וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בעקבות הפיגוע בהר הבית: מתיחות בכפר מרר בין דרוזים למוסלמים

18.7.2017 / 15:50

בכפר המעורב חוששים מהסלמת המתח בין התושבים על רקע הפיגוע שבו נהרג שוטר תושב מרר על ידי מחבלים מאום אל-פחם. לאחר שבוצע ירי והושלכו רימונים לעבר מסגדים בכפר התושבים וההנהגה המקומית קוראים להרגעת הרוחות כדי להימנע מעימותים אלימים

צלמים זמניים מורשים

(בווידאו: תיעוד הפיגוע בהר הבית שהוביל להסלמת המתיחות במרר)

ראש המועצה המקומית מרר שבגליל, זיאד דגש, כינס אתמול (שני) ישיבת חירום עם חברי המועצה בעקבות הירי והשלכת רימוני ההלם לעבר המסגדים בכפר, בפעם השנייה בתוך יומיים. מחוץ לבניין המועצה היו פרוסים עדיין כוחות גלויים וסמויים של המשטרה שהוצבו במקום משעות הבוקר המוקדמות כדי למנוע הידרדרות נוספת לספק תחושת ביטחון לתושבים.

הישיבה כונסה בעקבות ההסלמה במתיחות בין הדרוזים למוסלמים בכפר על רקע הפיגוע בהר הבית שבוצע על ידי תושבים מאום אל-פחם בסוף השבוע האחרון. בפיגוע נהרג בן הכפר, השוטר רס"מ האיל סתאוי. "לפיגוע המתועב בהר הבית יש השלכות עלינו כיישוב מעורב שבו חיים דרוזים, מוסלמים ונוצרים", אמר דגש, ראש מועצת מרר בשיחה עם וואלה! NEWS. "אני מגנה גם את מקרי הירי והשלכת הרימונים. מאז יום שבת אני מנסה כל הזמן להרגיע את הרוחות הן באמצעות שיחות עם התושבים והן באמצעות קשר רציף עם כל המנהיגים הדתיים והפוליטיים הדרוזים והמוסלמים, בכפר ומחוצה לו".

בשבת לפנות בוקר, וגם אתמול, הושלכו רימוני הלם לעבר המסגד הצפוני בכפר. בנוסף לכך, בוצע אתמול ירי לעבר המסגד המזרחי באמצעות נשק קל, שגרם לניפוץ חלונות המבנה. את המחיר העיקרי שילם המסגד הצפוני, שספג את זעם הצעירים שההנהגה בכפר ומחוצה לו כינתה "עשבים שוטים".

עוד בוואלה! NEWS:
פרשת הצוללות: גרמניה דחתה את החתימה על המזכר להשלמת העסקה
התאונה התבררה כרצח: אסי אבוטבול חשוד במקרה מוות מלפני 18 שנה
פתח קראה ליום זעם עקב המגבלות בהר הבית: "עד שהכיבוש יתחרט"

המסגד בכפר מרר 17 ביולי 2017. חיים שפיר, מערכת וואלה! NEWS
מתיחות בין דרוזים למוסלמים בכפר. מרר, אתמול/מערכת וואלה! NEWS, חיים שפיר

המתיחות במרר גדלה עוד יותר פחות מיממה אחרי הפיגוע בהר הבית שבמהלכו נרצחו בן הכפר סתאוי והשוטר כמיל שנאן מחורפיש, כשמוסלמית שגדלה בכפר העלתה פוסט ברשתות החברתיות ועוררה את זעמם של התושבים. "אללה מברך את שלושת השהידים (המחבלים מאום אל-פחם, ע"ח) שנהרגו ביום שישי המבורך, שנשמתם תעלה לגן העדן, אינשאללה", נכתב בפוסט.

"מבחינתי הבעת תמיכה במחבלים, זאת הסתה לטרור", סיפר תושב מרר. "בתוך זמן קצר היא מחקה את הפוסט והעלתה פוסט חדש שבו כתבה שהיא לא ידעה שמי שנרצח הוא ממרר, אבל הוסיפה שהיא תגיש תלונה במשטרה נגד כל אלה שתקפו אותה ואיימו על חייה. אני הצעתי לה בציניות שאולי תגיש תלונה במשטרה הפלסטינית". התושב אף הוסיף כי בימי שגרה אין מתיחות בין התושבים המוסלמים, הנוצרים והדרוזים המתגוררים בכפר. "בגדול הכול רגוע פה", אמר. "אנחנו חיים ביחד וכולנו חברים אחד של השני. אבל עכשיו הכול מתוח בגלל שיש כמה צעירים שהזעם שלהם התפרץ לאלימות ואי-אפשר לשלוט עליהם. אני מאמין שרק הסטטוס הזה עשה את כל הבלגן".

מאג'ד סלאמה, דודה של כותבת הפוסט המשמש אימאם של המסגד הצפוני, ציין כי אחייניתו אינה מתגוררת בכפר זה חמש שנים. "היא נשואה לתושב נצרת ויש לה כבר שני ילדים. היא התחרטה על הפוסט שכתבה, מחקה אותו מיד, מחקה גם את כל דף הפייסבוק שלה ולא חזרה על המעשה בשום אופן", אמר. "ביום שבת אני, ההורים שלה וכל מכובדי המשפחה הלכנו לביקור תנחומים בבית משפחת השוטר סתאוי שנהרג בפיגוע", הוסיף. "הבענו צער על מה שקרה והם קיבלו אותנו. אנחנו מכירים אותו מהכפר, הוא היה בן אדם טוב. מי שבא ועושה פיגועים, לא יכול להועיל למסגד אל-אקצא, להיפך. אנחנו נגד כל פעילות אלימה באל-אקצא. יש רשות פלסטינית והיא זאת שצריכה לדבר עם ממשלת ישראל".

חשש מהסלמת המתיחות בכפר

גם במשטרת ישראל וגם בקרב ההנהגה הפוליטית והרוחנית במרר ומחוצה לו זוכרים היטב את האירועים האלימים שאירעו בכפר בפברואר 2005. שמועה על תושב נוצרי שהפיץ תמונות עירום מזויפות של נערות דרוזיות באינטרנט הציתה מהומות שנמשכו כשלושה חודשים, שבמהלכן דרוזים מהכפר התעמתו עם תושבים נוצרים. כלי רכב וחנויות השייכות לנוצרים הוצתו, אבנים יודו ורבים נפצעו ופונו לבתי חולים לקבלת טיפול רפואי.

"אני לא חושב שמה שקורה עכשיו יסלים ויגיע לממדים שחווינו כאן בשנת 2005", הוסיף האימאם סלאמה. "יש משטרה, יש הנהגה, יש מכובדים ואנחנו לא ניתן לזה להגיע לשם. למדנו את לקחי 2005 וכולם יודעים שזה רק הזיק ולא הועיל לאף אחד מהתושבים בכפר". גם תושבים בכפר חוששים כי האירועים בסוף השבוע יסלימו. "זה מצער כי מוסלמים אפילו מאום אל-פחם הגיעו להלוויה ולניחום האבלים של משפחת סיתאוי", אמר אחד התושבים. "גם שייחים שלהם באו וגינו את הפיגוע הרצחני בהר הבית, אבל אף אחד מהרשימה המשותפת לא בא להלוויות או לניחום אבלים וגם לא שמענו מהם גינוי מפורש לפיגוע. ורבים בכפר כועסים עליהם על כך".

הלווייתו של האיל סתאוי, תושב מרר בן 30, שנהרג בפיגוע בעיר העתיקה בירושלים. 14 ביולי 2017. אלי אשכנזי
הלווייתו של האיל סתאוי שנרצח בפיגוע בהר הבית. כפר מרר/אלי אשכנזי

גם הסופר וראש מועצת מרר לשעבר, עו"ד פריד גאנם, אומר כי הנהגת המגזר המוסלמי אינה מגנה בקול רם וברור את המעשים באופן שיוביל להרגעת הרוחות. "יש כמה בודדים ועוד כמה ילדים שמסיתים בתגובה מהבטן, אבל אני מקווה שהציבור בכללותו ובהנהגתו יצליח לבלום את המעשים ולהדגיש את המשותף ואת חיי האחווה שיש לנו כאן בין כל העדות, הדתות והמגזרים", אמר. "זה לא יחזיר את המתים וזה גם בניגוד לרצון של משפחת סתאוי השכולה שצריך לכבד אותה. אני חושב שהרשימה המשותפת צריכה להפסיק לגמגם כי בנסיבות האלה ההשלכות עלולות להיות מסוכנות. צריך להגיד את הדברים באופן הברור ביותר בלי גמגומים. מי שיש לו דעות על הכיבוש ועל ירושלים, זה לגיטימי, אבל כשיש השלכות מסוכנות, אי אפשר להסתתר מאחורי האמירה ש'הכיבוש אחראי לכל'".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully