וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

תדרוך בשיחים ובלבול בשמות: הקדנציה המביכה של דובר הבית הלבן

23.7.2017 / 14:26

שון ספייסר התפטר אחרי חצי שנה בלבד בתפקיד, שהתאפיינה בטעויות ובשיחות מבוהלות עם כתבים. בין ההשוואה של אסד להיטלר ועיוות שמות מנהיגים, ספייסר ייזכר לא מעט בשל החיקוי הלעגני שלו זכה בתכנית "סאטרדיי נייט לייב"

צילום: רויטרס, SNL, עריכה: יוסי אלטר

כהונתו הקצרה והסוערת של שון ספייסר, דובר הבית הלבן שהודיע שלשום (שישי) על התפטרותו, התאפיינה בעימותים עם עיתונאים, פליטות פה וטעויות עובדתיות לא מעטות. בכהונתו בלט כי על אף שתפקידו דרש כישורים דיפלומטיים וסגנון דיבור חלקלק, ספייסר נהג פעמים רבות כמו פיל בחנות חרסינה.

כבר ביומו השני בתפקיד, לאחר השבעתו של דונלד טראמפ לנשיא ארצות הברית, הוא כינס את העיתונאים כדי למחות בפניהם על הדיווחים לפיהם הקהל שנכח בטקס היה קטן באופן יחסי לנשיאים קודמים. "זו הייתה ההשבעה עם הכי הרבה צופים אי פעם", נזף דובר הבית הלבן בתקשורת מבלי שהיו בידיו האמצעים להוכיח זאת, ועזב את הדוכן תוך סירוב להשיב לשאלות. האירוע התמוה רק העצים את ההשוואה בין הקהלים שהגיעו לצפות בהשבעתו של טראמפ לעומת קודמו, ברק אובמה.

מאז אותו יום, התדרוכים היומיים תפסו את עיקר תשומת הלב של העיתונאים, והם הועברו כמעט תמיד במלואם בשידור חי בשלוש רשתות החדשות בכבלים בארצות הברית. הופעתו הלחוצה של ספייסר, יחד עם נטייתו לשבש שמות של מנהיגים זרים ולא לדייק בעובדות, הפכו את התדרוך היומי להצגה הטובה ביותר בעיר. דמותו של ספייסר זכתה לחיקוי נלעג בתכנית הסאטירה "סאטרדיי נייט לייב" בגילומה של מליסה מקארתי, שהגחיכה את התנצחויותיו של הדובר עם עיתונאים, לעתים בצורה בוטה ואישית.

עוד בוואלה!NEWS:
הבית הלבן: "לא התכוונו לטעון שסוכנות הביון הבריטית צותתה לטראמפ"
דובר הבית הלבן על השבעת טראמפ: "הכי הרבה צופים אי פעם, נקודה"

דובר הבית הלבן שון ספייסר בתדרוך עיתונאים, 11 באפריל 2017. רויטרס
הפך לדמות נלעגת בתוך זמן קצר. ספייסר/רויטרס

טראמפ מצדו חיבב תחילה את הופעותיו של ספייסר. הוא אפילו המשיך לגבות אותו גם אחרי האמירה האומללה שלו בחודש אפריל, אז התייחס לשימוש של נשיא סוריה, בשאר אסד, בנשק כימי נגד בני עמו ואמר כי "אפילו מישהו נתעב כמו היטלר לא ירד לשפל כזה של שימוש בנשק כימי". בארצות הברית דווח לא אחת כי הוא היה מרוצה בעיקר מנתוני הרייטינג הנאים שהניבה המשבצת של ספייסר, שעת צהריים שבה בדרך כלל כמות הצופים זעומה.

ואולם, בחודשיים החל מעמדו של ספייסר להיסדק בעיני הנשיא. תחילה היה זה החיקוי של מקארתי, שגרם לטראמפ לחוסר נוחות. לפי חלק מהדיווחים, הנשיא בעיקר לא אהב את העובדה שאישה גילמה את הדובר שלו. בנוסף לכך, בשבועות האחרונים התרבו העדויות על כך שטראמפ אינו מרוצה מהאופן שבו צוות התקשורת מתנהל אל מול גל הפרסומים השליליים כלפיו, בעיקר בנוגע לחקירת הקשרים עם רוסיה.

עוד באותו נושא

שיבושי שמות והאשמה בריגול: הנפילות של דובר הבית הלבן

לכתבה המלאה

החיקוי של ספייסר בסאטרדיי נייט לייב:

בשל כך חלה הידרדרות הדרגתית במעמדו של דובר הבית הלבן. הוא הפסיק להוביל את תדרוכי העיתונאים היומיים על בסיס קבוע, ואת מקומו החלה למלא לעתים תכופות שרה האקבי סנדרס. בנוסף לכך, התדרוכים כבר לא נערכים מדי יום אלא פעמיים בשבוע בממוצע, כשבחלק מהמקרים, מדובר למעשה בשיחה של ספייסר עם עיתונאים, שאינה מותרת לשידור ישיר בטלוויזיה או ברדיו, באופן שמנסה להנמיך באופן משמעותי את הפרופיל הציבורי של התדרוכים הללו.

גם משך הזמן של התדרוכים של ספייסר קוצר משמעותית. אם בהתחלה הסכים לענות על שאלות במשך כשעה, הרי שבתקופה האחרונה התדרוכים נמשכו לרוב חצי שעה לכל היותר. במסגרת התדרוכים הללו, חמש עד עשר דקות הוקדשו לסקירת נושאים שונים שעל סדר היום, מה שהותיר לשאלות העיתונאים כ-20 דקות בלבד.

ספייסר מכנה את ראש ממשלת קנדה ג'ו טרודו:

בשבועות האחרונים, נראה דווקא כי ספייסר נכנס לתלם והחל להתרגל לתפקיד. עם זאת, מעת לעת המשיכו ללוות את כהונתו מעידות מגושמות. במקרה אחד, כינה את ראש ממשלת קנדה, ג'סטין טרודו בשם "ג'ו". בהזדמנות אחרת שיבש את שמו של ראש ממשלת אוסטרליה מלקולם טרנבול, וכשהתייחס למאמצים לקדם משא ומתן לשלום בין ישראל והפלסטינים הוא השתמש בביטוי "פלסטין".

אולם מעל כל אלה, לספייסר גם היו מעידות יותר רציניות. כך, למשל, אחרי שנאלץ להתמודד עם ההאשמות של טראמפ לפיהן קודמו בתפקיד ברק אובמה צותת לו. באחד התדרוכים ציטט ספייסר דיווח לפיו הציתות נעשה בתיאום עם המודיעין הבריטי, דבר שגרם למתיחות של ממש מול הממלכה המאוחדת, ואילץ את היועץ לביטחון לאומי, הרברט מקמאסטר, לדבר עם עמיתיו הבריטים ולהבהיר כי הבית הלבן רק ציטט את הדיווח ואינו עומד מאחוריו.

במקרה אחר, נמתחה עליו ביקורת אחרי שניסה להמעיט במשקל שהיה למנהל קמפיין הבחירות של טראמפ פול מנפורט במהלך המרוץ לנשיאות. כשנשאל על החקירה לגבי קשרים בין בכירים בקמפיין טראמפ ובין בכירים רוסים, טען ספייסר כי למנפורט, שניהל את הקמפיין במשך כארבעה חודשים "היה תפקיד מוגבל בקמפיין למשך פרק זמן מוקצב".

נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ בפגישה עם נשיא קוריאה הדרומית מון ג'ה-אין בבית הלבן. 30 ביוני 2017. רויטרס
הידרדרות הדרגתית ביחסים. נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ/רויטרס

מול כל אלה, עושה רושם שהמקרה התמוה מכולם התרחש ב-9 במאי השנה, אז פיטר טראמפ את ראש ה-FBI דאז ג'יימס קומי. כתבים שנכחו בבית הלבן בזמן שקומי פוטר דיווחו כי הדובר ניסה לשלוח את הידיעה על כך ברשימת התפוצה בדואר האלקטרוני, אולם כשהדבר התעכב מסיבות טכניות הוא יצא לחדר התדרוכים וצעק את החדשות למי שנכח שם באותה שעה במקרה. לאחר מכן, הסכים להתייחס ולתדרך כתבים מחוץ לבית הלבן, רק בתנאי שהדבר לא יצולם וכי לא ייעשה שימוש בפנסים או באורות, וכך התבצע התדרוך בחושך בגינת הבית הלבן, ליד השיחים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully