וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פרשת הצוללות: עמוס גלעד מוסר עדות, פרקליטו של גנור דן בפרטי העסקה

18.7.2017 / 17:18

עו"ד אלי זוהר הגיע למשרדי יחידת להב 433 להמשך המגעים להפיכת גנור לעד מדינה בפרשה. ראש האגף המדיני ביטחוני לשעבר העיד במסגרת חקירת "תיק 3000", חברת טיסנקרופ הודיעה: "לא נמצאו פגמים בעסקה, אך החקירה הייתה חלקית"

צילום:יותם רונן

עורך הדין אלי זהר, המייצג את איש העסקים מיקי גנור החשוד במעורבות בפרשת הצוללות, הגיע אחר הצהריים (שלישי) למשרדי יחידת להב 433 על מנת לדון בפרטי עסקה אפשרית שתהפוך את גנור לעד מדינה בפרשה. מוקדם יותר, הגיע ראש האגף המדיני-ביטחוני במשרד הביטחון לשעבר אלוף (במיל') עמוס גלעד למסור היום עדות במה שמכונה "תיק 3000".
עדותו הסתיימה בתום יותר מחמש שעות.

גלעד אמר בצאתו מהחקירה לוואלה! NEWS: "התרשמתי מרמתם של החוקרים. מעבר לכך לא אוכל להגיד דבר".

מוקדם יותר היום, הודיע התאגיד הגרמני "טיסנקרופ" כי לא מצא עדויות לשחיתות בעסקה עם ישראל, העומדת בבסיס החקירה. לפי הודעת החברה, החקירה הפנימית שערכה הסתיימה בשלב זה, אך היא הייתה מוגבלת מאחר שלא התאפשר לה לחקור בישראל, וכן לא היו לה סמכויות שיש לרשויות התביעה והמשטרה. "בהתבסס על החקירה שיכולנו לבצע, לא מצאנו הוכחות מוצקות לשחיתות, לא ברכישת הצוללות ולא ברכישת ספינות הקרב", נמסר. "עם זאת, המסקנות הן חלקיות בלבד".

עוד בוואלה! NEWS:
ביטן: "נתניהו אמר שגם אם יהיה כתב אישום - הוא לא יתפטר"
בנט: פרשת הצוללות מלמדת שיש להגביר את הבקרה על תקציב הביטחון
שינה לצד רוצחים ו"פינוקים" בחקירה: כך נרקם הסכם עד המדינה עם גנור

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
עו"ד אלי זהר, המייצג את מיקי גנור, בכניסה למשרדי להב 433/מערכת וואלה!, צילום מסך
תרגיל של שייטת הצוללות המדמה לוחמה בשטח האויב, 18 במאי 2017. דובר צה"ל
בתאגיד הגרמני מבהירים כי תוצאות החקירה זמניות. צוללת של צה"ל/דובר צה"ל

בחודש דצמבר האחרון התייחס גלעד לחקירה באירוע "שבתרבות" בבאר שבע, והבהיר כי "הוויכוח היה לא על מהות הצוללות, אלא על כמות הצוללות". בהתייחסות ישירה לעלות העסקה, טען כי "על פי התוצאה, הדיונים עם גרמניה בדרג המקצועי היו טובים".

עו"ד ציון אמיר, המייצג את מפקד חיל הים לשעבר אליעזר (צ'ייני) מרום, שנחקר בפרשה, אמר היום בריאיון למהדורה המרכזית של וואלה! NEWS כי "הוא לא חשוד מרכזי ולא חשוד מכל סוג אחר". לדבריו, "מה שמדווח זה לא דברים בדוקים. אנחנו לא שמענו את המשטרה, לא יודעים בדיוק מה יש שם".

בנוגע לחקירתו האחרונה של מרום, הבהיר אמיר: "הוא נחקר כמה פעמים במהלך השבוע האחרון, זו חקירה שגרתית נוספת, אחת מני מספר חקירות". בהתייחסות לדיווחים על גיוס עד מדינה בתיק, אמר: "אני לא רואה שום קשר בין המהלכים או חתימת הסכם עד מדינה עם גנור לבין מצבו של אלוף צ'ייני, אני לא רואה שום קשר".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
עמוס גלעד בצאתו מהעדות בלהב 433/מערכת וואלה!, צילום מסך

בתחילת השבוע הגיע היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט למשרדי להב 433, על רקע המגעים להגעה להסכם עד מדינה עם המתווך בעסקת הצוללות ואחד החשודים המרכזיים בפרשה - מיקי גנור. גנור נעצר ביום שני האחרון והיום הוארך בהסכמה מעצרו בבית משפט השלום בראשון לציון בארבעה ימים. סנגורו של גנור, עו"ד נתי שמחוני, התפטר מייצוגו בעקבות המגעים ועו"ד אלי זהר יחליף אותו.

גנור הוא רס"ן במיל' בחיל הים והחליף בתפקידו כנציג המספנות בישראל את ישעיהו ברקת ששימש בתפקיד 25 שנה. ברקת אמר בזמנו כי הובהר למנכ"ל החברה בעת ביקור שלו בישראל כי אם הוא יישאר בתפקיד, לא יוזמנו צוללות נוספות מהחברה. גנור היה מי שאמור לגזור את "הקופון השמן" מסגירת העסקה עם טיסנקרופ, שאותה ייצג גנור.

אליעזר צייני מרום, מפקד חיל הים לשעבר, מגיע לפרידה מבני גנץ בדרייב אין בתל אביב. פברואר 2015. דרור עינב
"חקירה שגרתית נוספת". מרום/דרור עינב
יומלדת  90 לנשיא המדינה  שמעון פרס  בבנייני האומה, ירושלים בנוחכות עמוס גלעד וראש המוסד. ראובן קסטרו
עמוס גלעד/ראובן קסטרו

הפרשה החלה עם החשיפה כי חברת הבת הישראלית של "טיסנקרופ" שכרה את שירותיו של עורך דינו הפרטי של נתניהו, דוד שמרון, לייצגה. פרשת הצוללות עלתה בשבוע שעבר שלב בחקירה עם מעצרי המעורבים בה – שמרון, גנור, מרום וממלא מקום ראש המועצה לביטחון לאומי לשעבר אבריאל בר יוסף, שכתב את חוות הדעת לטובת "טיסנקרופ".

חקירתה הפלילית החלה בחודש פברואר השנה, חודשיים לאחר שנחשפה בחדשות 10 על ידי העיתונאי רביב דרוקר. החשדות שבגינם נחקרים המעורבים הם עבירות שוחד וקבלת דבר במרמה, עבירות מס על פי פקודת מס הכנסה וחוקי מע"מ, וכן הלבנת הון שעלו בשתי עסקאות לרכישת צוללות וספינות.

שתי עסקאות רכש נמצאות בבסיס הפרשה. העסקה הראשונה עוסקת ברכישת שלוש צוללות מסוג "דולפין" בעלות של 1.2 מיליארד אירו מתאגיד "טיסנקרופ" הגרמני. צוללות אלו אמורות להגדיל את מספר הצוללות בצי של חיל הים הישראלי לתשע. אלא ששר הביטחון לשעבר משה יעלון טען כי אין לישראל צורך בתשע צוללות.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

העסקה השנייה עוסקת ברכישת ספינות טילים שנועדו להגן על אסדות הגז. על רקע גילוי מאגרי הגז ב-2012 עלה הצורך ברכישת ספינות מסוג "סער 6" שיגנו על האסדות. אלה נקנו בעלות של 430 מיליון אירו מחברת טיסנקרופ הגרמנית בעסקה שנחתמה ב?2015. ממשלת גרמניה מימנה 115 מיליון אירו מתוך העסקה.

עסקה זו עוררה שאלות, בין היתר כיוון שטיסנקרופ כלל אינה מייצרת ספינות כאלה ושכרה לשם כך שירותים של חברה אחרת. בעקבות זאת, עלה צורך לבצע התאמות בין המערכת האזרחית של החברה הגרמנית לזו הצבאית הישראלית, בעלות של עוד כ-50 מיליון אירו. הטענה היא כי ראש הממשלה בנימין נתניהו והמועצה לביטחון לאומי (מל"ל) לחצו על משרד הביטחון לסכל את המכרז לקניית הספינות שנפתח עבור כמה חברות, כך שההתקשרות תבוצע עם טיסנקרופ הגרמנית, המיוצגת בידי גנור, שעורך דינו הוא דוד שמרון.

(עדכון ראשון: 14:05)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully