וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לפיד על הר הבית: "אי אפשר להתקפל, לא נקבל תכתיבים מאף אחד"

יעקב אילון

23.7.2017 / 15:18

יו"ר יש עתיד טען במהדורה המרכזית של וואלה! NEWS כי המשבר בעיר העתיקה "הפך להיות שאלה של ריבונות". עם זאת, הוא קרא למצוא חלופות למגנומטרים, והבהיר: "לא דיברו על מלך ירדן ועם הווקף. אנחנו לא לבד בעולם"

עריכת וידאו: ניר חן

יו"ר יש עתיד יאיר לפיד התייחס היום (ראשון) במהדורה המרכזית של וואלה! NEWS למשבר הר הבית, וטען כי "עכשיו אנחנו כבר לא יכולים להתקפל" בשאלת הצבת שערי הבידוק האלקטרוניים בכניסה למתחם הקדוש בעיר העתיקה בירושלים. לדבריו, "זו הפכה להיות שאלה של ריבונות. אנחנו הריבון בהר הבית, ולא נקבל תכתיבים מאף אחד".

עם זאת, לפיד גם אמר כי "לא דיברו על מלך ירדן ועם הווקף" לפני ההחלטה על הצבת אמצעי האבטחה החדשים במתחם, "אנחנו לא נמצאים לבד בעולם". הוא טען כי "מה שצריך עכשיו, זה להגיד שהמגנומטרים נשארים. לא נפעיל אותם בשלב ראשון ונתייעץ עם מלך ירדן. אנחנו צריכים לחשוב על חלופות".

"מה שצריך זה תהליך עבודה מסודר", הוסיף לפיד. בהתייחסות לאופן קבלת ההחלטות בנושא בקבינט המדיני-ביטחוני, אמר השר לשעבר כי "פה לא ניהלו, עשו שיחת טלפון - כי ראש הממשלה אמר שאין לו זמן. הם מנסים עכשיו להפיל את זה על השב"כ ועל צה"ל, ולא ניתן להם. זה קו ההגנה האחרון על שלומם של האזרחים".

עוד בוואלה! NEWS:
ארדואן מזהיר: "העולם המוסלמי לא ישתוק לנוכח האירועים באל-אקצא"
הקוורטט: "מודאגים עמוקות" מהאלימות בהר הבית; מועצת הביטחון תתכנס
לפני הדיון על הר הבית: השרים הוחתמו באופן חריג על טופס סודיות

יו"ר יש עתיד, יאיר לפיד בישיבת הסיעה היום 26 ביוני 2017. נועם מושקוביץ, מערכת וואלה! NEWS
"מה שצריך זה תהליך עבודה מסודר". לפיד/מערכת וואלה! NEWS, נועם מושקוביץ
ראש הממשלה בנימין נתניהו  בישיבת הממשלה הבוקר 23 ביולי 2017. רויטרס, רויטרס
"הדיון היה אחראי ומסודר". נתניהו, היום בישיבת הממשלה/רויטרס, רויטרס

מוקדם יותר היום, בפתח ישיבת שרי הליכוד, הסביר ראש הממשלה בנימין נתניהו כי "מאז תחילת האירועים קיימתי סדרה של מפגשים והערכות מצב עם כל גורמי הביטחון, כולל הגורמים בשטח. אנחנו מקבלים תמונת מצב עדכנית וגם המלצות לפעולה ואנחנו פועלים בהתאם". לדבריו, "אנחנו מנהלים את זה בקור רוח, בנחישות ובאחריות - וכך נמשיך לעשות כדי לשמור על הביטחון. אני מצפה גם מכם לנהוג באחריות המתבקשת".

"למרות כל השמועות, שעשינו דיון בחטף על המגנומטרים, זה היה דיון אחראי ומסודר", הבהיר ראש הממשלה. בישיבה הציגו ראש הממשלה והשר לביטחון הפנים גלעד ארדן לשרים סקירה ביטחונית ואת תהליך קבלת ההחלטות. ארדן אמר שמיד לאחר הפיגוע שבו נהרגו השוטרים ביום שישי שעבר, "השאלה הייתה מדוע לא הותקנו בהר מגנומטרים מאז 2014, עכשיו שואלים למה לא מורידים".

פלסטינים מתפללים מחוץ להר הבית 23 ביולי 2017. רויטרס
"נמשיך לשמור על הביטחון". כוחות הביטחון בהר הבית, היום/רויטרס
פלסטינים מתפללים מחוץ להר הבית 23 ביולי 2017. רויטרס
עימותים בין פלסטינים לכוחות הישראליים בימים האחרונים. הר הבית, היום/רויטרס

בהמשך היום יכונס הקבינט המדיני-ביטחוני לדיון נוסף בנוגע למשבר ולמתיחות הביטחונית והמדינית סביב הר הבית. השר יובל שטייניץ, שהתנגד בקבינט להותרת המגנומטרים בהר הבית, הבהיר היום: "אני מגבה את החלטת הקבינט גם אם עמדתי הייתה שונה, אבל היא התקבלה בשיקול דעת. אנחנו מקבלים החלטות בצורה מושכלת ורצינית ויש דעות לכאן ולכאן".

השר ארדן אמר היום בריאיון לאולפן וואלה! NEWS כי הוא לא יודע אם המגנומטרים יורדו בשלב כלשהו. "מבחינתי כל עוד המשטרה אומרת שזהו האמצעי שיש ברשותה כדי להבטיח שפיגוע נוסף כפי שהיה ביום שישי שעבר שבו נהרגו שני שוטרים לא יחזור על עצמו, הם נשארים". לדבריו, "האמצעי הפשוט הזה של גלאי מתכות הוא לא העניין. יש כאן מאבק על ריבונות ועל חוסר קבלת הריבונות שלנו בכלל ובפרט באזור הר הבית. אי אפשר שמשטרת ישראל תצטרך לקבל אישור מהפלסטינים על כל אמצעי אבטחה".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
"מחפשים חלופות". מצלמות האבטחה שהוצבו היום בהר הבית/מערכת וואלה!, צילום מסך

בתוך כך, המשטרה הציבה הלילה שערים ועליהם מצלמות אבטחה בכניסה להר הבית, בנוסף לגלאי המתכות שהותקנו באתר הקדוש בשבוע שעבר. ביום חמישי האחרון החליט הקבינט המדיני-ביטחוני להותיר על כנם את גלאי המתכות בכניסה להר הבית, חרף העימותים בעיר העתיקה בירושלים שעורר המהלך.

הדיון בקבינט שהתקיים בחמישי בלילה נמשך כארבע שעות וחצי ובמרכזו עמדה שאלת הצבת גלאי המתכות בכניסה להר הבית. רוב גורף של שרי הקבינט, כולל ראש הממשלה, תמכו בעמדת המשטרה והשר ארדן, שלפיה המגנומטרים הם אמצעי ביטחון חיוני והכרחי להשבת השקט והביטחון להר הבית. מנגד, בעמדת צה"ל ושב"כ – שלפיה המשך הצבת המגנומטרים עשוי להוביל להתלקחות ביטחונית ולתסיסה פלסטינית – תמכו רק שני שרים, יובל שטייניץ ויואב גלנט.

יו"ר הרשות הפלסטינית אבו מאזן בישיבת קבינט ברמאללה, 22 ביולי 2017. רויטרס
פגישות התיאום הביטחוני הופסקו. אבו מאזן בישיבת הקבינט הפלסטיני, אתמול/רויטרס

אולם אתמול נשמעו בצה"ל קולות, שלפיהם ישראל בוחנת חלופות למגנומטרים. מתאם פעולות הממשלה בשטחים, אלוף יואב מרדכי, התראיין לרשת BBC בנושא הצבת גלאי המתכות בכניסה למתחם הקדוש, ואמר כי "ישראל בוחנת חלופה שתבטיח את הביטחון בהר הבית". אלוף מרדכי הוסיף כי אין בכוונת ישראל לשנות את הסטטוס קוו בהר.

"הפתרון של המגנומטרים הוא פתרון ביטחוני ותו לא", אמר מרדכי. "בימים אלה אנחנו מחפשים אחר אופציות ופתרונות נוספים, שיביאו ביטחון ויבטיחו שלא יתבצע פיגוע נוסף. אני רוצה לקרוא למדינות ערב השכנות, ולכל המוסלמים בכלל להציע רעיון איך למנוע פיגוע שעלול לקרות שוב, בצורה בטוחה שתערוב למתפללים".

ביום שישי הכריז יו"ר הרשות הפלסטינית אבו מאזן על הקפאת כל הקשרים עם ישראל בכל הדרגים, עד להסרת המגנומטרים בכניסה למסגד אל-אקצא, והיום דווח על הקפאת פגישות התיאום הביטחוני. בנאום מיוחד שנשא בעקבות העימותים האלימים שהתרחשו במזרח ירושלים ובגדה, תקף אבו מאזן בסוף השבוע האחרון את פעולות ישראל בהר הבית והצהיר: "מזרח ירושלים היא בירתנו, ולנו הריבונות עליה. נפעל לשחרורה מהכיבוש יחד עם שאר אדמותינו".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully