמוך לשער האריות, היום/מערכת וואלה!, דוברות משטרת ישראל

המפכ"ל אלשיך ציין כי המשטרה "תמשיך במשימתה לשמור על הריבונות הישראלית על הר הבית ועל הסטטוס קוו. המצב על ההר שב לקדמותו ונאפשר לכל מתפלל שחפץ בכך להגיע ולהתפלל, אך לא נאפשר לנצל את המקום הקדוש כדי לעורר הפרות סדר, להתפרע ולהתעמת עם השוטרים". לדבריו, "ננהג בכבוד ובאדיבות למתפללים וביד קשה למתפרעים והמתסיסים".

משטרת מחוז ירושלים זכתה לתגבור של שתי פלוגות מג"ב מאוגדת יהודה ושומרון ונערכה בכוחות מתוגברים סביב הכניסות להר משעות הבוקר. אתמול הזהיר מפקד המחוז ניצב יורם הלוי את המתפללים שביקשו להגיע לעיר מפני הפרות סדר. "אם יש כאלה שינסו מחר להפר את הסדר ולפגוע בשוטרים או באזרחים, שלא יהיו מופתעים שיהיו גם נפגעים במהלך האירועים. באותה נשימה, אני קורא להרגעת הרוחות ושאף אחד לא ינסה אותנו כאן מחר", אמר.

(עדכון ראשון: 14:05)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully