וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

העליון אישר לדחות את ריקון מכל האמוניה עד 18 בספטמבר

ערעור חיפה כימיקלים על עצם הריקון נדחה, אך השופטים אישרו שלא לבצע את המהלך כבר בשבוע הבא, כפי שהורו בעבר: "המערערת עשתה דין לעצמה, הועמדנו בפני עובדה מוגמרת; המשרד להגנת הסביבה לא הגיב כראוי"

צילום: ארכיון צלמי וואלה, עריכה: יוסי אלטר

בית המשפט העליון דחה את עתירת חיפה כימיקלים נגד ריקון מכל האמוניה, וקבע כי יש לרוקן את המכל תוך חודש וחצי, עד 18 בספטמבר. השופטים קבעו כי הריקון יתבצע ב"כל שיטה שהמשרד להגנת הסביבה ורשויות הביטחון יאשרו". המדינה ביקשה להאריך את הארכה שניתנה עד תחילת ינואר הקרוב, בנימוק ש"ריקון מוקדם יותר יביא לסיכון ממשי לסביבה".

השופטים מלצר, סולברג ושהם מתחו ביקורת חריפה על חיפה כימיקלים, וקבעו שהיא "עשתה דין לעצמה" כשעיכבה את דחיית הריקון חרף פסיקות קודמות, וקבעו כי "אין ליתן למערעת ליהנות מפרי מחדליה".

"המערעת חדלה מלקדם את המהלכים למימוש השיטה שנבחרה, ואילו המשרד להגנת הסביבה לא הגיב כראוי", נכתב בפסק הדין, "לא ניתן ליתן יד להתנהלות שכזו, ואולם הועמדנו בפני עובדה מוגמרת ובהתחשב בכך שטובת הציבור ובטיחותו היא בראש מעיינינו - נאשר דחיה נוספת ואחרונה לריקון סופי ומוחלט של המיכל".

חיפה. ערן גילווארג
ירוקן לפני ראש השנה. מכל האמוניה בחיפה/ערן גילווארג

מבקר המדינה העביר בשבוע שעבר ליועץ המשפטי לממשלה מידע המעלה לדבריו חשש למעשים פליליים בטיפול גופי המדינה בבעיית האמוניה. מהמידע עולה חשש כי הבחינה וההכרעה באשר למציאת פתרונות לאספקת האמוניה למשק נעשו, לכאורה, באופן מוטה, כדי להיטיב כלכלית עם חברת חיפה כימיקלים – במקביל למידור אנשי המשרד להגנת הסביבה ממעורבות בעניין.

בהתייעצות של משרד מבקר המדינה עם פרקליט מחוז חיפה עלה בין היתר חשד לעבירה על טוהר המידות. כמו כן עלה חשש שמניעים פסולים עמדו בבסיס ההחלטות של גורמי המדינה. גורמים במשרד מבקר המדינה ציינו כי החלטות התקבלו תוך מידור לכאורה של אנשי המקצוע של המשרד להגנת הסביבה במחוז חיפה.

מהמשרד להגנת הסביבה נמסר כי "נדהמו לשמוע מהתקשורת על ההאשמות החמורות האלו". השר זאב אלקין אמר בתגובה כי הוא "נותן גיבוי מלא לעובדי המשרד ולמנכ"ל, שהם עובדי מדינה מסורים ומקצועיים".

עובדי חיפה כימיקלים חוסמים את הכביש מול מעון ראש הממשלה, ירושלים 29 במרץ 2017. נועם מושקוביץ
עובדי חיפה כימיקלים מפגינים מול בית ראש הממשלה/נועם מושקוביץ
הפגנה בעד סילוקו של מכל האמוניה ממפרץ חיפה מול בניין העירייה, 26 בפברואר 2017. שלומי גבאי
תושבי חיפה מפגינים למען ריקון מכל האמוניה/שלומי גבאי

מעיריית חיפה נמסר: "העירייה מברכת על כך שבית המשפט העליון דחה את עמדת המדינה שדומה באופן 'מפליא' לעמדת חיפה כימקלים והורה על ריקון המיכל בתוך חודש וחצי. עיריית חיפה מפנה את הציבור לסעיף 40 ב בפסק הדין הקובע את שאנו חשים מזה זמן רב, ובו נאמר כי הרגולטור משנה את עמדתו ללא סיבה בהתאם לעמדתה של חיפה כימקלים".

מעמותת צלול נמסר: "זהו יום חג היסטורי לציבור במפרץ חיפה וישראל. עמותת צלול גאה על חלקה בהובלת המהלך שתסיים היום בפסיקת בית המשפט העליון שיש לסגור את מיכל האמוניה המסוכן סופית לא יאוחר מספטמבר השנה. לאור הביקורת החריפה שהעביר בית המשפט על התנהלות הרגולטור, המצטרפת ומחזקת את הביקורת של מבקר המדינה, צלול דורשת שלא לאפשר הכנסתן של אוניות אמוניה קטנות למפרץ חיפה. חלופה מסוכנת שקודמה בלחץ חיפה כימיקלים, ואשר תמשיך את הסיכון של תושבי חיפה והצפון".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully