וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בכירים בארה"ב: טראמפ החליט לבטל את התמיכה במורדים בסוריה

הנשיא החליט לעצור את תכנית החימוש והאימון של ה-CIA, במקביל למגעים עם רוסיה להפסקות אש, לפי "וושינגטון פוסט". על אף שהתכנית זכתה לביקורת רבה גם בימי אובמה, גורמי ממשל חוששים שזו עשויה להתגלות כטעות: "פוטין ניצח"

עריכת וידאו:ניר חן

נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ החליט לעצור את התכנית החשאית של סוכנות הביון המרכזית, CIA, לחמש ארגוני מורדים מתונים בסוריה ולאמנם – כך מסרו אתמול (רביעי) גורמים אמריקניים בכירים לעיתון "וושינגטון פוסט". התכנית, שהחלה תחת ממשלו של הנשיא ברק אובמה בניסיון להגביר את הלחץ על משטרו של בשאר אסד, זכתה לביקורת לא מעטה על חוסר יעילותה, במיוחד מאז החלה רוסיה את פעילותה הצבאית במדינה לפני כשנתיים.

על פי הגורמים, ביטולה ההדרגתי של התכנית האמריקנית משקפת את רצונו של הנשיא טראמפ לקדם את שיתוף הפעולה עם מוסקבה – שהתנגדה לתמיכה בארגוני האופוזיציה – סביב המשבר בסוריה. לדבריהם, טראמפ קיבל את ההחלטה לפני כחודש, לאחר שנועד עם ראש ה-CIA מייק פומפאו ועם היועץ לביטחון לאומי אייץ'-אר מקמאסטר. לא נמסרה התייחסות רשמית לטענות הגורמים מצד המועצה האמריקנית לביטחון לאומי או מה-CIA.

עוד בוואלה! NEWS:
חצי שנה אחרי כיבוש אסד, חאלב טרם התאוששה: "נותרנו בלי כלום"
נתניהו נגד הסכם המעצמות בסוריה: "ינציח נוכחות איראן מעבר לגבול"
בדרך לחיסול מעוז דאעש בסוריה: כוחות צבא ארה"ב בא-רקה

נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ ונשיא רוסיה ולדימיר פוטין בפתח פגישתם בוועידת G20 בגרמניה. 7 ביולי 2017. AP
"אנחנו עובדים על הפסקת אש שנייה". טראמפ ופוטין/AP

ההחלטה, על פי הדיווח האמריקני, לא תשפיע על תכניות אחרות לשיתופי פעולה עם ארגוני מורדים שנלחמים בעיקר נגד ארגון "המדינה האסלאמית" (דאעש). יתרה מכך, כמה גורמי ממשל הבהירו כי תכנית ה-CIA תצומצם בהדרגה במשך כמה חודשים עד לסיומה, ולא תיעצר באופן מידי, והוסיפו כי לפחות חלק מהמשאבים עשויים להיות מופנים לפעילות אחרת בזירה הסורית.

חלק מהגורמים עוד מסרו כי ההחלטה זכתה לגיבוי מצד ירדן, שם אומנו חלק מהכוחות. לדבריהם, מדובר בחלק מאסטרטגיה נרחבת יותר של ממשל טראמפ, להתמקד בהסכמי הפסקת אש ממוקדים עם רוסיה ולהתרחק מהלחימה בשטח. אילן גולדנברג, בכיר בממשל אובמה, טען כי הפסקת התמיכה בכוחות תהיה "טעות נוראה", אולם הודה כי "זאת כנראה קריצה למציאות", שבה רוסיה מרחיבה את אחיזתה בשטח, והסרת אסד מכס השלטון כבר אינו יעד ברור עבור וושינגטון.

עוד באותו נושא

למרות מאמצי נתניהו - טראמפ ופוטין פועלים רק למען האינטרסים שלהם

לכתבה המלאה
ניקי היילי, שגרירת ארה"ב באו"ם בדיון על המתקפה בסוריה, 5 באפריל 2017. רויטרס
"לא יהיה שלום עם אסד בראשות סוריה". היילי באו"ם/רויטרס

גם לקראת סיום כהונתו של אובמה, היו גורמים בסביבתו שקראו להפסקת התכנית, בטענה כי השפעתם של המורדים לא תהיה יעילה ללא הגברה מסיבית של התמיכה הצבאית האמריקנית. עם זאת, ההחלטה הייתה לשמור על התכנית, שנחשבה גם לקלף מיקוח עתידי במגעים מול מוסקבה. "אנשים חשבו על לסיים את התכנית, אבל זה לא משהו שהיינו עושים בחינם", טען גורם בכיר לשעבר בבית הלבן, "לוותר עליה בלי לקבל כלום בתמורה יהיה דבר טיפשי לעשות".

גורם ממשל בכיר בהווה אף טען כי מדובר ב"החלטה בעלת משמעות אדירה", שמצביעה על כך ש"פוטין ניצח בסוריה". צ'ארלס ליסטר, חוקר בכיר במכון המחקר Middle East Institute, שמתמקד באופוזיציה הסורית, הוסיף: "אנחנו נופלים למלכודת הרוסית. אנחנו הופכים את האופוזיציה המתונה לפגיעה יותר ויותר. אנחנו ממש עורפים להם את הראש".

כוחות סורים מתאמים לצד חיילים אמריקנים בצפון סוריה, מאי 2016. AP
לוחמי אופוזיציה מתאמנים עם כוחות אמריקניים בצפון סוריה/AP

לפני שלושה חודשים, לאחר שדווח שוב על תקיפה כימית שביצעו כוחותיו של אסד, הצבא האמריקני, תחת פיקודו של טראמפ, תקף בסיס אווירי של הצבא הסורי. שגרירת ארצות הברית באו"ם, ניקי היילי, אמרה אז כי "בשום אופן, אנחנו לא רואים אפשרות לשלום באזור הזה עם אסד בראשות הממשלה הסורית".

מאז, נראה כי ההתנגדות לאסד פחתה, ושיתוף הפעולה עם רוסיה, בעלת הברית הקרובה של דמשק, צמח. ההחלטה לביטול תכנית ה-CIA, על פי אותם גורמים אמריקנים, התקבלה זמן קצר לפני הפגישה שערך טראמפ עם הנשיא פוטין בגרמניה, לפני כשבועיים – ולא ברור אם יש קשר בין השניים. לאחר אותה פגישה, הכריזו וושינגטון ומוסקבה על הפסקת אש בדרום-מזרח סוריה, באזור שבו פועלים רבים מאותם ארגונים שנתמכים בידי ה-CIA.

הנשיא האמריקני הסביר אז כי הפסקת האש שעליה הסכימו הצדדים, היא "חלק מהיתרונות" של יחסי עבודה טובים, כהגדרתו, עם הקרמלין. בהמשך החודש, טראמפ רמז כי הצדדים דנים על הפסקת אש נוספת. "אנחנו עובדים על הפסקת אש שנייה באזור ממש קשה של סוריה", אמר, "אם נשיג אותה ועוד כמה, פתאום לא יהיו יותר קולות ירי בסוריה".


(עדכון ראשון: 22:29)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully