וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נתניהו הוקלט תוקף את האיחוד בשיחה סגורה שדלפה: "חותר תחת ישראל"

טל שלו, שליחת וואלה! NEWS עם פמליית רה"מ בבודפשט

19.7.2017 / 13:07

המיקרופון של ראש הממשלה נשאר פתוח והוא נשמע אומר למנהיגי הונגריה, פולין, צ'כיה וסלובקיה כי "היחס של האיחוד האירופי לישראל מטורף", וניסה להתבדח: "אירופה צריך להחליט אם לשגשג או להיעלם". דבריו נשמעו באוזניות העיתונאים, ולאחר שהתגלה הדבר הופסק השידור. האזינו

עריכה: יוסי אלטר

ראש הממשלה בנימין נתניהו תקף הבוקר (רביעי) את האיחוד האירופי, והאשים את המוסד בן 28 המדינות כי הוא חותר תחת ישראל. הדברים נאמרו בפגישה סגורה עם מנהיגי מדינות הווישיגראד - הונגריה, פולין צ'כיה וסלובקיה, ושודרו בטעות לאוזניות שחולקו לעיתונאים. לאחר שהתגלה הדבר, השידור הופסק.

"האיחוד האירופי הוא ארגון המדינות היחיד שמתנה את היחסים עם ישראל שנותנת טכנולוגיה בתנאים פוליטיים", אמר נתניהו, "אף אחד לא עושה זאת. זה מטורף. זה מנוגד לאינטרסים של אירופה. אני מציע שקודם כול תעזרו לנו ולאירופה בהאצת ההסכמים איתנו, ושתעבירו מסר לעמיתיכם באירופה איך לעזור לאירופה. הכל לרשותכם. בכל תחום".

נתניהו אמר לבני שיחו כי "אירופה צריכה להחליט אם היא רוצה לחיות ולשגשג או להינמק ולהיעלם", אך מיד לאחר מכן הבהיר כי התבדח: "אני רואה שאתם לא מבינים, אני לא פוליטיקלי קורקט".

מפגש פסגה של ראשי מדינות וישגרד ישראל, הונגריה, פולין, צ'כה, וסלובקיה בבודפשט הונגריה 19 ביולי 2017. חיים צח/ לע"מ, מערכת וואלה! NEWS
רה"מ נתניהו עם מנהיגי מדינות הווישיגראד/מערכת וואלה! NEWS, חיים צח/ לע"מ

נתניהו התרה בעמיתיו "לא לחתור תחת המדינה היחידה באזור שדואגת לאינטרסים של אירופה", ואמר: "תפסיקו לתקוף את ישראל, תתמכו בה. אירופה מנתקת עצמה ממרכז החדשנות הגדול בעולם. אין היגיון. אירופה חותרת תחת ביטחונה בכך שהיא חותרת תחת ישראל, בגלל ניסיון מטורף להציב לנו תנאים".

"יש לנו מצב מוזר, אני חייב לומר את זה - האיחוד האירופי הוא היחיד בעולם שמתנה את היחסים עם ישראל שמפיצה טכנולוגיה בכל אזור. הייתי עכשיו בסין. (הנשיא שי ג'ינפינג, ט"ש) אמר לי, 'אתם ענקית חדשנות'. יש לנו יחסים מיוחדים עם סין ולא אכפת להם מהעניינים הפוליטיים. מודי (נרנדרה מודי, ראש ממשלת הודו, ט"ש) אמר 'אני צריך לטפל בבעיות המים, מה לעשות? אני צריך להפיק חלב. איזו פרה מפיקה הכי הרבה חלב? הפרה הישראלית'".

על היחסים עם וושינגטון, אמר ראש הממשלה: "הייתה לנו בעיה גדולה עם המדיניות של ארצות הברית. זה שונה עכשיו. יש עמדה חזקה יותר כלפי איראן. יש נוכחות אמריקנית מחודשת באזור ויותר הפצצות וזה חיובי. אנחנו בסדר לגבי דאעש אבל לא טוב לגבי איראן. אמרתי לפוטין - כשאנחנו רואים אותם מעבירים נשק לחיזבאללה נפגע בהם. עשינו את זה תריסר ותריסר פעמים".

מפגש פסגה של ראשי מדינות וישגרד ישראל, הונגריה, פולין, צ'כה, וסלובקיה בבודפשט הונגריה 19 ביולי 2017. חיים צח/ לע"מ, מערכת וואלה! NEWS
רה"מ נתניהו עם מנהיגי מדינות הווישיגראד/מערכת וואלה! NEWS, חיים צח/ לע"מ

בתום הפגישה ולאחר שפורסמו הדיווחים על ההקלטה אמר נתניהו: "אנחנו עומדים יחדיו כחמש דמוקרטיות עם אתגרים ואיומים משותפים, אסלאם רדיקלי וטרור. ישראל היא המדינה המערבית היחידה באזור שיכולה להגביל ולהילחם בסכנה זו מתוך האזור, ואני הצעתי להקים קבוצת עבודה כדי לשתף פעולה בהתפשטות הטרור האיסלאמי לעולם.

"העתיד שייך לחדשנות. מדינות חדשניות ישפרו את כלכלת ורווחת תושביהן. טכנולוגיה היא המפתח והיא עושה מהפכות בכל התעשיות. יש לנו אלפי חברות סטארט אפ ואנחנו רוצים את שיתוף הפעולה הזה. האינטרס האירופי הוא לשתף פעולה עם ישראל במלחמה בטרור ובטכנולוגיה.

"מבקרים אותנו באירופה יותר מכל מדינה אחרת בעולם.ישראל היא הדמוקרטיה היחידה במזרח התיכון, קרן אור, המקום היחיד בו הנוצרים משגשגים. אנחנו עמדת מבצר של ערכים אירופים באזור מאוד מאוד אפל. זה האינטרס שלנו ושלכם וגם במדינות ערב מבינים את זה לכן הגיע הזמן לעשות הערכה מחדש באירופה בנוגע ליחסים עם ישראל.יש לנו הרבה מה להציע. אני שמח מאוד שהווישיגראד קיבל את הזמנתי לפגישה הבאה בישראל".

חתימה על הצהרה משותפת בתום כינוס מנהיגי מדינות האיחוד האירופי, רומא, 25 במרץ 2017. רויטרס
"לשגשג או להיעלם". מנהיגי האיחוד האירופי/רויטרס

נתניהו משתתף היום לראשונה בוועידת V4, ועידת הווישיגראד - גוש מזרח אירופי שהולך וצובר כוח בתוך האיחוד האירופי. הוא נפגש עם מנהיגי ארבע המדינות - ראש ממשלת צ'כיה בוהוסלב סובוטקה, ראשת ממשלת פולין ביאטה שידלו וראש ממשלת סלובקיה רוברט פיצו לפגישת פסגה משותפת, וגם עם כל אחד לחוד. המטרה העיקרית של המפגש היא שיפור היחסים עם כל מדינה ומדינה במישורים הבילטרליים של כלכלה וחדשנות. בתמורה, יבקש נתניהו את תמיכת המדינות בפורומים הבינלאומיים השונים שבהם ישראל סובלת מנחיתות, כחלק ממדיניות הולכת ומתרחבת של ישראל בזירה הבינלאומית.

תמיכתן של ארבע המדינות, שגם כך החלו להנהיג מדיניות פרו ישראלית באו"ם ובארגונים בינלאומיים אחרים, משמעותית ומכריעה במיוחד באיחוד האירופי, אחת הזירות העוינות ביותר עבור ישראל, שכן כדי לקבל החלטות על מדיניות חוץ באיחוד האירופי נדרש קונצנזוס של כל החברות. מספיק שאחת תתנגד – וההחלטה תסוכל.

ראש ממשלת הונגריה אורבן אמר בתום הפגישה: "נקים קבוצת עבודה משותפת בנושאי טרור וגם לשיתוף פעולה טכנולוגי. ראש הממשלה הזמין אותנו לישראל, זה כבוד וקיבלנו הזמנה זו. אנחנו שותפים לעמדת ממשלת ישראל לגבי חשיבות השליטה בגבולות חיצוניים. העמדה ההונגרית לגבי היחסים בין ישראל והאיחוד האירופי היא שהאיחוד צריך להעריך את תרומתה של ישראל ליציבות האזור יש בכך תרומה גם לאיחוד ולמניעת גלי פליטים. החלטנו שמערכת היחסים בין ישראל והאיחוד לא רציונלית מספיק וצריך לשפר את היחסים. נקדם את עמדה זו באיחוד".

(עדכון ראשון: 12:35)

מפגש פסגה של ראשי מדינות וישגראד ישראל, הונגריה, פולין, צ'כיה, וסלובקיה בבודפשט הונגריה 19 ביולי 2017. חיים צח/ לע"מ, מערכת וואלה! NEWS
מנהיגי המדינות, היום בכנס/מערכת וואלה! NEWS, חיים צח/ לע"מ

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully