וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

במאמץ לפתור את המשבר הדיפלומטי: ראש השב"כ ביקר בירדן

24.7.2017 / 20:00

ארגמן עדכן את נתניהו בהתפתחויות עם עמאן, שלא מאפשרת למאבטח שירה למוות בשני אזרחים ירדנים לעזוב את הממלכה ללא חקירה. הקבינט יתכנס בערב, השגריר דנון הציג בדיון על המצב באזור במועצת הביטחון את תמונת זירת הפיגוע בחלמיש

צילום: ניב אהרונסון, עריכת וידאו: ניר חן

כיממה לאחר התקרית הביטחונית בשגרירות ישראל בעמאן, נמשכים המאמצים להביא לפתרון המשבר עם ירדן. ראש השב"כ נדב ארגמן הגיע היום (שני) לממלכה כדי לקיים שיחות בנושא, ועדכן את ראש הממשלה בנימין נתניהו בהתפתחויות סביב דרישתה של עמאן לחקור את המאבטח הישראלי שירה למוות בשני ירדנים. הקבינט המדיני-ביטחוני יתכנס הערב ב-20:30 לדון במשברים בירדן ובהר הבית, אחרי שאתמול הסתיים הדיון ללא החלטות.

נתניהו אמר היום כי הוא הבטיח למאבטח שהוא יחזור לישראל. הוא ייפגש הערב עם ג'ייסון גרינבלט, השליח המיוחד של נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ, שנחת היום בארץ כדי לנסות ולפתור את המשבר באזור. בפגישה ישתתף גם השגריר דייוויד פרידמן.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
כוחות ביטחון ירדניים באזור השגרירות, אתמול/מערכת וואלה!, צילום מסך

במועצת הביטחון של האו"ם דנו הערב במתיחות ובאלימות באזור, לבקשת צרפת, שבדיה ומצרים. במהלך הדיון במועצת הביטחון, השגריר דני דנון הציג את זירת הפיגוע בחלמיש. "משפחת סלומון התכנסה לחגוג את הולדת נכדם החדש, והחגיגה הסתיימה בטבח", אמר בפתח הדיון. "הם התיישבו לסעודת השבת כשהטרוריסט הנפשע נכנס לביתם ודקר אותם למוות. הוא רצח את יוסף הסב בן ה-70, בתו חיה ובנו אלעד, בזמן שחמשת הילדים התחבאו בחדר עם אמם".

לדבריו, "במקום לגנות את הטרור ולהרגיע את המצב, הפלסטינים מפיצים שקרים וטוענים שהרצח המזוויע הזה הוא באשמת ישראל. אל תאמינו לשקרים האלו, המחבל שרצח את בני משפחת סלומון יקבל משכורת חודשית מהרשות הפלסטינית, חינכו אותו שרצח בדם קר של ישראלים הוא קדוש. לא נסכים לקבל משוואה בין הטרור הפלסטיני הנפשע הזה לזכותנו להגן על ביטחון אזרחינו. מועצת הביטחון צריכה לדרוש מאבו מאזן ומהרשות הפלסטינית לפעול באופן מיידי כדי להפסיק את ההסתה והטרור לפני שיגבו קורבנות נוספים".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

פריצות הדרך, הטיפולים ומה צופן העתיד? כל מה שצריך לדעת על סוכרת

בשיתוף סאנופי
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
דורש ממועצת הביטחון לגנות את הפיגוע. דנון, היום/מערכת וואלה!, צילום מסך

נתניהו אמר הבוקר בפתח פגישתו עם ראש ממשלת גיאורגיה כי "הבטחתי לאיש האבטחה שנדאג להחזיר אותו לארץ, אנחנו כבר מנוסים בזה". הוא סיפר כי שוחח פעמיים עמו ועם שגרירת ישראל בירדן, עינת שלאין. שלאין עצמה דחתה את האפשרות להתפנות מעמאן ללא המאבטח, שנפצע באורח קל כשפועל במברג ניסה לדקור אותו. ישראל טוענת שלמאבטח יש חסינות דיפלומטית מתוקף אמנת וינה ומסרבת לאפשר את החקירה.

לוואלה! NEWS נודע כי בדיוני החירום שנערכו אמש במשרד החוץ ובלשכת ראש הממשלה הועלו חלופות שונות לפינוי של עובדי השגרירות, שהתעכב לנוכח דרישת השלטונות הירדניים לחקור את המאבטח שהיה מעורב באירוע. "אמרתי לשניהם שאנחנו מקיימים מגעים שוטפים עם גורמי ביטחון וממשל בעמאן בכל הרמות, כדי להביא לסיום מהיר ככל האפשר של האירוע", הוסיף היום נתניהו.

נתניהו ציין כי שגריר ירדן בישראל הגיע הבוקר לשיחה במשרד החוץ, והתבקש לסייע בעניין. "אנחנו מנהלים את המגעים גם בנתיבים אחרים ומגוונים במטרה אחת: לסיים את האירוע, להביא את האנשים שלנו לארץ. ואנחנו עושים זאת בנחישות ובאחריות. כך אנו נוהגים גם ביחס לדרך הנכונה להבטיח ביטחון ושקט בהר הבית, בעיר העתיקה ובירושלים כולה".

ראש הממשלה בנימין נתניהו  בישיבת הממשלה הבוקר 23 ביולי 2017. רויטרס, רויטרס
עודכן בפרטים. נתניהו בישיבת הממשלה, אתמול/רויטרס, רויטרס

העובדים הישראלים בשגרירות הירדן נצורים מאז אתמול במתחם השגרירות. המאבטח הגיב בירי והמחבל, בן 17, נהרג. באירוע נפצע גם בעל הבית הירדני, שלאחר מכן מת מפצעיו.

אחת האפשרויות שעלו אתמול בדיונים הייתה לפנות את רוב עובדי השגרירות ולהשאיר את המאבטח עם צוות אבטחה, אך לדברי גורם מדיני, השגרירה הציגה עמדה אחרת לפיה עדיף להשאיר את צוות השגרירות במלואו עד לפתרון המשבר באמצעים דיפלומטיים, ועמדתה התקבלה.

עשרות קרובי משפחתו של הנער ההרוג הפגינו במהלך הלילה מול שגרירות ישראל, ופוזרו בידי כוחות הביטחון במקום. הקרובים דורשים להעניש את המאבטח, ואביו אמר לעיתון הירדני "אל-ראד" כי בנו לא ידע את אזרחותו של המאבטח. "הוא ידע שהוא לקוח שקנה רהיטים, ובני הלך להרכיב אותם", סיפר האב.

השגרירות בירדן ממוקמת בשכונת מגורים בעמאן, ומול ככר אל-חאלותי, שהפכה במשך השנים מוקד להפגנות והתקהלויות נגד ישראל והסכם השלום, ובכל פעם שישנה מתיחות סביב הר הבית אלפים ברחבי ירדן יוצאים לרחובות להפגין.

הסגל הדיפלומטי בשגרירות, שבראשה עומדת השגרירה - האישה הישראלית הראשונה שמונתה לשגרירה במדינות ערב - חי תחת מסך אבטחה קפדני בשל איומים בלתי פוסקים של גורמים אסלאמיים קיצוניים ותנועת "האחים המוסלמים". לפני כשנתיים ממשלת ירדן אף הציבה גדר בככר הסמוכה לשגרירות כדי להקשות על ההפגנות.

(עדכון ראשון: 17:30)

אביו של המחבל הירדני שביצע את הפיגוע בשגרירות ישראל, 24 ביולי 2017. AP
טוען כי בנו חף מפשע. אביו של הדוקר בשגרירות, היום/AP
שוטרים מאבטחים את שגרירות ישראל בירדן. רויטרס
כוחות ירדניים באזור שגרירות ישראל, אתמול/רויטרס
מאבטח ישראלי נפצע באורח קל בדקירה במתחם השגרירות בירדן, הדוקר נהרג. 24 ביולי 2017. רויטרס
מאבטח ישראלי נפצע באורח קל בדקירה במתחם השגרירות בירדן, הדוקר נהרג. 24 ביולי 2017/רויטרס
מאבטח ישראלי נפצע באורח קל בדקירה במתחם השגרירות בירדן, הדוקר נהרג. 24 ביולי 2017. רויטרס
מאבטח ישראלי נפצע באורח קל בדקירה במתחם השגרירות בירדן, הדוקר נהרג. 24 ביולי 2017/רויטרס

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully