וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ברקע הפיגוע בחלמיש: הקבינט מתכנס לדיון נוסף במשבר בהר הבית

23.7.2017 / 21:57

על רקע הלחץ של הפלסטינים ומדינות ערב, ולקראת הדיון של מועצת הביטחון בנעשה באזור, ידון פורום השרים בפעם השנייה תוך שלושה ימים בהמשך הטיפול במתיחות. במוקד: שאלת הצבת המגנומטרים והדרישה לעונש מוות למחבל מחלמיש

צילום: צלמי וואלה!, רויטרס וסרטוני גולשים, עריכה: שניר דבוש

שרי הקבינט המדיני ביטחוני מתכנסים הערב (ראשון) כדי לדון בהמשך המתיחות בהר הבית, על רקע הפיגוע הרצחני בסוף השבוע בחלמיש והודעת הרשות הפלסטינית על ניתוק הקשרים עם ישראל, כולל התיאום הביטחוני. במוקד הישיבה עומדת שאלת הצבת גלאי המתכות, המגנומטרים, בכניסה להר הבית, על רקע לחץ גובר של הפלסטינים ומדינות ערב להסיר אותם מהכניסה להר. מחר צפויה מועצת הביטחון של האו"ם להתכנס לדיון מיוחד בנושא המתיחות בהר הבית.

זו ישיבת הקבינט השנייה המתכנסת תוך שלושה ימים לדיון במתיחות בהר הבית, כשברקע עומדת מחלוקת מקצועית בין גופי הביטחון סביב נחיצותם של המגנומטרים, וביקורת פוליטית על דרך קבלת ההחלטות: המשטרה סבורה כי הגלאים חיוניים להשבת הביטחון להר הבית, ומנגד צה"ל והשב"כ תמכו בהסרתם, כדי למנוע תסיסה ברחוב הפלסטיני והידרדרות ביטחונית נוספת.

פלסטינים מתפללים מחוץ להר הבית 23 ביולי 2017. רויטרס
מתפללים וכוחות ביטחון בהר הבית, היום/רויטרס
ראשי הווקף קראו למתפללים שהגיעו למתחם שלא להיכנס לאחר שמגנומטרים הוצבו בכניסות. נועם מושקוביץ, מערכת וואלה!
מתפללים בהר הבית/מערכת וואלה!, נועם מושקוביץ

ההחלטה על הצבת המגנומטרים התקבלה בסוף השבוע שעבר, בשתי התייעצויות ביטחוניות מצומצמות שכינס ראש הממשלה בנימין נתניהו בהשתתפות שר הביטחון אביגדור ליברמן, השר לביטחון פנים גלעד ארדן, וראשי המשטרה, צה"ל והשב"כ.

ארדן אמר היום בריאיון לוואלה! NEWS כי במהלך ההתייעצות הללו השב"כ וצה"ל לא הציגו כל התנגדות להצבת גלאי המתכות בכניסה להר, וזו עלתה רק כעבור כמה ימים, לאחר שהתעוררו מחאות הפלסטינים. ביום חמישי בלילה, עם שובו של נתניהו מביקור מדיני באירופה, הוא כינס ישיבת קבינט שנמשכה כארבע שעות, ובמהלכה נדרשו השרים להכריע אם להסיר את הגלאים או להותיר אותם על כנם. הממשלה ורוב שרי הקבינט תמכו בעמדת המשטרה, כשהיחידים שצידדו בצה"ל ובשב"כ היו השרים יובל שטייניץ ויואב גלנט.

ראש הממשלה הגן היום בישיבת שרי הליכוד על תהליך קבלת ההחלטות בעניין הצבת המגנומטרים, ואמר כי "למרות כל השמועות שעשינו דיון בחטף, זה היה דיון אחראי ומסודר. אנחנו מנהלים את זה בקור רוח, בנחישות ובאחריות - וכך נמשיך לעשות כדי לשמור על הביטחון". הוא ביקש משרי הליכוד "לנהוג באחריות המתבקשת".

ראש הממשלה בנימין נתניהו  בישיבת הממשלה הבוקר 23 ביולי 2017. רויטרס, רויטרס
ראש הממשלה נתניהו בכניסה לישיבת הממשלה, הבוקר/רויטרס, רויטרס
עימותים מחוץ לשער האריות בירושלים, 21 ביולי 2017. נועם מושקוביץ, מערכת וואלה!
"מחפשים פתרונות נוספים". עימותים בעיר העתיקה בירושלים, בסוף השבוע/מערכת וואלה!, נועם מושקוביץ

בישיבה הציגו נתניהו וארדן סקירה ביטחונית של השתלשלות העניינים בהר הבית ואת תהליך קבלת ההחלטות. ארדן אמר שמיד לאחר הפיגוע שבו נהרגו השוטרים ביום שישי שעבר "השאלה הייתה מדוע לא הותקנו בהר מגנומטרים מאז 2014, עכשיו שואלים למה לא מורידים".

נושא נוסף שעלה בישיבת "שרינו" של הליכוד הוא סוגיית ההדלפות מישיבת הקבינט: כפי שפורסם בוואלה! NEWS, בישיבת הקבינט הלילית ביום חמישי בה התקבלה ההחלטה לא להסיר את המגנומטרים הוחתמו השרים על טופס סודיות מיוחד, המחדד את הנחיות האיסור הגורף על הדלפת חומרים מהישיבה.

לקראת ישיבת הקבינט הערב, החלו קריאות של שרים בכירים - ובראשם שר התחבורה והמודיעין ישראל כץ ויו"ר הבית היהודי נפתלי בנט לדרוש עונש מוות למחבל שביצע את הפיגוע בחלמיש, שבו נרצחו שלושת בני משפחת סלומון. לדברי כץ, הדין הצבאי מאפשר לדרוש עונש מוות אך התביעה הצבאית לרוב אינה מיישמת אותו, והיועץ המשפטי לממשלה הביע בשנה האחרונה עמדה לפיה דרישת עונש מוות אפשרית אם זו מדיניות הקבינט. כץ והשר גלנט מתכוונים לדרוש צעדים נגד בכירי התנועה האסלאמית ובראשם ראאד סלאח, מנהיג הפלג הצפוני בתנועה, בשל מעורבותם בהסתה לאלימות בעניין הר הבית.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully