וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

משבר הר הבית: האיזון של צה"ל בין הרגעת השטח - למניעת גל טרור

22.7.2017 / 8:50

הפיגוע הרצחני בחלמיש היה השלישי בשורת פיגועים על רקע הצבת המגנומטרים בעיר העתיקה. בצה"ל הזהירו כי "השטח מתעורר" וביקשו למצוא נוסחת פשרה, אך ההסתה מצד גורמים קיצוניים על רקע החשש משינוי הסטטוס קוו נתנה את אותותיה

צילום: TPS, מד"א, דיווח ראשוני

הפיגוע הרצחני שאירע אמש (שישי) בהתנחלות חלמיש, שבמועצה האזורית מטה בנימין, התרחש אחרי יום מתוח ואלים בגדה המערבית ובירושלים, על רקע ההחלטה להציב גלאי מתכות בכניסה להר הבית בבירה. שלושה בני משפחה נרצחו בפיגוע לאחר שמחבל, תושב האזור, חדר ליישוב, נכנס לביתם ודקר אותם למוות. זהו הפיגוע השלישי בתוך פחות משבוע, ברקע המתיחות סביב מסגד אל-אקצא.

המטה הכללי התכנס הלילה כדי לדון בפיגוע, בהתרעות לפיגועים נוספים שעשויים להתרחש בטווח הזמן הקרוב בשל המתיחות בבירה, בהודעתו של יו"ר הרשות הפלסטינית אבו מאזן על הפסקת התיאום עם ישראל ובהמלצות אפשריות לדרג המדיני כדי להרגיע את השטח. בצה"ל התריעו כבר ביום חמישי כי רצף של פיגועים עשוי להביא לגל הסלמה רחב יותר שעלול לזלוג גם לעורף מדינת ישראל וככל שיחלוף הזמן יהיה קשה יותר להחזיר את המצב לקדמותו.

לקריאה נוספת:
המחבל כתב שעות לפני הפיגוע: "פוגעים באל-אקצא שלנו ואנחנו ישנים"
בזמן שהמחבל רצח את בעלה - האם החביאה את הילדים בחדר אחר
"מערכת ירושלים החלה": פתח קראה לפלסטינים "להקריב נשמות"

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
שלישי תוך שבוע. זירת הפיגוע בחלמיש, אתמול/מערכת וואלה!, צילום מסך
צעירים פלסטינים מתעמתים עם כוחות משטרה במזרח ירושלים, 21 ביולי 2017. רויטרס, רויטרס
"צפוי גל הסלמה רחב". פלסטינים מתעמתים עם כוחות הביטחון בירושלים, אתמול/רויטרס, רויטרס

המטה הכללי של צה"ל נע בין הרצון להרגיע את השטח ולא לשדר אווירת מלחמה, לבין המשימה המרכזית והיא ההגנה על היישובים והדרכים המרכזיות בגדה המערבית. בהתאם לכך, הוחלט לפרסם באופן חריג הודעה על תגבור ארבע פלוגות לוחמים בזמן שראש הממשלה בנימין נתניהו עושה את דרכו מהונגריה לישראל. אחרי הפיגוע בליל שישי המצב השתנה. לאור תוצאות הפיגוע הרצחני והודעתו הדרמטית של יו"ר הרשות הנחה הרמטכ"ל לתגבר את השטח בכוחות נוספים.

ההמלצה להציב גלאי מתכות בהר הבית, שעות ספורות אחרי הפיגוע שאירע בו בשבוע שעבר שבמהלכו נרצחו שני שוטרים, החלה לתת את אותותיה יממה לאחר מכן. גורמים שתמכו ברעיון ניסו לחשב מסלול מחדש בעקבות ההסלמה, אך זה היה כבר מאוחר מדי. בצה"ל ובשב"כ התריעו לאורך השבוע על חשש מפיגועים בהשראת ההסתה הפרועה סביב המקום הקדוש. "השטח מתעורר", הזהירו גורמים בצה"ל ובשב"כ, והמליצו למצוא נוסחת פשרה. מאמצי ההסברה נפלו על אוזניים אטומות.

עימותים מחוץ לשער האריות בירושלים, 21 ביולי 2017. נועם מושקוביץ, מערכת וואלה!
אחת הנקודות הרגישות במזרח התיכון. עימותים מחוץ להר הבית, אתמול/מערכת וואלה!, נועם מושקוביץ
עימותים מחוץ לשער האריות בירושלים, 21 ביולי 2017. נועם מושקוביץ, מערכת וואלה!
כמו אש בשדה קוצים. הר הבית, אתמול/מערכת וואלה!, נועם מושקוביץ

איומים של מדינאים ופוליטיקאים מוסלמים במזרח התיכון הצביעו על המגנומטרים כמבשרים שינוי של הסטטוס קוו בהר הבית; תמונותיהם של מתפללים מוסלמים כורעים ברך על הכביש בכניסה להר היוו עבורם את האישור לכך שהטענות נכונות, ומאותו הרגע התרחבה ההסתה ברשתות החברתיות ובכלי התקשורת הערביים, והיא לובתה על ידי גורמים קיצוניים, ובראשם ראשי ארגון חמאס.

ההחלטה לבצע בידוק למתפללים בכניסה להר הבית נגעה באחת הנקודות הרגישות ביותר במזרח התיכון בפרט ובעולם המוסלמי בכלל. למרות מאמץ ההסברה הנרחב והאגרסיבי שנועד להפיג את החשש משינוי סטטוס קוו, ההסתה התפשטה כמו אש בשדה קוצים. חלקים גדולים בציבור הפלסטינים מאמינים כי מדובר בצעד ראשון של ישראל מתוך סט של שינויים הולכים וקרבים. לדברי גורמים במערכת הביטחון, הר הבית הוא המכנה המשותף הרחב ביותר בציבור הפלסטיני ובעולם המוסלמי, והמתיחות סביבו עשויה להביא לעוד שורה של פיגועים במטרה לאיים על ישראל ולהסיגה מההחלטה.

יו"ר הרשות הפלסטינית אבו מאזן הציג לאורך השבוע עמדה מתונה באופן יחסי, והתיאום הביטחוני בין ישראל והרשות נמשך עד אתמול בשעות הערב, אז פרסמו הפלסטינים הודעה שלפיה הנחה היו"ר להפסיק את כל הקשרים עם ישראל. מצד אחד, אבו מאזן מבין שהמשך ההפגנות עשויות לערער את יציבותו ובכך ישחק לידי חמאס, אך מנגד הוא מחויב לנקוט עמדה ברורה סביב סוגיית הר הבית בשל הלחץ הגובר והחשש שמא יצטייר כמי שמשתף פעולה עם המהלך. כך, למעשה, דחקה ישראל את אבו מאזן עם הגב לקיר.

בשיאו של היום האלים אתמול התפתחו 28 מוקדי הפרות סדר. בקלנדיה הפגינו למעלה מאלף פלסטינים, שיידו אבנים ובקבוקי תבערה לעבר כוחות צה"ל ומג"ב. שלושה פלסטינים נהרגו מאש צה"ל במהומות בירושלים אתמל, ועשרות מפגינים נפגעו. ללא סיוע של מנגנוני הביטחון הפלסטינים, היו יוצאות הפרות סדר רבות מכלל שליטה ומובילות למספר גבוה יותר של הרוגים ופצועים. בשלב זה, המשימה של הרמטכ"ל רב-אלוף גדי איזנקוט היא להרגיע את השטח ובזמן שההסתה סביב הר הבית נמשכת למנוע מהאלימות לזלוג לעורף מדינת ישראל.

כוחות צה"ל סורקים בהתנחלות חלמיש בעקבות פיגוע הדקירה בהתנחלות. 21 ביולי 2017. TPS, תצפית TPS
הגזרה תוגברה. חיילים בסריקות בחלמיש, הלילה/תצפית TPS, TPS
תפילה המונית בכניסה האחורית של הר הבית, 19 ביולי 2017. ניב אהרונסון
תפילה המונית מחוץ להר הבית, השבוע/ניב אהרונסון

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully