וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המיליארדר היהודי שהפך לאויב הימין בעולם

18.7.2017 / 16:50

ראש ממשלת הונגריה, שנפגש עם נתניהו, פתח בקמפיין בעל ניחוח אנטישמי נגד ג'ורג' סורוס, שנמלט מהמדינה לאחר השואה ומקדם את הדמוקרטיה. אז מדוע אחד מעשירי תבל מפחיד את השמרנים באירופה ובארה"ב?

צילום: רויטרס ו-CNN, עריכה: שניר דבוש

פניו המחויכות של המיליארדר היהודי ג'ורג' סורוס עיטרו בשבועות האחרונים שלטי חוצות ומודעות בעיתונים בהונגריה, ארץ מולדתו שממנה היגר לאחר מלחמת העולם השנייה, אחרי שהצליח לשרוד את השואה. אין מדובר בהוקרה ליליד המדינה שעשה את הונו מעבר לים, אלא חלק מקמפיין מתוזמר וממומן היטב בהפקתו של ראש הממשלה הלאומן ויקטור אורבן, שייפגש היום (רביעי) עם ראש הממשלה בנימין נתניהו.

סורוס, שנמלט מאירופה החרבה אל ארצות הברית, הוא אנתיטזה לכל מה שמקדם המנהיג הלאומני של הונגריה, שמכונה לא אחת "ולדימיר פוטין ההונגרי". המיליארדר בן ה-86, שעשה את הונו מספקולציות במטבע זר, הוא אחד מ-30 האנשים העשירים ביותר בעולם. המגזין הכלכלי פורבס העריך את הונו הכולל ב-25 מיליארד דולר, וחלקים נכבדים ממנו הושקעו בארגוני חברה אזרחית ברחבי העולם, ובהונגריה בפרט.

כמו כל מנהיג סמכותני, גם אורבן זקוק לדמות אויב, שמסכנת לכאורה את קיומה של האומה, ולכן המלחמה בה מוצדקת - גם אם היא כוללת צעדים לא דמוקרטיים והעלאה מהאוב של גיבורים וסיסמאות בעלי ניחוחות אנטישמים ונאצים. ראש ממשלת הונגריה, שבשנה הבאה צפוי לזכות בכהונה שלישית רצופה, טוען שסורוס רוצה להציף את הונגריה ואת אירופה במיליוני פליטים, דרך "רשת של ארגונים אזרחיים, הונו והשפעתו".

בנימין נתניהו וראש ממשלת הונגריה  ויקטור אורבן 18 ביולי 2017. לע"מ, מערכת וואלה! NEWS
ברית נגד סורוס. אורבן ונתניהו, היום/מערכת וואלה! NEWS, לע"מ

באופן שמזכיר לא מעט את המלחמה שמנהל נשיא טורקיה רג'פ טייפ ארדואן נגד איש הדת הגולה פתהוללה גולן, אורבן נוטה להאשים את סורוס בכל צרותיה של המדינה, שגורמת לכאב ראש קבוע במוסדות האיחוד האירופי. "אל תתנו לסורוס לחייך אחרון", הזהירו השלטים והמודעות שמומנו בידי הממשלה בבודפשט, שרבים מהם רוססו בכתובות אנטישמיות. "יהודי מסריח", הייתה אחת מהן. באחרת נראה המיליארדר, שפועל לקידום ערכים דמוקרטיים במזרח אירופה מאז נפילת הקומוניזם, עם ניבים ומהם זולג דם. "ערפד", כונה סורוס.

אורבן הכחיש בתוקף כי המתקפה התקשורתית נגד סורוס נובעת ממניעים אנטישמיים, חרף הודעת גינוי מזועזעת במיוחד של הקהילה היהודית, שהזהירה כי זה "מזכיר ימים אפלים מאירופה". החשש מובן - זה אותו מנהיג ששיבח החודש את מיקלוש הורטי, מנהיג הונגריה במלחמת העולם השנייה שחבר לאדולף היטלר ולמדינות הציר בהנהגת הנאצים. כשראש ממשלה חושב על בחירות וחושש לאבד קולות לימין, הרצון לפתות אותם מוביל להתבטאויות אבסורדיות.

ואולם, כשמשרד החוץ בירושלים - הווה אומר, ראש הממשלה - מתנער מהגינוי לקמפיין שנמסר מטעם שגרירות ישראל בבודפשט ותוקף בחריפות את סורוס, לאורבן אין סיבה להפסיק.

seperator
שונאיו של סורוס מאשימים אותו בשיתוף פעולה עם הנאצים

ג'רג' שוורץ נולד למשפחה יהודית ב-1930, אך אביו של המיליארדר לעתיד שינה את שם המשפחה לסורוס כדי שיישמע יותר "הונגרי". במהלך מלחמת העולם השנייה, התפצלה המשפחה וחיה תחת זהות בדויה כדי לשרוד את השואה. סורוס הילד אומץ בידי פקיד ממשלתי, שעסק בהחרמת רכוש של יהודים בהונגריה, צעד שיספק תחמושת לשונאיו של סורוס - גם בישראל - כדי לטעון שהוא היה משתף פעולה עם הנאצים.

סורוס עצמו הבהיר בעבר כי אינו מתחרט על שעשה וכי כל אחד אחר היה נוהג כמוהו, ושיבח את אביו על כך שסייע להציל יהודים כשהזהיר אותם מפני גירושים צפויים על ידי שלטונות הנאצים בהונגריה הכבושה. הוא עזב את ארצו ב-1947 ולמד כלכלה בבריטניה, ומשם היגר לארצות הברית ועשה את הונו הרב דרך השקעות ותחזיות נכונות למשברים כלכליים.

כרזה נגד סורוס במטרו בבירת הונגריה, בודפשט, יולי 2017. צילום מסך מ-Human Rights Watch, צילום מסך
כרזה של סורוס, המכונה "ערפד", במטרו בבודפשט/צילום מסך, צילום מסך מ-Human Rights Watch

במיליארדים שצבר, הוא דרך מוסדות "החברה הפתוחה" במדינות שונות ברחבי העולם, למורת רוחן של ממשלות שונות שראו בו דמות החותרת תחתן. עד לפרוץ משבר הפליטים באירופה ב-2015 היה סורוס תורם נכבד למיזמי פיתוח וחינוך בהונגריה - צחוק הגורל הוא שאורבן התקבל לאוניברסיטת אוקספורד דרך מלגה שמימנה קרן של סורוס - אך מאז נוצר הקרע בין השניים.

אורבן התקבע כמוביל ההתנגדות לכניסת הפליטים ליבשת, והציב גדרות בגבולותיה של הונגריה כדי לחסום את מאות אלפי הפליטים והמהגרים שביקשו לעבור דרך שטחה בדרך לגרמניה ולמדינות אחרות בצפון היבשת ובמערבה. ראש ממשלת הונגריה הציב את עצמו בראש החזית "לשמירה על הציביליזציה האירופית" ולהתנגשות עם האיחוד האירופי, כשסורוס משמש מטרה נוחה לניגוח. כך, למשל, האוניברסיטה שלו בבודפשט נמצאת בסכנת סגירה בעקבות חוק חדש שעבר בפרלמנט, מה שהוביל לפתיחת הליכים של בריסל נגד בודפשט.

"האיש המסוכן ביותר בעולם"

לא רק בהונגריה הפך סורוס לאויב האומה. עם התחזקות הגורמים הלאומניים והפופוליסטיים בשנים האחרונות, האידיאולוגיה של סורוס - המושתתת בעיקרה על תיאוריית החברה הפתוחה של הפילוסוף קרל פופר - מסכנת את חזונם לחיזוק מדינת הלאום. בפולין, שבדומה להונגריה נשלטת בידי ממשלה לאומנית, חבר מפלגת השלטון כינה לאחרונה את סורוס "האיש המסוכן ביותר בעולם".

רוסיה כבר אסרה ב-2015 על פעילותם של מוסדות "החברה האזרחית", תחת חוק העמותות הדרקוני, שקובע כי כי הם מהווים סכנה לביטחונה של המדינה. לאחרונה אף דווח כי הוסרו ספריהם של סופרים רוסים מפורמים ממדפי ספריות בצפון רוסיה, משום שנתרמו על ידי קרן של המיליארדר. בשנה שעברה נשרפו והוחרמו עשרות ספרים במחוז קומי, בטענה שהם "זרים לאידיאולוגיה הרוסית".

פעילי אופוזיציה מסירים שלטי חוצות נגד איל ההון ג'ורג' סורוס בבודפשט בירת הונגריה, 12 ביולי 2017. אי-פי, AP
פעילי אופוזיציה מסירים שלטים נגד סורוס בבודפשט/AP, אי-פי

בארץ מגוריו, סורוס הוא בין הדמויות השנואות ביותר על הימין הקיצוני, בהם גם תומכים בולטים של הנשיא דונלד טראמפ, וסביבו נבנו לא מעט דיווחים שקריים. מגיש הרדיו אלכס ג'ונס אמר כי סורוס, שתרם עשרות מיליוני דולרים לקמפיין של הילרי קלינטון, עומד בראש "מאפיה יהודית", אתרי שוליים כמו "ברייטברט" ו"דיילי קולר" האשימו אותו במימון ההפגנות נגד הנשיא אחרי השבעתו.

היחס לסורוס בישראל לא שונה. תרומתו לארגונים ביקורתיים למדיניות הממשלה בשטחים כמו "משמר זכויות האדם" הוזכרה בהודעת משרד החוץ התומכת בקמפיין נגדו, אם כי שם הם כונו "ארגונים המכפישים את המדינה היהודית". ואם ראש ממשלת המדינה היהודית לא רואה פסול בקמפיין רווי ביטויי אנטישמיות, אל לו להלין כשאלו יופנו גם נגד יהודים בעלי פחות ממון ויכולת להגן על עצמם כמו סורוס.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully