וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ביקורת במשטרה: הפלישה לבית המכפלה בחברון – תחת עיני החיילים

26.7.2017 / 15:30

גורמים במשטרה טענו כי כוחות צה"ל לא מנעו כניסת כמאה מתנחלים למבנה בחברון. לדברי חלק מהפולשים, "החיילים ראו אותנו, אך לא אמרו דבר". דובר צה"ל: "החיילים דיווחו מיד". מגעים עם המתנחלים לפשרה

צילום: שבתי בנדט, וואלה!NEWS, עריכה: יאיר דניאל

מתנחלים בבית המכפלה – עדכונים אחרונים

- גורמים במשטרה: צה"ל לא מנע כניסת משפחות לבית המכפלה
- דובר צה"ל: "החיילים דיווחו מיד"
- המתנחלים: הוצע פתרון לפיו חלק מהמשפחות יישארו במקום
- נציגי ראש הממשלה ומשרד הביטחון יגיעו לדון עם המתנחלים
- עימותים בין שוטרים למשפחה פלסטינית
- צה"ל הכריז על השטח כשטח צבאי סגור

גורמים במשטרה מתחו היום (רביעי) ביקורת על כך שצה"ל לא מנע את פלישת 15 משפחות המתנחלים לבית המכפלה בחברון, אתמול בשעות אחר הצהריים. במשטרה תהו כיצד הצליחו כמאה המתנחלים להיכנס לבית האטום בניגוד להוראות החוק, על אף שמשני צדיו מוצבות עמדות צבאיות מאוישות בחיילים ולמרות שהכניסה הושלמה באור יום. מדובר צה"ל נמסר בתגובה לטענות המשטרה כי "החיילים דיווחו מיד עם כניסת המתיישבים למבנה".

המתנחלים הגיעו אתמול למבנה, שעסקת רכישתו טרם אושרה סופית, ונשארו ללון בו לאחר שראש הממשלה בנימין נתניהו הנחה את שר הביטחון אביגדור ליברמן שלא לפנותם בלילה. לדברי המתנחלים, ההצעה היחידה שנשקלת היא השארת חלק קטן מהמשפחות בבית ופינוי מרצון של היתר.

עוד בוואלה! NEWS:
הדרך הבטוחה לתהום: פוליטיקת המגנומטרים של נתניהו ואבו מאזן
ההנהגה הפלסטינית קראה להסלמה במאבק העממי נגד ישראל
עקב הפיגוע בחלמיש: בצה"ל מנסים להדק האבטחה סביב בתים סמוכי גדר

מתנחלים בבית המכפלה, חברון, 26 ביולי 2017. ניב אהרונסון, ניב אהרונסון
עימותים בבית המכפלה, היום/ניב אהרונסון, ניב אהרונסון
מתנחלים בבית המכפלה, חברון, 26 ביולי 2017. ניב אהרונסון, ניב אהרונסון
עימותים בין השכנים הפלסטינים לכוחות המשטרה. בית המכפלה, היום/ניב אהרונסון, ניב אהרונסון
מתנחלים בבית המכפלה, חברון, 26 ביולי 2017. ניב אהרונסון, ניב אהרונסון
"חצי שעה עד שהחיילים התייחסו לעניין". כוחות ליד בית המכפלה, היום/ניב אהרונסון, ניב אהרונסון

לדברי חלק מהפולשים, "החיילים ראו אותנו אך לא אמרו דבר, למרות שהגענו בקבוצה ועם ציוד". הם טענו כי רק כחצי שעה לאחר שנכנסו החלו כוחות הצבא במקום "להתייחס לעניין" ולבחון עד כמה כניסתם של המתנחלים לגיטימית. עבור המשפחות, היה אתמול חשש כי החיילים ימנעו מהם את הכניסה, אולם הסיכון שלקחו השתלם.

היום הם שומרים על אופטימיות ומקווים כי הלחץ הפוליטי שמופעל מימין על ראש הממשלה נתניהו יאפשר להם להישאר במבנה. לקראת השעה 14:00 יגיעו למקום נציגי ראש הממשלה ומשרד הביטחון לדון עם המתנחלים, בניסיון להגיע לפשרה מוסכמת כלשהי.

על אף כל זאת, במשטרה מעריכים כי פינויים של המתנחלים מבית המכפלה לא יהיה קשה, אם יידרשו הכוחות לכך. במקביל, במהלך היום פרצו עימותים באזור בית המכפלה בין פלסטינים תושבי השכונה לכוחות המשטרה הישראליים, לאחר שמשפחה שכנה ביקשה להכניס צלמים לביתה והמשטרה סירבה.

מתנחלים בבית המכפלה, חברון, 26 ביולי 2017. ניב אהרונסון, ניב אהרונסון
הוצא צו שטח צבאי סגור. בית המכפלה/ניב אהרונסון, ניב אהרונסון
מתנחלים בבית המכפלה, חברון, 26 ביולי 2017. ניב אהרונסון, ניב אהרונסון
כוחות משטרה, היום בבית המכפלה/ניב אהרונסון, ניב אהרונסון

מוקדם יותר היום הוציא מפקד חטיבת חברון אלוף-משנה יצחק כהן צו שטח צבאי סגור על בית המכפלה, כדי למנוע כניסה של מתנחלים נוספים למקום. בצה"ל הסבירו כי הטלת הצו אינה קשורה בהחלטה לפינוי המתנחלים. המשפחות שפלשו למבנה, חמש שנים לאחר פינויו, תכננו זאת בשבועות האחרונים לאחר שוועדת העררים של הפרקליטות הצבאית ביהודה ושומרון קבעה כי תיק הבעלות על המבנה יישלח לבחינה מחודשת בוועדה לרישום ראשון במנהל האזרחי.

לנוכח המתיחות המדינית והביטחונית בשבועיים האחרונים, סביב משבר הר הבית, הכניסה התעכבה – עד אתמול. המשפחות פונו מבית המכפלה בשנת 2012 חרף טענותיהן כי הבית נרכש כדין. המבנה נאטם, אולם בעיקר בהלחמת הדלתות והחלונות, באופן שניתן לפרוץ אותו יחסית בקלות ובמהירות. הכניסה הנוכחית התבצעה בחשאי, לאחר שהמשפחות התארגנו עם ציוד מינימלי לשהייה של כמה ימים. אחד הפולשים דאג לפרוץ את אחד מהפתחים, והמשפחות נכנסו למבנה ונעלו את עצמן בפנים.

מדובר צה"ל נמסר בתגובה כי "לאור תגבור הכוחות בסוף השבוע האחרון ביהודה ושומרון, אחד מגדודי הגזרה ביצע משימת הגנה בישוב היהודי בחברון מתוך מטרה לשמור על הביטחון ולסכל פיגועים. במסגרת משימה זו ישב חפ"ק הגדוד בבית מפקד החטיבה בעיר העתיקה בחברון הסמוך לבית המכפלה. משימת החיילים לא הוגדרה כשמירה על בית המכפלה, וכל ניסיון לקשור בין הדברים אינו נכון. ברגע שהבחינו חיילי צה"ל במתישבים בבית המכפלה דווחו על כך והוקפצו כוחות נוספים למקום".

מתנחלים בבית המכפלה, חברון, 26 ביולי 2017. ניב אהרונסון, ניב אהרונסון
מתנחלים ליד בית המכפלה, היום/ניב אהרונסון, ניב אהרונסון
מתנחלים בבית המכפלה, חברון, 26 ביולי 2017. ניב אהרונסון, ניב אהרונסון
שרים בליכוד ובבית היהודי בירכו. בית המכפלה, היום/ניב אהרונסון, ניב אהרונסון

לפי הצו הצבאי המונהג בשטחים, כל עסקת נדל"ן חייבת בהיתר של שר הביטחון, וזה טרם ניתן משום שהעסקה אינה סופית. המתנחלים כבר ניסו לאכלס את "בית המכפלה" בתחילת החודש, אך פונו בידי כוחות הביטחון. הם עשו זאת לאחר שוועדת העררים הצבאית הורתה לוועדה לרישום ראשון במנהל האזרחי לחדש את הליכי רישום הבית על שם רוכשיו היהודים.

הליכים אלו הופסקו לפני כשנה וחצי. לפי החלטת ועדת העררים, הוועדה לרישום ראשון התעלמה ממסמכים הנראים מקוריים או מסמכים הנראים מאושרים אישור של נוטריון, ולא הוכיחה שהמסמכים שהוגשו להוכחת הרכישה מהימנים. בספטמבר 2013, לאחר הרג חייל צה"ל בתקרית ירי סמוך למערת המכפלה, הורה ראש הממשלה בנימין נתניהו "לפעול לאלתר" לאכלוס בית המכפלה, כתגובה לאירוע.

אמש בירכו שרים וחברי כנסת את 15 המשפחות על כניסתן לבית המכפלה וקראו לראש הממשלה ושר הביטחון לאפשר לאותן משפחות להישאר בביתן. השר להגנת הסביבה ולענייני ירושלים זאב אלקין אמר כי הוא מברך בחום על המהלך וקרא "לפעול להשארתם בבית לצמיתות". שר התיירות יריב לוין הוסיף כי זו "שערורייה שיהודים רוכשים בתים כדין ונאסרת עליהם הכניסה". גם שר החקלאות אורי אריאל הגדיר זאת "התפתחות חשובה ומשמחת", וח"כ מיקי זוהר ציין כי "ארץ ישראל נבנתה על ידי אבותינו ואל לנו לשכוח זאת".

(עדכון ראשון: 12:52)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully