וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

צהרונים נגד רפורמת כחלון: הגבלת התשלום תגרור פיטורי עובדים

24.7.2017 / 18:00

אחת ממפעילות הצהרונים שמחו על התכנית היא נמרה בן אליעזר, שהודיעה כי לא תיגש למכרז להפעלת המועדוניות בשנה הקרובה. "מעמידים אותנו במצב של אין מוצא", כתבה בן אליעזר, המפעילה כ-38 צהרונים בתל אביב

צילום: ערן גילווארג, עריכה: ניב מעוז

(שר האוצר כחלון מציג את תכנית "נטו משפחה" באפריל)

"בתקציב שמציע כחלון לא נוכל להפעיל את המועדוניות" – כך טענה נמרה בן אליעזר, בעלת חברה פרטית המפעילה מועדוניות צהרונים לילדים בגילאי גן וכיתות נמוכות בתל אביב על רפורמת הצהרונים שמקדם משרד האוצר בראשות השר משה כחלון. בן אליעזר, בת 66, בעלת חברת "בצהרי היום" המפעילה 38 צהרונים בעיר הוסיפה כי הרפורמה "לא מתאימה לתל אביב" וכי לצערה תיאלץ לפטר כמאה מעובדי החברה, הקיימת מזה כ-15 שנה.

בן אליעזר אינה מפעילת הצהרונים היחידה שהעבירה ביקורת על הרפורמה של השר כחלון ועל הצעת החוק של חברת סיעתו ח"כ יפעת שאשא-ביטון בתחום שאושרה בקריאה טרומית בחודש שעבר. המפעילים טוענים כי הרפורמה לא מתכתבת עם המציאות של ההוצאות הנדרשות מהם. תלונות דומות לזו של בן אליעזר מצד מפעילים נוספים הגיעו באחרונה אל כמה רשויות מקומיות. בין המפעילים שהודיעו כי יתקשו לעמוד בדרישות הרפורמה היו רשת ויצ"ו, "אפטר סקול" ובית דניאל.

במכתב ששלחה להורי הילדים הרשומים לצהרונים שמפעילה החברה הסבירה בן אליעזר כי במסגרת הרפורמה החדשה נקבע רף עליון לשכר הלימוד בצהרונים בסך 935 שקל לילד – בעוד היא גובה 1,130 שקל. לדבריה, עיריית תל אביב העבירה את ניהול תחום הצהרונים לחברה העירונית "יובל חינוך" וזו פרסמה מכרז שחייב את מפעילות הצהרונים לגבות מחיר על פי הרפורמה.

עוד בוואלה! NEWS:
מאמצים לפתור את המשבר: הבכיר הביטחוני שביקר בירדן שב לישראל
ניטרל את המחבל בפתח תקווה: "דפקתי לו מגש פיצה בראש"
נערכים להסרת המגנומטרים? מצלמות נוספות הוצבו בהר הבית

פתיחת שנת הלימודים תשע"ז בבית הספר יד מרדכי בבת ים. ראובן קסטרו
"הדרישות החדשות יביאו לתקציב גרעוני". ילדים בדרכם לגן/ראובן קסטרו

את המצב החדש הסבירה בן אליעזר במכתב להורים כ"משבר גדול". בהמשך המכתב הוסיפה כי "לאחר בדיקה של המשמעויות הכלכליות של דרישות החברה העירונית הגיעה למסקנה חד-משמעית שעמידה בתנאים אלה תביא בוודאות את החברה לתקציב גרעוני". לדבריה, "התנאים החדשים מאיימים על תנאי העבודה של הצוותים. יותר שעות עבודה מבלי יכולת לשלם את המשכורת שהם מקבלים, ובהתאם לכך חשש לירידה באיכות אליה שאפנו לאורך כל הדרך".

בן אליעזר הוסיפה כי פנתה למנהלת מנהל חינוך בעירייה שירלי רימון ברכה בבקשה לקבל החרגה לשנה הקרובה לצהרונים בתל אביב. זאת, לדבריה, על מנת לקבל פרק זמן סביר הן עבור העירייה והן עבור החברות המפעילות להיערך כראוי לשינוי כה מהותי. "הדרישה לשינויים כל כך מהותיים בלוח זמנים כל כך קצר מעמידה אותנו במצב של אין מוצא", כתבה בן אליעזר. "אין לנו מושג מה בכוונת העירייה לעשות בעניין הזה". בנוסף לכך הודיעה להורים כי החליטה שלא לגשת למכרז להפעלת צהרונים בשנת הלימודים הקרובה, שייסגר ב-31 בחודש, וכי כינסה את כל צוות החברה למפגש חירום בטרם קיימה שיחות שימוע ופיטורין.

את המכתב להורים חתמה בן אליעזר בנימה נוסטלגית והזכירה את המועדונית הראשונה שהפעילה החברה בבית הספר היובל בתל אביב – שבימים אלה משתחררים מהצבא הילדים שבהם טיפלה אז. "לאט לאט הגיעו עוד ועדי הורים שביקשו להפעיל מועדונית בגן שלהם וגדלנו בהדרגה עד ל-41 מועדוניות גן", כתבה. "במהלך השנים למדתי את הנושא לעומקו, השתדלתי לגייס את הגננות והסייעות הטובות ביותר, לבחור את החוגים הטובים ביותר, את האוכל הטוב ביותר וכו'. אני אוהבת ילדים, אוהבת את הצוותים שלי - אלה ימים עצובים וקשים לאנשים טובים שמאבדים את משרתם".

עיריית תל אביב: "ביטלנו את דמי השימוש במבנים כדי להקל על מפעילים"

בשיחה עם וואלה! NEWS הסבירה בן אליעזר כי הרפורמה של השר כחלון לא מתאימה לתל אביב מכיוון שההוצאות בעיר גבוהות יותר וכך גם המשכורות שהיא משלמת לעובדים. לדבריה, מסיבה זו הסכום המרבי שנקבע ברפורמה לגבייה מההורים אינו מאפשר את המשך הפעלת הצהרונים בעיר. "בעיירות פיתוח בוודאי שכן, כי המשכורות שם יותר נמוכות, רמת החיים יותר נמוכה", הוסיפה. "החוק אומר בדיוק מהי המחויבות של צהרון, הוא מחויב לעבוד עד שעה נוספת ולתת שני חוגים ולתת אוכל איכותי והרבה דרישות שבתקציב הזה לא ניתן לבצע אותו. אני לא יודעת מה יקרה, אני חושבת שעיריית תל אביב תצטרך להציע פתרונות מיוחדים, ואני לא יודעת איך זה יקרה".

בן אליעזר אמרה עוד כי אינה מאמינה שלא יפעלו יותר צהרונים בתל אביב בעקבות הרפורמה. "צריך לשאול את ראש העיר, את מחזיק תיק החינוך בעיר. מי שצריך לתת תשובות זו עיריית תל אביב", הוסיפה. "ב-935 שקל להורה אני לא יכולה לשלם משכורות לעובדים. יכול להיות שיש מפעילים שחושבים שהם יכולים להסתדר בסכומים האלה, אני לא חושבת כך".

בנין עיריית תל אביב, פברואר 2015. ראובן קסטרו
"הקמנו גוף הדרכה שילווה את המפעילים". עיריית תל אביב/ראובן קסטרו

מעיריית תל אביב נמסר: "עיריית תל אביב-יפו מברכת ושמחה להוביל כל מהלך שיוזיל את יוקר המחייה אתו מתמודדים ההורים. בכל מקרה מדובר ברפורמה ארצית שכאשר תעבור תחייב את כלל הרשויות המקומיות. העירייה מצרה על החלטת מפעילי צהרונים להפסיק את פעילותם, ומודה להם על השירות שסיפקו עד כה.

"בהקשר זה יצוין כי העירייה הקימה גוף הדרכה ופיקוח שילווה את מפעילי הצהרונים ואף יפקח על המזון בגנים. מהלך זה נועד להיטיב בראש ובראשונה עם הילדים והוריהם, ובמקביל יקל משמעותית על מפעילי הצהרונים. זאת ועוד, על מנת להקל על המפעילים ולהוזיל את העלויות להורים ביטלה העיריה את גביית דמי השימוש במבנים (חשמל, מים, בלאי וכד') בסך כולל של כ-2.5 מיליון שקלים בשנה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully