וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

עובדי חיפה כימיקלים חרדים לגורלם ברקע החשד לפלילים: "זה אסון"

19.7.2017 / 16:08

1,600 עובדי מפעל החברה בדרום יושבים בביתם בחופשה שנכפתה עליהם ומחכים לפתרון לאובדן עבודתם. זאת ברקע היוודע החשד לפלילים בפתרונות שהציעה המדינה לסגירת מכל האמוניה. "יש חלופות, עכשיו יונה יהב צריך להסכים ולהציל את העובדים"

צילום: ארכיון צלמי וואלה, עריכה: יוסי אלטר

עובדי חברת חיפה כימיקלים יושבים כעת בבית, חרדים לגורל פרנסתם, ומחכים לפתרון שאולי יימצא ביום חמישי השבוע. במפעל שבדרום עובדים 1,600 אנשים, חצי מהם תושבי העיר דימונה והסביבה. חלקם נאלצים לקחת הלוואות ולהיעזר בהוריהם כדי לשלם משכנתאות עקב הקיצוץ במשכורתם, והחופשה שנכפתה עליהם בתחילת השבוע.

יו"ר ועד העובדים במפעל, יהודה פרץ, מבקש מראש עיריית חיפה יונה יהב להפסיק להילחם על סגירת המפעל ולדאוג למשפחות העובדים – שפרנסתם תלויה בהמשך פעילותו. "המצב קשה מאוד. אנחנו נלחמים כמעט חמישה חודשים בחוסר וודאות מוחלט", אמר פרץ. "יונה יהב כנראה לקח את זה כפרויקט אישי לחסל את התעשייה. אני פונה אליו, בסוף אין כאן מנצחים בסיפור, יש רק מפסידים.

"אנשים עובדים שם עשרות שנים. אנחנו מדימונה, אין לנו פה שפע עבודה. במקום כזה ללכת לחפש עבודה ולחתום אבטלה, זה אסון", המשיך. "יונה יהב רצה לסגור את מכל האמוניה מכל מיני שיקולים, אותנו העובדים זה לא מעניין, אנחנו בסך הכול רוצים לעבוד. אי אפשר לסגור ולא לתת חלופה".

עוד בוואלה! NEWS:
המבקר ליועמ"ש: חשש למעשים פליליים בטיפול המדינה באמוניה
בשל מחסור בחומרי גלם: עובדי חיפה כימיקלים הוצאו לחופשה כפויה
מחטפים, זגזוגים וחריגה מסמכות: כך נראה המאבק על מכל האמוניה

חיפה. ערן גילווארג
"בסך הכל רוצים לעבוד". מכל האמוניה/ערן גילווארג

"אין לנו בעיה שהמכל נסגר. יש חלופות, שעכשיו יסכים ויציל את העובדים", הוסיף פרץ. "אנחנו בכאוס מוחלט, קטסטרופה. איזה תשובות ניתן לילדים שלנו? חוסר הוודאות הרג את העובדים. אנשים בחרדות, חייבים לפתור את זה, אנחנו רק רוצים לעבוד".

בן ברונשטיין, אחד מהעובדים במפעל, סיפר על המצב הכלכלי הלא פשוט שהגיע אליו עקב המצב במפעל. "קשה לנו מאוד להסתדר. אשתי ילדה לפני שנה וחצי ולא ציפתי לשמחה מהולה בעצב. עכשיו אני הולך רק פעמיים בשבוע במקרה הטוב לעבודה", אמר בתסכול. "הורידו לנו כחצי מהשכר. איך זה שפתרו את הבעיה במפרץ חיפה ולא הבינו שיש בעיה עם 1,500 עובדים? אם המפעל ייסגר תהיה קריסה כלכלית קשה מאוד. הרבה אנשים התחייבו למשכנתאות וביום בהיר לא תהיה לנו עבודה".

עובדי חיפה כימיקלים חוסמים את הכביש מול מעון ראש הממשלה, ירושלים 29 במרץ 2017. נועם מושקוביץ
עובדי חיפה כימיקלים מפגינים מול בית ראש הממשלה/נועם מושקוביץ

אמש פורסם כי מבקר המדינה יוסף שפירא פנה ליועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט, והעביר לו דוח המעלה לדבריו חשש למעשים פליליים בטיפול גופי המדינה במציאת פתרון חלופי לבעיית האמוניה. אחת החלופות הבעייתיות למכל האמוניה שהתייחס אליהן מבקר המדינה היא המלצת המשרד להגנת הסביבה לייבא אמוניה באניות קטנות. על פי ההצעה, אניות אלו יזרימו אמוניה ישירות למפעלים במפרץ חיפה. זאת, בשונה ממה שהיה עד היום, כאשר אניות האמוניה פרקו אותה למכל הנמצא בחוף – ובניגוד להמלצת מומחים לכימיה מהטכניון.

העובדים מצדם, מקווים שבג"ץ יקבל את עמדת המדינה בדיון ביום חמישי השבוע, והם יוכלו לחזור לעבודה סדירה. "העובדים זועקים. אני מנסה להפיח תקווה, אבל לפעמים גם אני כמעט נשבר. יש עובדים מאחורי המאבקים, יש משפחות, יש ילדים, צריך להוריד את כלי המלחמה ולהגיע למתווה מוסכם".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully