וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חיידק אלים הועבר בתרומת איברים; מושתל מת

תורם איברים שנדבק בטרם מת בחיידקים אלימים הדביק חמישה חולים שבגופם הושתלו איבריו הנגועים. אחד מהם, חולה לב בן 53, מת בסוף השבוע האחרון ככל הנראה מזיהום. ארבעת האחרים מאושפזים במצב בינוני עד קשה. משרד הבריאות פתח בחקירה

משמאל: ד"ר אביתר נשר, סגן מנהל מחלקת השתלות ופרופ' איתן מור, מנהל מחלקת השתלות בבילינסון בחדר ניתוח. דוברות בילינסון, באדיבות המצולמים
השתלות בבילינסון/באדיבות המצולמים, דוברות בילינסון

חמישה בני אדם שהושתלו בהם מתורם איברים – שנדבק בשני חיידקים אלימים בטרם מת – נדבקו גם הם בחיידקים. אחד מהמושתלים, חולה לב בן 53, מת בסוף השבוע האחרון ככל הנראה מזיהום בבית החולים בילינסון בפתח תקווה. ארבעת האחרים מאושפזים במצב בינוני עד קשה בבילינסון ובאיכילוב שבתל אביב. משרד הבריאות פתח בחקירה.

הכול החל לפני כשבועיים, אז נפגע באורח קשה דניאל קורסקוב בן 20 מירושלים, מפגיעת משאית בכביש בעיר. הוא פונה במצב אנוש לחדר המיון בבית החולים הדסה עין כרם ותוך ימים אחדים נקבע לו מוות מוחי. משפחתו הסכימה לתרום את איבריו ובמרכז להשתלות הארצי החלו בתיאום מול בתי החולים בהם יתבצעו ההשתלות – איכילוב ובלינסון.

רופאים משני בתי החולים ורופאים מהדסה בדקו את האיברים טרם נקצרו. לפי נוהל המרכז הלאומי להשתלות, בהדסה ערכו למנוח בדיקות רפואיות שכללו דגימת סט תרביות כדי לשלול מחלות זיהומיות או אחרות שיכולות להכשיל את ההשתלה. התרביות חזרו תקינות למעט הימצאות חיידק קלבסיאלה פנאומוניה, חיידק שכיח בחדרי מיון שבו נדבקים מאושפזים, אך מאחר שהוא בר טיפול ממצאים אלו לא הכשילו את מבצע ההשתלות. המידע הועבר לבתי החולים למתן אנטיביוטיקה לחולים המחכים להשתלות בטרם יגיעו האיברים.

עוד בוואלה! NEWS:
בתה של טובה קררו: "אמי סיפרה על החשיפה לאלימות - אבל לא התייחסו"
העידן שאחרי המשבר: החיים החדשים של מוביל מחאת רופאי הדסה
"מתקפה": תוך יממה - שישה ילדים נעקצו על ידי עקרב צהוב בנגב

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
השתלה אחת בוצעה בבית החולים. איכילוב/מערכת וואלה!, צילום מסך

צוות ההשתלות החליט כי מגופו קורסקוב יילקחו שישה איברים ויציל את חיי חמישה חולים. באיכילוב הושתלו כליה אחת והלבלב בחולה אי-ספיקת כליות כבן 40; בבילינסון הושתלו כליה נוספת בגבר בן 30 שטופל בדיאליזה עקב אי-ספיקת כליות; שתי ריאות בחולה בן 52, כבד באישה בת 44 ולב בחולה הלב, הסובל מאי-ספיקה לבבית. ההשתלות התבצעו לפני כעשרה ימים והוגדרו מוצלחות.

שעות בודדות לפני ניתוחי ההשתלה נערכו לאיברים סט בדיקות נוסף, בהתאם לנוהל משנה זהירות שהנהיג המרכז הלאומי להשתלות כבר בשנת 2010. סט זה נועד לבדוק אם בטווח של 48 השעות שקדמו לניתוח לקה התורם במחלה או נדבק בחיידק משום שהוא מאושפז במחלקה לטיפול נמרץ בבית החולים, הידוע בשכיחות גבוהה להידבקות בחיידקים זיהומיים וחיידקים עמידים לאנטיביוטיקה.

תוצאות חיוביות לבדיקות אלו מנחות את הצוותים הרפואיים למתן אנטיביוטיקה מתאימה לאחר ההשתלה אם יש בכך צורך. תוצאות הבדיקות, שהגיעו ארבעה ימים לאחר ההשתלה, הראו כי דניאל נדבק בחיידק אלים מאוד שעמיד בפני מרבית סוגי האנטיביוטיקה בשם "אצינטובקטר". בבית החולים איכילוב ובבילינסון קיבלו את תוצאות הבדיקות והחלו מיד במתן אנטיביוטיקה למושתלים.

עוד באותו נושא

המנותחת נכוותה ממכשיר רותח - הרופאים וטענו: "סובלת מאלרגיה"

לכתבה המלאה

מושתל ריאות במצב קשה ומאושפז בהנשמה

"מדובר במקרה מאוד מצער אבל כל מערך קצירת האיברים הבדיקות וההשתלות בוצע לפי הספר"

מצבם של המושתלים הידרדר והוגדר עד הבוקר בינוני עד קשה. מבית החולים איכילוב נמסר היום (שני) כי מושתל הכליה והלבלב הראה שיפור יחסי והתחיל להגיב לטיפול האנטיביוטי המשולב שאותו הוא נוטל. הוא עדיין מאושפז בהנשמה במחלקה לטיפול נמרץ. בבית החולים בילינסון מאושפזים שלושה מושתלים, לאחר שהמושתל הרביעי מת במהלך סוף השבוע האחרון. מושתל הריאות נמצא עדיין במצב קשה ומאושפז בהנשמה במחלקה לטיפול נמרץ ושני החולים הנותרים, מושתלי הכליה והכבד, מתאוששים ומגיבים לטיפול האנטיביוטי.

בכיר במשרד הבריאות אמר לוואלה! NEWS כי לא זכור לו מקרה כזה של מות חולה לאחר תרומת איברים. "מדובר במקרה מאוד מצער אבל כל מערך קצירת האיברים הבדיקות וההשתלות בוצע לפי הספר, גם הדגימות שנלקחו ממש לפני ההשתלות. צריך לזכור שמדובר בחולים שמלכתחילה יש להם מערכת חיסונית נמוכה וסבירות גבוהה להידבקות בזיהומים".

הגורם הוסיף כי "הרבה פעמים השתלות לא מצליחות והחולים מתים. לא עורכים להם נתיחה לאחר המוות בשביל להבין אם זה קרה כי הגוף חלש לאחר קבלת תרופות נגד דחיית האיברים ופיתח זיהום או שהיה איבר שמלכתחילה נדבק בזיהום קל או אחר". גורם אחר המעורה בפרטי חקירת המקרה הוסיף כי חולה הלב הגיע לניתוח לאחר שעבר ניתוח להשתלת לב מלאכותי, מה שמעלה את רמת הסיכון לזיהומים מלכתחילה.

משרד הבריאות: "השתלות איברים הן ניתוחים בסיכון גבוה"

משרד הבריאות נמסר בתגובה: "המשרד מתחקר את האירוע וממתין לתוצאות התחקיר. מבדיקה ראשונית עולה כי המרכז להשתלות פעל בהתאם לנהלים המקובלים בארץ ובעולם ואף נקט בצעדים מחמירים למניעת זיהומים בתורם.

"מכל תורם פוטנציאלי ומכל מטופל בטיפול נמרץ נלקחות בדיקות שונות וכן תרביות דם שתן וכיח, אחת ליומיים שלושה כמקובל בנהלים. אם אצל המועמד לתרומה הכל תקין, מתקדמים בהליך לקבלת הסכמה ממשפחת התורם. אם מתקבלת הסכמת משפחה לתרומה, לפני הירידה לחדר ניתוח נלקחים שוב וליתר ביטחון - תרביות דם ושתן וכיח זאת מתוך הקפדה יתרה להבטיח שבחלון הזמן מרגע הבדיקה האחרונה ועד הירידה לחדר ניתוח, התורם לא נדבק. תשובות לבדיקות אלו לא ניתנות במידי אלא נדרש תהליך מעבדתי האורך מספר ימים ולכן התשובה מגיעה ימים אחדים לאחר התרומה וההשתלה.

מטרת הבדיקה בשלב זה אינה מהווה אבן בוחן להחלטה האם לבצע את ניתוח ההשתלה אלא לאחר ההשתלה, בהתאם לתוצאות הבדיקות, במידת הצורך והנדרש לאפשר לצוות הרפואי המטפל בנתרם לתת לו את הטיפול המתאים".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully