וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מתיחות שיא בהר הבית: אלפי חיילים בכוננות לקראת תפילות יום שישי

לאחר הערכת מצב מטכ"לית הוחלט כי חמישה גדודים ישמשו כוח מעבר לכוננות הרגילה וההחלטה על שחרורם תתקבל לאחר הערכת מצב נוספת מחר. גורמים בצה"ל הזהירו כי העימות סביב הצבת המגנומטרים בכניסה לאתר הקדוש והנפיץ עלולה להצית גם את אזור הגדה ועזה

צילום: ניב אהרונסון

חמישה גדודים ישמשו כוח כוננות לקראת תפילות יום השישי בהר הבית - כך הוחלט לאחר הערכת מצב מטכ"לית שהתקיימה הבוקר (חמישי) ברקע המתיחות הגבוהה באזור. ההחלטה על שחרור הגדודים תתקבל לאחר הערכת מצב נוספת שתתקיים מחר.

גורמים במערכת הביטחון אמרו היום כי הצבת המגנומטרים בכניסות למסגד אל-אקצא והחיכוכים שהם יוצרים, עלולים להצית לא רק את אזור הר הבית - אלא גם את הגדה המערבית ואת אזור רצועת עזה בהפרות סדר אלימות מחר. "הטמפרטורה כעת סביב הר הבית מאוד גבוהה. התהליך העיר את הגחלים הלוחשות ולכן הסיכוי לתבערה גדל", אמרו.

תפילת יום שישי מחוץ להר הבית, יולי 2017. נועם מושקוביץ
תפילת יום שישי מחוץ להר הבית, יולי 2017/נועם מושקוביץ

ביממה האחרונה הועברו ממערכת הביטחון מסרים לראש הממשלה בנימין נתניהו בעניין ההשלכות המסוכנות של אי-הסרת המגנומטרים. לא מדובר רק בהפרות סדר מקומיות, אלא בחשש למהומות במזרח ירושלים, הפגנות אלימות ביהודה ושומרון, רצועת עזה ובעורף מדינת ישראל עם פוטנציאל להרוגים. גורמים בצה"ל הזהירו כי התקופה האחרונה, במיוחד אחרי הרמדאן, מוגדרת מתוחה במיוחד.

בתוך כך, יו"ר הכנסת יולי אדלשטיין פנה הבוקר במכתב לחברי הכנסת והבהיר כי העלייה להר הבית עדיין אסורה. לפי ההודעה, "העלייה להר עדיין איננה מותרת וכי אין שום שינוי בעמדה זו". הפיילוט לעליית ח"כים היה אמור להתחיל ביום ראשון אחרי איסור עלייה של שנה וחצי.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

מיקום אסטרטגי, נוף מרהיב ודירות מפוארות: השכונה המסקרנת שנבנית במרכז

בשיתוף אאורה נדל"ן
תפילת יום שישי מחוץ להר הבית, יולי 2017. נועם מושקוביץ
תפילת יום שישי מחוץ להר הבית, יולי 2017/נועם מושקוביץ

בצהריים אמר מזכ"ל הוועדה המרכזית של פתח, ג'יבריל רג'וב, כי "הפגיעה באל-אקצא והצעדים שאותם נוקט נתניהו יובילו לקורבנות ושפיכות דמים". בשיחה עם וואלה! NEWS אמר רג'וב כי "הפתרון היחיד למשבר הנוכחי הוא סילוק השערים והחזרת הסטטוס קוו בהר הבית". לדבריו צעדיו של נתניהו "היסטריים, מעידים על פניקה ומצער לדעת שלא הפנים את לקחי העבר – כמו אירועי 1996 ו-2000".

לא מלחמת טריטוריה - אלא קרב על הדת והסטטוס קוו

הצבת המגנומטרים הצליחה ללכד את אנשי הווקף, המופתי של ירושלים, חמאס, התנועה האסלאמית, מדינות ערביות באזור כמו ירדן וסעודיה, כלי תקשורת בעולם הערבי ורשתות חברתיות. לא מדובר רק בביקורת חריפה על ההחלטה, אלא ליבוי הסתה פרועה וקריאה להתנגדות אלימה בחלק מהמקרים. מדובר בנושא דתי גרידא, שבעיני הגורמים שהוזכרו, מצטייר כשינוי הסטטוס קוו בהר הבית. לכן ניסיונות להסביר כי מדובר במהלך שנועד לשדרג את האבטחה במקום לא מתקבל, ותמונותיהם של מוסלמים מתפללים על כבישי הכניסה להר הבית עושות את עבודה ההסברה והליבוי בעולם המוסלמי.

בשעות אחר הצהריים צפוי נתניהו לנחות ולכנס בירושלים התייעצויות עם ראשי מערכת הביטחון, בהם בכירים בצה"ל, במשטרה, בשב"כ ועם מתאם פעולות הממשלה בשטחים. גורמים במערכת הביטחון מעריכים כי הוא ינסה לאתר נוסחה כדי "לרדת מהעץ", להרגיע את השטח ועדיין להבטיח הביטחון בהר הבית וסביבתו.

(עדכון ראשון: 11:46)

תפילת יום שישי מחוץ להר הבית, יולי 2017. נועם מושקוביץ
תפילת יום שישי מחוץ להר הבית, יולי 2017/נועם מושקוביץ

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully